• apelsinmandarin01

dubbelvagn eller ej...

Vill ha råd. hur hade ni gjort.. Kommer få barn nr två då "stora" är 1 år och 4-5månader. han kommer gå på dagis 5h tre dagar i veckan. och jag funderar på om jag kommer använda en dubbelvagn så mycket... vi bor på landet ca 7km från samhället och jag gillar verkligen inte att gå på promenader själv här. då går vi alltid bägge två eller med en vän.. annars åker jag in till samhället och går. så jag antar att jag förnodligen mest kommer ta mina promenader då stora killen är på dagis. Då vi ändå är i samhället. Och inser ju att något färdmedel behöver jag ju så jag KAN ha med bägge samtidigt tex om jag ska själv in till stan.. men att gå på stan med dubbelvagn är väl ingen hitt?? Och när vi är båda kan vi ju ha var sin vagn. vist ibland sover stora killen i sin vagn men oftast inne i sin säng. så funderar på om en syskonsits kanske är ett bättre allternativ än en klumpig dubelvagn? Och hälsar jag på släkt och vänner har jag folk som mer än gärba nog skulle vilja dra ett av barnen. då de själva inte har barn eller har stora barn. därför känns de som en dubbelvagn kanske mest kommer samla dam.. kan ju tänka mig att jag behöver en dubbelvagn om jag promenerar de dagisfri dagarna eller efter dagis.... men vet ju inte hur de är att ha två barn. någon med erfarenhet som vill dela den? Och ge råd? :) (varför vi bor som vi gör och jag inte går ut och går här är inget som hör till ämnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-21 00:23
    Tack för era svar. Dock verkar många av er gå till dagis, affär, stan, vänner osv men detta är ej möjligt för oss. då vi bor 7km enkelresa utanför samhället så jag är beroende av bilen till alla dessa ärenden.
    har iaf beslutat att de nog får bli en syskonsits till citycrossen så kan jag ha de om jag behöver en vagn för två. ser ingen jätte skillnad på det alternativet jämnfört med en vagn där en sitter i en sitts under/bakom.
    sen var sin vagn om vi går bägge föräldrarna.
    har kollat på dubbelvagn under ca 2 månader mwn tycker bara de känns jobbigt, klumpigt och kanske lite onödigt till våra behov. då de verkar som många säljer den fort...

• Svar på tråden dubbelvagn eller ej...
  • vinkelslip

Kan bara tala för mig själv, men jag skulle inte ha klarat mig utan dubbelvagnen. Har 18 månader mellan barnen. Stora barnet gick dock inte alls på förskola, så jag hade blivit totalt låst utan dubbelvagn. Den var inte så otymplig när man väl vant sig, inte ens i affärer tyckte jag. 

• PerG

Vi har 21 månader mellan barnen och vi gjorde så att vi skaffade en ståbräda, en liten sulky och en bärsele (manduca).

Vi gjorde helt enkelt så att om man t.ex. var själv med båda barnen kunde man antingen ha lillebror i barnvagnen (med liggdel) och storebror på ståbräda, eller så satte man storebor i barnvagnen (utan liggdel) och lillebror i bärsele. Om vi var båda två så kunde vi ta lillebror i barnvagnen och storebror i sulkyn. På så sätt kunde vi välja färdsätt efter vad som passade bäst just då.

Eftersom vi bor i stan så var dubbelvagn på buss/spårvagn inte en tanke som tilltalade oss och det skulle vara trångt att få in i bilen också och att det var en relativt dyr och otymplig grej som skulle fylla vårt redan fulla förråd... ;)... (sulkyn behövde vi ändå ha för att ha ett lättare alternativ på resande fot och den tog inte så mycket plats).

• MammaEmelie91

Mina 2 minsta är 23 månader & 4 månader. Vi har en dubbelvagn & en med syskonsits. Den med syskonsits använder jag när vi lämnar/hämtar stora tjejen annars i stort sett alltid dubbelvagnen. Om det inte är några kortare rundor till affären tex. Så jag hade inte klarat mig utan dubbelvagn.

Sen har vi en sulky/paraplysulky som aldrig används.  

mammatillebbaa.blogg.se - 21år & TREbarnsmorsa!
  • Sisisisi

Köp en dubbelvagn först när du känner att du behöver det. Det går utmärkt att ha den ena i sjal/sele och den andra i vagn. Jag hade så i början men köpte sen en begagnad P&T. Använde den inte så ofta men när den behövdes var den suverän.

