Inlägg från: Frontline |Visa alla inlägg
  • Frontline

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

Fast ska ett barn sitta med ett eget smörpaket vid frukost i skolan eller hur menar du.
    Vart går gränsen ska alla barn ha med sig vad dom själva vill.

Kalle vill enbart ha den osten
    Lisa vill ha en speciell kaviar
    Olle vill enbart ha mamma scans köttbullar och rödbetssallad
    nån vill ha stekta ägg på en sida och hel äggula...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    kakan3356 skrev 2012-11-20 09:25:58 följande:
    Eh nej jag menar att barn inte ska bli påtvingade margarin! Stor skillnad på ägg med äggulan uppåt och lite smör på mackan. 
    Påtvingad ska man inte bli men man kan ju inte smuggla med smör till skolan bara för att man inte vill äta margarin...

Man får äta det som serveras annars får man ju vara utan svårare en så är det ju inte, skulle alla föräldrar smuggla med mat till sina barn för att det som erbjuds inte duger hur skulle det se ut tror du..
  • Frontline
    Singoallaa skrev 2012-11-20 14:27:12 följande:
    Oj NÄ man ska INTE använda margarin till matlagningen heller man ska slopa det helt! Margarin innehåller bensin! Jo jag tycker det är helt okej att mamman gav smör till sitt barn att bre på mackan! Det är ju hennes barn och ingen annan ska blanda sig med vad flickan äter!
    Fast det är ju inte direkt bensin från macken man har på mackan om man säger så
    Och i svenskt bordsmargarin används det inte något sådan heller...

När man utvinner olja ur olika fröer är det tillåtet att använda hexan, en så kallad extraktionsbensin. I svensktillverkade bordsmargariner används inte längre olja som har utvunnits med hjälp av extraktionsbensin. De oljor som används är varm- eller kallpressade.

I oljor där man använt extraktionsbensin kan det finnas små mängder hexan kvar, men det är inte den sorts bensin vi har i våra bilar och halterna är extremt små.  I den färdiga produkten får det maximalt finnas kvar ett tusendels gram hexan per kilo. Tillverkarna måste ha en egenkontroll som säkerställer att gränsvärdet inte överskrids. Livsmedelsverket kontrollerar att de svenska tillverkarnas egenkontroll fungerar. För importerade produkter ansvarar kommunerna för kontrollen.

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Finns-det-bensin-i-margarin/
  • Frontline
    kakan3356 skrev 2012-11-20 16:36:23 följande:
    Äntigen en vettig människa. Nu kan folk sluta fråga varför margarin är dåligt för era älskade ungars utveckling och istället förstå att det är bizarrt att det råder smörFÖRBUD på förskolor!!! Vad ska vi protestera menar du, stå med plakat utanför en förskola eller kanske rent utav klä ut oss till bregott-paket (och bli sponsrade av Bregott) det gör jag GOTT och väl, vem är med mig. 
    Jaha den uppfattningen fick jag inte att jag var i början av tråden

Jag länkade ju nu bara till en sida där det står att det inte finns bensin i margarin längre och att det inte var nån vanlig 95 oktanig det handlade om förr heller...
  • Frontline

Vad för nått ska man bre på sina smörgåsar tycker ni?

Smör för mig är ju det som jag har när jag bakar bullar eller annan bakverk, margarin har jag till att steka mat i om jag inte kör med olja...

• Frontline
    Mys mymla skrev 2012-11-20 16:59:32 följande:
    Ts tycker att äkta smör och Bregott är det ända man får ha på sina smörgåsar..och det är skandalöst att en förskola inte tillät en mamma att ta med Eget smör till dottern på förskolan...

Ja det vet jag att TS tycker men jag undrar vad man ska ha på mackan, finns ju en uppsjö att handla hem.
  • Frontline
    kakan3356 skrev 2012-11-20 17:14:28 följande:
    Läser ni tråden egentligen, det finns en person som klart och tydligt gett information om varför margarin är farligt. 
    Fast hur mycket finns det inte som är farligt kan man ju undra..

