• Anonym (Måste färga)

Är det farligt att färga sin mat varje dag?

Hej

Jag brukar färga min mat med karamellfärg varje dag och nu undrar jag om det är farligt?

Jag använder det till all mat och jag kan inte äta mat om jag inte färgat den först. Blå pasta, grönt mos osv 

Är karamellfärg farligt på något sätt?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-21 10:11
    Jag vill bara uppdatera eftersom jag fått många svar och påhopp.
    Jag skrev inte här för att diskutera mina barn eller för att bli attackerad. Det var en fråga om huruvida det är farligt att färga maten varje dag.
    Nu har det hela gått för långt med påhopp osv Jag vill klargöra att JA bilderna är INTE mina,de är kommersiella bilder, det var ett visuellt exempel så folk ska förstå vad jag menar! Om jag hade velat blotta mig själv skulle jag postad mina egna bilder och INTE vara anonym.
    Nej, jag är inget troll. Jag är en person som ställde en enkel fråga och ville ha svar på den, vilket jag nu har fått från olika håll; Och nej, det är INTE farligt att färga sin mat varje dag och det är jag glad för! För jag var orolig.
    Varken jag eller mina barn mår dåligt av detta, vi mår bra.
    Tack för alla svar och om ni har några fler frågor så svarar jag givetvis på dem.
  • Svar på tråden Är det farligt att färga sin mat varje dag?
  • Caroline 246

Jag hittar inget om att det ska vara farligt på nätet.

Slå upp livsmedelsfärgämnen på wiki, så kan du ju kika lite på innehållet.

Maten ser ju rätt roligt ut :) 

• Anonym

Alla certifierade färgämnen som används idag är av en klass av kemikalier som kallas polycykliska aromatiska kolväten som universellt misstänkt vara cancerframkallande. FDA (USAs livsmedelsverk) hävdar att karamellfärg är säker eftersom den orsakar cancer endast när det injiceras i råttor, inte när de äter den. Därför ger FDA tillverkarna frihet att använda karamellfärg efter eget gottfinnande. Barn lockas till ljusa färger. Kelloggs färgglada cornflakesringar, tuggummibollar, glasspinnar och fruktdrycker innehåller mest färg och socker. Livsmedelsindustrin tjänar miljoner på att sälja kemiska ämnen som tillför noll värde till våra liv.

På ön Nauru bodde en liten grupp friska och glada polynesier. Dessa människor levde oförstörda av västvärldens påverkan tills de upptäckte att en del av ön innehöll stora mängder fågelspillning som innehöll värdefulla fosfater som kunde användas i gödningsmedel. Många av öborna gjorde sig rika genom att sälja denna naturtillgång och med sin nyfunna rikedom importerade de livsmedel från väst världen. Priset av den nordamerikanska kosten har visat sig i efterhand genom att drygt 30 % av befolkningen på Nauru idag har utvecklat diabetes.
    Källa ekofrukt.nu
  • xXx

Jag tror inte det. Förr åkte jag alltid färja när jag skulle till jobbet. Och jag har inte märkt att det skulle vara negativt på något sätt.

• wannaseeyoudisco

Vad använder du för karamellfärg? Antar att vanlig karamellfärg använder en hel del onyttigt skit så leta efter någon som inte innehåller konstgjorda färg och smakämnen. Typ dessa

• Anonym

Gå till en psykolog istället

• Anonym (Bajsråtta)

Skit nice ju!

• Anna74a

Du kan ju färga med naturliga färger om du är skraj, typ rödbeta morot och spenat.
    Jobba bort tvånget är väl det bästa iaf.

• Anonym (Måste färga)
    wannaseeyoudisco skrev 2012-11-20 00:37:29 följande:
    Vad använder du för karamellfärg? Antar att vanlig karamellfärg använder en hel del onyttigt skit så leta efter någon som inte innehåller konstgjorda färg och smakämnen. Typ dessa

Jag använder vanlig karamellfärg som man köper i vanlig affär.

Ska titta efter bättre alternativ men grejen med naturliga färger, som några har gett förslag på, är att det inte är samma fina färg.

Jag brukar t.ex. färga potatisar i en jättefin rosa färg och spaghetti i en fin blå nyans och brukar köpa vitt bröd till barnen och färga grön (som på bilden).

Svårt att hitta sådana naturliga färger och barnen äter absolut inte maten om jag inte färgar den först och de kan vara väldigt specifika, t.ex. ska pastan alltid vara blå, ris ska vara lila och flingorna röda, brödet grönt osv.

Svar på tråden Är det farligt att färga sin mat varje dag?