Inlägg från: Morsanheladagen |Visa alla inlägg
  • Morsanheladagen
    SpanskaFlugan skrev 2012-11-20 14:25:09 följande:
    Det är inte mycket till källkritik när man länkar till en blogg... 
    Källkritik?! Nu var det inte tänkt som någon källkritik, utan som lite info rent allmänt.

Sedan kan alla margarinälskare sitta och tycka att dom gör något jättebra för
    sina barn som stoppar i dom den skiten, jag är glad att jag fattat vilket skit
    det är så åtminstone mina barn slipper det.
    Sedan gör ju alla andra som dom vill Jätte enkelt! 
  • Morsanheladagen
    Mys mymla skrev 2012-11-20 15:06:21 följande:
    men tror du barnet dör av margarin på smörgåsen?
    sen är det väll så att oftast har de väll iaf något annat på morgonen..och när jag sa äta hemma menade jag frukost! för inte fan äter det smörgåsar till lunch! så margarin finns inte till lunchen! frukt till mellan mål och så fil eller nått på eftermiddagen..vi serverar då inte smörgåsar på eftermiddagen. det kan finnas hårt bröd till frukosten till filen men inte så att man kan sitta och äta bara smörgåsar på morgonen. så passar inte frukosten så kan ju faktiskt barnet äta hemma. 
    Nej, dom kanske inte dör. Men bara tanken på att mina barn matas med bensin och diverse annat som i alla fall jag inte skulle vilja stoppa i mig gör mig galen. Jag förstår helt enkelt inte hur man som förälder bara gillar läget, eller till och med argumenterar FÖR sån skit. Helt otroligt. Ungefär som att röka när man är gravid. Eller dricka alkohol.

Det finns uppenbarligen kvinnor som blir fullkomligt hysteriska när dom får veta att dom är gravida, och nojjar över vad dom kan äta och inte "kan jag äta en bit Brie fastän jag är gravid?"....sedan när barnet väl kommit då stoppar dom i det bästa dom har bensin och andra fullkomligt vansinniga tillsatser utan att blinka. Dom till och med proppsar på att få göra det! Helsjukt. 
  • Morsanheladagen
    beccagranen skrev 2012-11-20 15:23:53 följande:
    Vad är det som är farligt/gåligt med margarin? Vi äter dte inte hemma då mina föräldrar bojkotta det och alltid sa att dte var dåligt, men det är mer en vanesak. När jag läser på wikipedia så står det att margarin framställs följande:" Det vegetabiliska margarinet innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja. Det animaliska fettet kommer främst ifrån talg och ister." Ser inte vart det hemska är?
    Du vet att wikipedia är ett uppslagsverk skrivet av de som besöker sidan va? Att du kan gå in och förklara vad saker är tillverkade av om du skulle vilja göra det....det är alltså inget ställe där man ska lita ordagrant vad som står, utan kanske kika på andra ställen också för att på så sätt samla in rätt information.
  • Morsanheladagen
    Mys mymla skrev 2012-11-20 15:56:08 följande:
    var någonstans står det Bensin på margarin paketen!? ursäkta med det var någon som länka innehållet här det var rapsolja, och andra oljor?!. var fan kom Bensin i från..
    jag bara säger att de är riktlinjer på förskolan, det är köket som beställer maten. passar det inte ta upp det med rektorn. säger rektorn nej så byt förskola eller ät frukost hemma..eller samla alla pk mammor och ställ er och demonstrera..för att sitta och bli hysteriska över en artikel på ett forum är lite väll överdrivet.

och vad jag märkt på förskolor serveras inte smörgåsar så ofta heller för de oftast anses som mindre mättande så margarin lär ju inte förekomma så ofta.

på den förskolan jag jobbar på serveras gröt och fil oftast inte smörgåsar. 
    Jag är så lite PK så du anar inte, snarare precis motsatsen till något som ens kan nudda vid PK. Däremot vill jag inte stoppa i mina barn skit, så på det viset kanske jag är lite PK ändå. Men det skulle BARA vara därför i så fall.

