Inlägg från: Mys mymla |Visa alla inlägg
  • Mys mymla

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

Gör det enkelt ät frukost hemma MED smör på mackorna i stället..slipper ungen äta margarin..
    Eller skit i smör/margarin överhuvudtaget på mackan..räcker gått och väl med lite mjuk ost..

och ofta ger de ju fil eller gröt också på morgonen på förskolan det räcker lagom till frukost..behöver ju inte ha bröd.
    men ändå passar inte frukosten gör frukost hemma..hur svårt kan det vara..tror inte ungen bryr sig nämn värt vad som är på mackan. är dem hungriga äter det, är de inte det skiter de i det. 

• Mys mymla
    kakan3356 skrev 2012-11-20 12:58:31 följande:
    Men när alla andra barn ätar mackor vill såklart just de barn som INTE får äta margarin också äta mackor. Ska de äta macka utan någonting då för att SMÖR ÄR FÖRBJUDET? Vad lever vi i för galet land?
    men om förskolan har de reglerna  så borde ju föräldrarna ha vetat det innan de satt sitt barn på den förskolan, det kom ju inte från himlen precis..på in skolningen ser man ju vad det är för frukost, mat osv som serveras på förskolan då får man ju ha det i beräkning..sen så kan man ju faktiskt äta hemma om det inte passar..Eller varför inte prata med personalen?! inte smuggla in ett jävla paket smör.

• Mys mymla
    kakan3356 skrev 2012-11-20 14:19:36 följande:
    Eh svar: Nej. Det kom tyvärr som en blixt från klar himmel, bara några månader sen blev smör förbjudet www.dn.se/sthlm/smorlosa-skolor-u ppror

Att prata med personalen funkade uppenbarligen inte eftersom  SMÖRET BLEV STOPPAT AV JUST SKOLAN
    nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad...

Äta hemma om det inte passar var det konstigaste jag hört på länge, hur många timmar spenderar dina barn på förskolan 2 timmar kanske? Fel igen. Eftersom de tillbringar större delar av sina dagar på förskola tycker jag kosten är A och O - nästan viktigare än vad de får hemma!

Vad betalar vi skatt för, varför står vi i kö för daghem, vad är det vi egentligen får ut av all stress? Jo, vi får SMÖRFÖRBUD? Det är katastrof, vad är så svårt att förstå med det?
    men tror du barnet dör av margarin på smörgåsen?
    sen är det väll så att oftast har de väll iaf något annat på morgonen..och när jag sa äta hemma menade jag frukost! för inte fan äter det smörgåsar till lunch! så margarin finns inte till lunchen! frukt till mellan mål och så fil eller nått på eftermiddagen..vi serverar då inte smörgåsar på eftermiddagen. det kan finnas hårt bröd till frukosten till filen men inte så att man kan sitta och äta bara smörgåsar på morgonen. så passar inte frukosten så kan ju faktiskt barnet äta hemma. 
  • Mys mymla
    kakan3356 skrev 2012-11-20 15:35:44 följande:
    Ja du kan ju försöka väcka barnen klockan 0500 varje dag så de hinner med att äta innan de ska vara på förskolan innan 0800. Ska man behöva skära bort två dyrbara sovtimmar för att en förskola inte kan leverera rätt mat?
    Vi ska inte anpassa oss efter dem - de ska anpassa sig efter föräldrarnas krav, håller du inte med om det? Vad tycker du att du betalar skatt för - att ANPASSA DIG? 
    Så du menar att bara för en föräldrar tror margarin är gift som dödar med en tesked..så ska förskolorna då kasta ut allt det och ge smör..de barn som inte tycker om smör då? ska de få vara utan?..

min syster åt smörgås på väg till dagis klocka sju på morgonen!. alla barn är olika. jag åt yougruth och smörgås i vagnen på väg till dagmamman klockan halv sju på morgonen när jag var lite. så det kan gå..
    och är det så att det inte passar får man väll ge en frukt då. jag kan ju inte neka 20 andra barn smörgåsar för att en mamma säger nej till margarin.
    och sen är det ju inte avdelningarna på förskolan som beställer maten det är köket. så ogillar man maten ta upp det med rektorn. säger rektorn nej, leta ny förskola eller acceptera läget. 
  • Mys mymla
    Morsanheladagen skrev 2012-11-20 15:51:26 följande:
    Nej, dom kanske inte dör. Men bara tanken på att mina barn matas med bensin och diverse annat som i alla fall jag inte skulle vilja stoppa i mig gör mig galen. Jag förstår helt enkelt inte hur man som förälder bara gillar läget, eller till och med argumenterar FÖR sån skit. Helt otroligt. Ungefär som att röka när man är gravid. Eller dricka alkohol.