• annajoanna

Köp en dubbelvagn och köp Babytravel Dublin! Den kostar bara ca 6000, är så himla smidig och går in i alla normala dörrar, bussar, butiker, tom ytterdörren till lght. Ett så litet barn som din etta kan inte stå på ståbräda, tycker jag. Och sen kan ni ha en singelvagn till när ni är ute med ett barn. Tycker jag

• Lillis80

Du kan ju prova utan först, och se hur det går. Märker du att du nog behöver en dubbelvagn kan du ju alltid köpa en då :) Jag väntar 2:an och kommer ha 18 månader mellan mina. Vi kommer köpa en Babyjogger City Select som är smal och smidig och lätt kan göras om till enkelvagn :)

• blanchen

Jag har också samma funderingar. Min son kommer vara ganska exakt 2 år när bebisen föds. Han kommer förmodligen gå kvar ganska mycket på dagis, eftersom jag hade tänkt att försöka jobba ganska snart efter FL (jobbar hemma och på egna tider). Om det funkar, så känns det lite som en ståbräda kanske är det bästa alternativet. 

Är det någon som har några bra tips på ståbrädor som är stabila och bra? Får gärna tåla promenader på grusvägar. Jag har kikat lite på Teutonias ståbrädor och de ser stabila ut. Frågan är, passar de bara till Teutonias vagnar eller passar de även till andra märken? 

• apelsinmandarin01

Ja precis. men idag blev det en ny vagn till stora killen och så tänker jag att vi köper en syskonsitts till andra vagnen. då jag ändå MÅSTE ta BILEN till både affären och dagis... och hur som verkar ju det vara den sträckan de flesta verkar ta dubbelvagnen.. men de kommer jag aldrig göra då det tar 1,45h att GÅ till dagis och de gör man ju inte med två småttingar. Och tror inte jag kommer gå överdrivet ofta på promenad de två dagarna jag har bägge. då tror jag vi kommer gå på kvällen när vi är båda. :)

• Zirup

Vi har 19 månader mellan barnen och bor utan några längre avstånd eller så. De första tre månaderna hade vi bärsjal och singelvagn men jag insåg ganska snart hur svettigt det var, antingen att stora stod svettig och skrikig påklädd medan jag sjalade in mig med lilla barnet eller att lilla barnet gastade och skrek medans jag tog på storasystern. Efter de här tre månaderna så köpte vi en babyjogger city select med två sittdelar, de går att luta ordentligt och vi tyckte inte att vi behövde en liggdel till den tre månaders gamla bebisen då hon låg bra i sittdelen. Fantastiskt flexibel vagn som tog oss runt i stan och i terrängen, vi använde den i ungefär 1.5 år och fick sedan tillbaka 75% av inköpspriset när vi sålde den vidare och skaffade en liten sulki till lillasyskonet.

• apelsinmandarin01

Okej jätte bra att höra era åsikter. vi bor med avstånd och ska kah gå på promenad utan att ta bilen blir det i skogen och jag går INTE själv i skogen. och tror därför inte jag kommer gå jätte många promenader de dagarna storebror är ledig utan tar nog de på kvällen med sambon ist.. sen ska jag inte ha lillen i bärsele/bärskjal utan storebro i syskonsits över lill?n. och min svägerska sa att när dom gick båda föräldrarna på promenad hade dom ALDRIG dubbelvagnen.. så har funderat och tänkt att jag struntar i det till en början i västa fall får vi väl sälja några vagnar för nu har vi egentligen för många. men har en tanke bakom dem. Citycross med syskonsits om man går själv med bägge barnen. Citycriss m korg om man går själv med lill?n scooter s om man går med storebror. när vi anser att vi inte behöver två sov vagnar säljer vi crossen och har brio sitty till de älsta barnet vb. vad tror ni? Har bärsele också om man vill men gillade den aldrig med barn 1.

• Emma1981

Bugaboo Donkey, babyjogger city select eller en Emmaljunga med syskonsits skulle jag sats på.. dvs en vagn som går att göra om till singelvagn när du inte vill ha den dubbel. 
    www.väljabarnvagn.se har  recensioner och alla möjliga vagnar som man kan jämföra med varandra.

Svar på tråden dubbelvagn eller ej...