Huruvida smörgåsar serverad på dagis/förskola/skola eller ej skiter jag högaktningsfullt i. Jag har sagt åt mina barn att OM dom ska äta smörgås någonstans öht, och det inte finns riktigt smör, ska dom undvika att bre på skit och äta smörgåsen som den är istället, alternativt med ett gott pålägg om något sånt finns.
    Att du trycker i dina ungar processerade fetter är upp till dig, det är dina ungar och ditt samvete. Jag kan ju inte gärna tvinga dig att äta smör - även om dom som önskar äta just smör, tvingas att äta just margarin.

Här är en liten länk om det är någon som önskar ta till sig rena fakta:

www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Bon apetit! 
  • Morsanheladagen
    PinkSugar skrev 2012-11-20 16:33:20 följande:
    Ärligt talat märker jag ingen smakskillnad om det är stekt/bakat i smör eller margarin (förutom hålet i plånboken. Köper 1 kg Milda margarin för 15 kronor på extrapris med 1 kg smör kostar 57 kronor, detta på Willys).

På mackorna så är Lätta ett måste, förstår inte hur folk kan ha Bregott på sina mackor, men måste ju då ha minst 1 cm tjockt med smör för att an överhuvudtaget ska känna att det smakar då det är totalt smaklöst:O. 
    Den smak du känner i ditt Lätta är smaktillsatser och inget annat. Den smak du känner i ditt Bregott är naturliga smakämnen.

Lägg till att Lättat är framställt med en hel massa kemiska tillsatser, medan Bregott fortfarande är en naturprodukt så blir valen än lättare.

Jag, å min sida, kan inte begripa denna förkärlek för onaturliga, processerade livsmedel när det finns naturliga livsmedel som är bättre för hälsan - i det långa loppet. 
  • Morsanheladagen
    I969 skrev 2012-11-20 17:58:58 följande:
    Farligt och farligt, allt är ju relativt. Men margarin består av oljor som härdats till mättade fetter. De har alltså inte kvar sina nyttiga egenskaper och vissa menar att den här typen av härdade fetter är betydligt sämre för hälsan än naturligt mättade fetter.

Oljorna som margarinet produceras av kan också vara en stor källa till omega-6 fetter, vilket man anser att människor i väst får för mycket av. Vi behöver ha en bra balans mellan omega-6 och omega-3, annars triggas inflammatoriska processer i kroppen. Dessa anses ligga till grund för många i-landssjukdomar. 
    Bara en sån sak tycker jag räcker som argument liksom.....
  • Morsanheladagen
    I969 skrev 2012-11-20 18:38:07 följande:
    Wikipedia har kommit att bli ett riktigt välinformerat uppslagsverk. De svenska sidorna tenderar att vara lite fattiga, liksom den om margarin, så man tjänar på att välja den engelska texten.

Sen har ju "beccagranen" valt att bara klippa ut det som låter bra i hennes öron, och utelämnat resten av innehållet i margarinet, och tillverkningsprocessen.  
    Jag säger inget om att det inte är ett riktigt välinformerat uppslagsverk, men det är fortfarande skrivet av lekmän. Jag skulle akta mig för att använda Wikipedia som enda uppslagsverk utan att kolla andra möjligheter. Men det är ju jag det.
  • Morsanheladagen
    PinkSugar skrev 2012-11-20 19:17:21 följande:
    Med andra ord så har Bregott ingen smak? Inte konstigt då att man inte märker av det. Nej jag föredrar man men smak i så Lätta in my Hjärta
    Kan du inte läsa, eller missförstår du med vilje?!?!
    Jag skrev: Den smak du känner i ditt Bregott är naturliga smakämnen.

Innebär naturliga smakämnen ingen smak alls?? *förvånad* 
  • Morsanheladagen
    PinkSugar skrev 2012-11-20 20:04:15 följande:
    Fast man känner ju ingen smak av det.
    Inte? Jag gör det.....och det smakar mycket bättre än det konstgjorda skit som Lätta är fyllt av. När jag dessutom fortfarande vet att det är groteskt mycket nyttigare blir det till och med ännu godare
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?