• Anonym (Skämma bort)

Varför inte skämma bort barnen?

Vi har råd så varför ska vi inte få ge våra barn det dom vill ha?
    Varför ska alla påpeka hur bortskämda våra barn är och hur mycket saker dom har och hela tiden får?
    Vi får hela tiden höra pikar om hur det blir när dom blir äldre, men vi kommer ha råd då med att ge dom det dom behöver och vill ha.

Vi mår bra av att skämma bort barnen, barnen lider inte av det och förväntar sig heller inget.
    Våra barn blir lika glada om jag kommer hem med nya pennor för 20 kr som en ny tv för 9000 kr.
    Mina barn skulle aldrig tjata i affären, dom kan fråga och säger vi nej så accepteras det på en gång utan gnäll. Vet kompisar som säger våra barn är bortskämda men vems barn tror ni det är som ligger och skriker på golvet i affären efter saker?     

Låt oss ge vad vi vill till våra barn och sluta för guds skull kalla dom bortskämda framför dom 

• Svar på tråden Varför inte skämma bort barnen?
  • Anonym (Skämma bort)
    Anonym skrev 2012-11-19 23:10:57 följande:
    Har en fd vän som blev bortskämd....blev allt mindre empatisk och ödmjuk och har svårt att få "rätt"sorts vänner.Tror hon känner sig ganska ensam idag

Jag har en gammal vän som inte blev bortskämd och som saknar empati och inte är ödmjuk är ganska säker på att hon är ganska ensam idag också... vart vill du komma?
  • Anonym

En fundering. Hur vet ni att ni alltid kommer att kunna fortsätta ge barnen allt de önskar sig?

• Anonym

Har det någon betydelse? Nu har de möjligheten och tar den vilket bara är bra. Det förutsätter ju faktiskt inte att de köper sig fria

• JessicaDeluxe79

Skäm på du, det blir skoj den dagen då ni kommer hem med något svindyrt och det inte duger för det är fel färg, antal tum eller något. Den dagen KOMMER, förr eller senare. Mina barn är inte särskilt bortskämda, har alltid varit otroligt artiga och tacksamma, och aldrig tjatat om saker heller. Men jag inbillar mig att det är MER troligt att jag har barn som fortfarande beter sig så, om tio år, än att TS har det, eftersom mina barn får lära sig vikten av pengars värde och kommer få spara ihop till saker själva och därmed inte ser saker på samma "slit-och-släng-sätt" som de som får allt serverat.

Fast ärligt talat är det inte min huvudvärk, jag skiter fullständigt i om folk skämmer bort sina barn, definitionen är rätt luddig på ordet "bortskämd" till att börja med, så allt är relativt. För en afrikan är en fattig svensk unge bortskämd för att den får mat oftare än var tredje dag, så...

jessicae.blogg.se -Du måste inte gilla mig men det underlättar
  • Anonym ((stackars barn))

stackars barn anser jag...De får fel inställning till livet

Se på det rika folket ...många som lever olyckliga liv pga att de tror att lyckan går att köpa. 

• Anonym (Skämma bort)

Så bara för barnet får massor kan man inte lära dom värde av pengar? Vi kan köpa det vi vill men förstår värdet och köper såklart inte ny telefon, surfplatta eller tv så fort nytt kommer utan när det går sönder. Våra barn är rädda om sina saker och Vi tror att man kan uppfostra barn som får mycket fast blir tacksamma och trevliga personer.

Och ja vi kommer alltid ha råd att ge våra barn en bra barndom och start i vuxenlivet, sen får dom klara sig själva vilket dom kommer klara galant

• FruOMor

Jag skämmer bort min dotter till Max! Jaguar för avsikt att hjälpa henne ekonomiskt även när hon flyttar hemifrån tills den dagen hon är färdigutbildad och får en egen hög inkomst. Men även fast hon är bortskämd så kommer hon veta värdet av pengar och hon kommer ha krav på sig för att förtjäna den där maseratin eller st:tropez resan, det är skola skola skola, hög utbildning på universitetet så hon når jobben högt upp i karriären. Ts skäm bort dina barn du och skit i vad andra säger

• Anonym ((stackars barn))

ni får fortsätts leva i er egen lilla bubbla för mig oxå....haha

• Anonym
    Anonym (Skämma bort) skrev 2012-11-19 23:39:32 följande:
    Så bara för barnet får massor kan man inte lära dom värde av pengar? Vi kan köpa det vi vill men förstår värdet och köper såklart inte ny telefon, surfplatta eller tv så fort nytt kommer utan när det går sönder. Våra barn är rädda om sina saker och Vi tror att man kan uppfostra barn som får mycket fast blir tacksamma och trevliga personer.

Och ja vi kommer alltid ha råd att ge våra barn en bra barndom och start i vuxenlivet, sen får dom klara sig själva vilket dom kommer klara galant
    Så att världsekonomin kraschar, att ni blir arbetslösa eller sjuka finns inte på er karta?

Grattis!
  • Målsmans underskrift

Eftersom jag tror att man genom att skämma bort barnen instiftar ett osunt förhållningssätt till pengar, varor och konsumtion. Det gör mig inget att ni gör så, men jag hade inte kunnat göra det. Självklart vill jag att mina barn ska ha det bästa, men jag hade varit försiktig eftersom jag inte vet vad den sortens konsumtionstänk skulle kunna leda till i framtiden, inte enbart i form av ökad ekonomisk press, utan en möjlig oförståelse för emotionellt värde gentemot materiellt värde. Men det är bara jag.

A change of speed, a change of style.
Svar på tråden Varför inte skämma bort barnen?