Inlägg från: kakan3356 |Visa alla inlägg
  • kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

JAG ÄR uppvuxen med smör - INTE margarin - och jag har jättebra hälsa, har aldrig haft en sjukdom eller fetma. Jag blir så störd nej vänta STÖRD på att föräldrar som vill att deras barn ska äta gott och sunt, tvingas på barnen äckligt margarin. Det använder jag i matlagning - knappt det. 

Nu har en mamma STOPPATS AV SKOLAN för att hon försökta "smuggla" som det så fint heter smör till sin dotter eller vad det nu var

http://nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Jag blir förbannad. Har ni också margarin-tvång på era barns skolor och även hemma? Vart är världen påväg egentligen? Blir så trött på PK sverige ibland!! Suck.

• Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?
  • kakan3356

Eh nej jag menar att barn inte ska bli påtvingade margarin! Stor skillnad på ägg med äggulan uppåt och lite smör på mackan. 

• kakan3356

Jag tycker det är skillnad på att smuggla med ett paket smör som är nyttigt och gott att bre på en smörgås än att smuggla med tex en stor godispåse fylld med socker och annat skit. Tro mig, jag tycker absolut inte barn ska få äta vad som helst och tycker inte föräldrar ska skämma bort sina barn på det sättet, men att inte ens skolinspektionen kan fatta att SMÖR inte är samma sak som en stor falukorv förvånar mig. 

Det handlar också om att smör BRUKADE erbjudas tills den här nya konstiga regeln tog vid som enbart gör margarin det enda alternativet. Smakar skit på mackan vilket leder till att barnen helt struntar i att äta mackor - fibrer och alltså inte får i sig de näringsämnen som är nödvändiga.  Så är det!

• kakan3356

Jag tycker inte det är löjligt att bli upprörd. Hur ska ett samhälle gå framåt om ingen reagerar. Slopa margarinet. 

• kakan3356
    LSalander skrev 2012-11-20 12:37:03 följande:
    Vad är det som gör dig då upprörd med margarin?
    Ett) Det smakar skit 
    Två) Det används till matlagning - inte på ungars mackor
    Tre) Det är sinnessjukt att smör är förbjudet men falukorv är helt okej. Vet ni vad falukorv innehåller? Och det går att servera ungarna utan minsta problem. Prioriteringarna är ÅT helvete. Där har du mina problem. 
  • kakan3356
    Winterfell skrev 2012-11-20 12:41:05 följande:
    Alltså, jag tycker margarin är skit och det kommer inte innanför mina dörrar, men att smuggla in smör på skolan? Kom igen. 
    Nu verkar det nästan som att det är JAG som smgglade och så är inte fallet. Jag stöttar dock mamman som vågade gå mot PK vågen och ge det som är bäst för hennes barn!
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 12:48:04 följande:
    Gör det enkelt ät frukost hemma MED smör på mackorna i stället..slipper ungen äta margarin..
    Eller skit i smör/margarin överhuvudtaget på mackan..räcker gått och väl med lite mjuk ost..

och ofta ger de ju fil eller gröt också på morgonen på förskolan det räcker lagom till frukost..behöver ju inte ha bröd.
    men ändå passar inte frukosten gör frukost hemma..hur svårt kan det vara..tror inte ungen bryr sig nämn värt vad som är på mackan. är dem hungriga äter det, är de inte det skiter de i det. 
    Men när alla andra barn ätar mackor vill såklart just de barn som INTE får äta margarin också äta mackor. Ska de äta macka utan någonting då för att SMÖR ÄR FÖRBJUDET? Vad lever vi i för galet land?
  • kakan3356
    Winterfell skrev 2012-11-20 12:41:05 följande:
    Alltså, jag tycker margarin är skit och det kommer inte innanför mina dörrar, men att smuggla in smör på skolan? Kom igen. 
    Dock vill jag ge dig en stor eloge för att du förstått att margarin är skit! : )
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 14:09:36 följande:
    men om förskolan har de reglerna  så borde ju föräldrarna ha vetat det innan de satt sitt barn på den förskolan, det kom ju inte från himlen precis..på in skolningen ser man ju vad det är för frukost, mat osv som serveras på förskolan då får man ju ha det i beräkning..sen så kan man ju faktiskt äta hemma om det inte passar..Eller varför inte prata med personalen?! inte smuggla in ett jävla paket smör.

Eh svar: Nej. Det kom tyvärr som en blixt från klar himmel, bara några månader sen blev smör förbjudet www.dn.se/sthlm/smorlosa-skolor-uppror

Att prata med personalen funkade uppenbarligen inte eftersom  SMÖRET BLEV STOPPAT AV JUST SKOLAN
    nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Äta hemma om det inte passar var det konstigaste jag hört på länge, hur många timmar spenderar dina barn på förskolan 2 timmar kanske? Fel igen. Eftersom de tillbringar större delar av sina dagar på förskola tycker jag kosten är A och O - nästan viktigare än vad de får hemma!

Vad betalar vi skatt för, varför står vi i kö för daghem, vad är det vi egentligen får ut av all stress? Jo, vi får SMÖRFÖRBUD? Det är katastrof, vad är så svårt att förstå med det?
  • kakan3356
    Busbellan skrev 2012-11-20 14:15:09 följande:
    Jag tycker insmugglandet av smör var det löjligaste jag har hört på länge! Må vara så att margarin inte är det bästa man kan äta men ungen lär ju inte dö av att göra det i skolan direkt
    Som sagt man dör inte av falukorv heller, men kolla på en dokumentär om det eller besök en fabrik så lär du ändra uppfattning. Men det är tydligen inte föbud mot - däremot det mest naturliga vi har smör är strikt förbjudet. Gud vad ni är PK, våga gå mot stormen och smuggla lite smör säger jag bara.
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?