• Anonym (Måste färga)

Är det farligt att färga sin mat varje dag?

Hej

Jag brukar färga min mat med karamellfärg varje dag och nu undrar jag om det är farligt?

Jag använder det till all mat och jag kan inte äta mat om jag inte färgat den först. Blå pasta, grönt mos osv 

Är karamellfärg farligt på något sätt?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-21 10:11
    Jag vill bara uppdatera eftersom jag fått många svar och påhopp.
    Jag skrev inte här för att diskutera mina barn eller för att bli attackerad. Det var en fråga om huruvida det är farligt att färga maten varje dag.
    Nu har det hela gått för långt med påhopp osv Jag vill klargöra att JA bilderna är INTE mina,de är kommersiella bilder, det var ett visuellt exempel så folk ska förstå vad jag menar! Om jag hade velat blotta mig själv skulle jag postad mina egna bilder och INTE vara anonym.
    Nej, jag är inget troll. Jag är en person som ställde en enkel fråga och ville ha svar på den, vilket jag nu har fått från olika håll; Och nej, det är INTE farligt att färga sin mat varje dag och det är jag glad för! För jag var orolig.
    Varken jag eller mina barn mår dåligt av detta, vi mår bra.
    Tack för alla svar och om ni har några fler frågor så svarar jag givetvis på dem.
  • Svar på tråden Är det farligt att färga sin mat varje dag?
  • Lilje

Hur tänker du göra när barnet börjar i dagis, och på skolan?  Inte fan kommer dom färga maten bara för att du lärt upp ungen att vitt är farligt.

• Anonym (Jag)
    Jellybeanbaby skrev 2012-11-21 17:16:09 följande:
    Mm. Tänk såhär istället. Hon gör inte det. Hon vill bara ha uppmärksamhet?

Iofs, men det finns säkert folk som gör så, även om de är få :s
  • Anonym (bara nej)
    Anonym (Måste färga) skrev 2012-11-21 17:28:03 följande:

Såhär är det;

Jag skrev tidigare att jag äcklas av mat och att jag måste färga den innan jag äter den, så är det med vit vätska för mig också och har alltid varit.

Jag drack aldrig mjök som liten och äcklades av det.

Lillan dricker från en färgad flaska redan men om hon så ser en droppe vit välling så skriker hon och vägrar dricka så det går inte att "lura" henne på något sätt, plus att jag redan färgar barnens mjölk blå.

Eftersom det har visat sig att det INTE är farligt att använda karamellfärg så förstår jag inte varför detta fortfarande provocerar.

Nu måste jag gå så får svara på era frågor senare.

Någon borde anmäla dig till socialen! herre jösses!
  • Simon 681

Såhär är det;

Jag skrev tidigare att jag äcklas av mat och att jag måste färga den innan jag äter den, så är det med vit vätska för mig också och har alltid varit.

Jag drack aldrig mjök som liten och äcklades av det.

Lillan dricker från en färgad flaska redan men om hon så ser en droppe vit välling så skriker hon och vägrar dricka så det går inte att "lura" henne på något sätt, plus att jag redan färgar barnens mjölk blå.

Eftersom det har visat sig att det INTE är farligt att använda karamellfärg så förstår jag inte varför detta fortfarande provocerar.

Nu måste jag gå så får svara på era frågor senare.

Gör bara lite research av vilka märken av karamellfärg som innehåller vad och köp dem som verkar snällast (sök om ingredienserna på nätet).
  • BusJohanna

Hur kom du fram till att det Inte var farligt? Då det är både canserframkallande och leder till hyperaktivitet??

• PolyPond
    Anonym (bara nej) skrev 2012-11-21 19:36:39 följande:
    Någon borde anmäla dig till socialen! herre jösses!
    Ska vi börja anmäla ofarliga beteenden till socialen bara för att de är konstiga och annorlunda nu?

Vad kan vi tänka oss att anmäla mera?
    - Folk som har sitt matbord placerat i hallen?
    - Människor om semestrar i industriområden?
    - Individer som har tio katter?
  • Neelah

Även om det inte är jättefarligt så förstår jag inte varför man vill äta mat som ser giftig ut.

Det verkliga problemet är ju att barnen lär sig att tro att  mat ska se ut så och det kommer att bli ett trauma för dem när de kommer ut i verkligheten och tvingas äta vanlig mat. Än så länge kan du "skydda" dem genom att ta med snacks och mat när ni åker någonstans, men när de börjar dagis/skola kommer det att bli jobbigt för dem.

Om du lär dem att äta ofärgad mat nu när de är små så skyddar du dem istället från detta trauma när de blir äldre. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym (bara nej)
    PolyPond skrev 2012-11-22 08:04:38 följande:
    Ska vi börja anmäla ofarliga beteenden till socialen bara för att de är konstiga och annorlunda nu?

Vad kan vi tänka oss att anmäla mera?
    - Folk som har sitt matbord placerat i hallen?
    - Människor om semestrar i industriområden?
    - Individer som har tio katter?
    Det är ju psykisk misshandel av barnen för guds skull. Tänk lite.
  • Anonym
    Såhär är det; Jag skrev tidigare att jag äcklas av mat och att jag måste färga den innan jag äter den, så är det med vit vätska för mig också och har alltid varit. Jag drack aldrig mjök som liten och äcklades av det. Lillan dricker från en färgad flaska redan men om hon så ser en droppe vit välling så skriker hon och vägrar dricka så det går inte att "lura" henne på något sätt, plus att jag redan färgar barnens mjölk blå. Eftersom det har visat sig att det INTE är farligt att använda karamellfärg så förstår jag inte varför detta fortfarande provocerar. Nu måste jag gå så får svara på era frågor senare.  

Jag har nog bara svårt att förstå varför det just är vitt som är problemet... Jag är själv inte förtjust i mjölk, men det har inget med färgen att göra utan med smaken. Det löser jag genom att se till att få i mig kalcium genom att äta fruktyoughurt, äta ost eller dricka oboy...
  • PolyPond
    Anonym (bara nej) skrev 2012-11-22 08:43:00 följande:
    Det är ju psykisk misshandel av barnen för guds skull. Tänk lite.
    Jag har tänkt och kommit fram till att det inte är det. Alls.
Svar på tråden Är det farligt att färga sin mat varje dag?