Vill minnas att det får ett antal år sen var ett jäkla skriverier om hur farligt chips är, visst det är inte nyttigt jag vet det
    men då skrevs det om hur skadligt och cancerframkallande det var men det var om man åt 50 påsar om dagen som det skulle vara så pass farligt som dom påstod då och vem gör det.
  • Frontline

Varför tycker inte Livsmedelsverket att barn ska få smör i skolan?

Framför allt vill vi att det ska vara bra mat i skolan och våra råd handlar om mycket mer än vad barnen ska ha på smörgåsen. Det viktigaste är att maten är god så att barnen äter sig mätta på riktig mat. Lika viktigt är att barnen har tid att äta upp utan att stressa och att matsalsmiljön är trivsam.

Livsmedelsverket rekommenderar nyckelhålsmärkta fetter i skolan för att barn behöver rätt sorts fett. Barn som växer och utvecklas behöver de nyttiga fetter som finns i till exempel oljor, inte mättat fett som finns i smör. Samtidigt finns det plats för lite mättat fett, men då är det smartare att lägga det utrymmet på till exempel grädde i maten, för att göra den godare, än på smör till smörgåsen

Skolorna följer ju livsmedelsverkets rekommendationer så jag fattar inte vad det gnälls för, man ser ju miljoner trådar här på FL där man uppmanas att göra som det står på SLV

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-smor-och-margarin-i-skolan/
  • Frontline
    kakan3356 skrev 2012-11-21 08:29:59 följande:
    Tack för att du förstår och är medveten om vad som är nyttigt/onyttigt för barn.
    Läste du inte detta?
    Läser man i andra trådar här så skriker varenda en att läs på SLV så ser du vad du kan äta som är nyttigt.
    Frontline skrev 2012-11-20 18:38:18 följande:
    Varför tycker inte Livsmedelsverket att barn ska få smör i skolan?

Framför allt vill vi att det ska vara bra mat i skolan och våra råd handlar om mycket mer än vad barnen ska ha på smörgåsen. Det viktigaste är att maten är god så att barnen äter sig mätta på riktig mat. Lika viktigt är att barnen har tid att äta upp utan att stressa och att matsalsmiljön är trivsam.

Livsmedelsverket rekommenderar nyckelhålsmärkta fetter i skolan för att barn behöver rätt sorts fett. Barn som växer och utvecklas behöver de nyttiga fetter som finns i till exempel oljor, inte mättat fett som finns i smör. Samtidigt finns det plats för lite mättat fett, men då är det smartare att lägga det utrymmet på till exempel grädde i maten, för att göra den godare, än på smör till smörgåsen

Skolorna följer ju livsmedelsverkets rekommendationer så jag fattar inte vad det gnälls för, man ser ju miljoner trådar här på FL där man uppmanas att göra som det står på SLV

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
  • Frontline
    Majsan70 skrev 2012-11-21 09:24:12 följande:
    Tänk att jag håller INTE med dig. Bregott smakar skit smör likaså. Jag är uppvuxen med sånt o har i hela mitt liv avskytt smaken och det enda jag köper hem är Lätta för att det smakar bättre tycker JAG. De gånger jag inte använder olivolja i matlagningen så använder jag milda. Även där för att jag tycker det blir smakmässigt bättre.
    Prova Bregott med havssalt den är god, brukar göra vitlökssmör av den det blir kanoners :P
  • Frontline
    resemamman skrev 2012-11-21 10:06:08 följande:
    I vanliga fall är väl Aftonbladet ingen toppenkälla, men lite insyn i problematiken kring margarin ger denna artikel: www.aftonbladet.se/nyheter/article 15684616.ab

Sanna Edhin har skrivit mycket klokt kring ämnet, b la här: ehdin.com/

Margarin har inget i skolan att göra. Varken som pålägg eller i matlagningen. Att livsmedelsverket rekommenderar det är helt uppåt väggarna och kommer gissningsvis ses som en riktigt stor skandal om några år.

För din och dina barns hälsa, sluta äta margarin!!! 
    Länken till aftonbladet funkar inte, denna sidan kan inte visas blir det bara..
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?