Det finns uppenbarligen kvinnor som blir fullkomligt hysteriska när dom får veta att dom är gravida, och nojjar över vad dom kan äta och inte "kan jag äta en bit Brie fastän jag är gravid?"....sedan när barnet väl kommit då stoppar dom i det bästa dom har bensin och andra fullkomligt vansinniga tillsatser utan att blinka. Dom till och med proppsar på att få göra det! Helsjukt. 
    var någonstans står det Bensin på margarin paketen!? ursäkta med det var någon som länka innehållet här det var rapsolja, och andra oljor?!. var fan kom Bensin i från..
    jag bara säger att de är riktlinjer på förskolan, det är köket som beställer maten. passar det inte ta upp det med rektorn. säger rektorn nej så byt förskola eller ät frukost hemma..eller samla alla pk mammor och ställ er och demonstrera..för att sitta och bli hysteriska över en artikel på ett forum är lite väll överdrivet.

och vad jag märkt på förskolor serveras inte smörgåsar så ofta heller för de oftast anses som mindre mättande så margarin lär ju inte förekomma så ofta.

på den förskolan jag jobbar på serveras gröt och fil oftast inte smörgåsar. 
  • Mys mymla
    kakan3356 skrev 2012-11-20 16:13:40 följande:
    Vad jag menar är att det inte ska finnas ett Smörförbud, vad är det som är svårt att förstå med det?

Om ett barn vill ha med sig ett SMÖRpaket för att kunna äta en macka i lugn och ro som en mänsklig rättighet - ska det bli BROTTSLIGT att ta in det smörpaketet? De barn som inte tycker om smör tyckte inte om det för ett halvår sedan - innan det blev ett förbud - hur löste man det då? Inte med MARGARINFÖRBUD IAF. 
    men om alla ska börja plocka med sig egna matvaror till förskolan kommer det bli kris på förskolan och för personalen på förskolan. det är där poängen är inte själva smöret men att mamman ansåg sig rätten att skicka med ett packet smör åt sin dotter.
    och jag sa ju att ni som bryr er så mycket kör i gång ett gäng och ställer och demonstrera om det då. för just nu tror jag ingen riktigt bryr sig förutom du och några få till..

jag har också påpekat flera gånger att på den förskola jag arbetar serverar vi inte ens smörgåsar utan fil och flingor osockrat och gröt med äppelmos, så för mig spelar smör eller inte smör ingen roll faktiskt.   

och jag har aldrig upptäckt bensin i margarin, det ända jag hittar är rapsolja och andra oljor. så jag ser inget problem med margarin, jag anser att folk får äta va tusan det vill.

• Mys mymla
    kakan3356 skrev 2012-11-20 16:36:23 följande:
    Äntigen en vettig människa. Nu kan folk sluta fråga varför margarin är dåligt för era älskade ungars utveckling och istället förstå att det är bizarrt att det råder smörFÖRBUD på förskolor!!! Vad ska vi protestera menar du, stå med plakat utanför en förskola eller kanske rent utav klä ut oss till bregott-paket (och bli sponsrade av Bregott) det gör jag GOTT och väl, vem är med mig. 
    men gör det då så år vi se hur många då får med dig..

förlåt ts med det känns lite som är det här ditt enda problem i världen så har du ett väldigt lätt liv..
    vill du inte låta ditt barn äta margarin då får du väll se till att låta hen äta på morgonen hemma så du kan kontrollera vad för mat hen får.
    eller gå hemma tills hen börjar skolan för du kan ju inte dumförklara alla bara för dem inte köper in smör till förskolan. 
  • Mys mymla
    niky40 skrev 2012-11-20 16:56:58 följande:

Kan du inte beskriva vad som är så farligt med typ Lätta då? Jag vet inte. Någon bensinverkar det ju inte vara i. Vad ska man använda på mackan?
    Frontline skrev 2012-11-20 16:54:37 följande:
    Vad för nått ska man bre på sina smörgåsar tycker ni?

Smör för mig är ju det som jag har när jag bakar bullar eller annan bakverk, margarin har jag till att steka mat i om jag inte kör med olja...
    Ts tycker att äkta smör och Bregott är det ända man får ha på sina smörgåsar..och det är skandalöst att en förskola inte tillät en mamma att ta med Eget smör till dottern på förskolan...

• Mys mymla
    kakan3356 skrev 2012-11-20 17:14:28 följande:
    Läser ni tråden egentligen, det finns en person som klart och tydligt gett information om varför margarin är farligt. 
    vem har gett bevis på att det är farligt?

läser du själv vad folk skriver

i Sverige är det Används inte lägre HEXAN i (det ni kallar bensin) Margarin ! det är BARA KALL PRESSAD OLJA!?
    så du menar att OLJA ÄR farligt?! 
  • Mys mymla
    Morsanheladagen skrev 2012-11-20 18:40:18 följande:
    Jag är så lite PK så du anar inte, snarare precis motsatsen till något som ens kan nudda vid PK. Däremot vill jag inte stoppa i mina barn skit, så på det viset kanske jag är lite PK ändå. Men det skulle BARA vara därför i så fall.

Huruvida smörgåsar serverad på dagis/förskola/skola eller ej skiter jag högaktningsfullt i. Jag har sagt åt mina barn att OM dom ska äta smörgås någonstans öht, och det inte finns riktigt smör, ska dom undvika att bre på skit och äta smörgåsen som den är istället, alternativt med ett gott pålägg om något sånt finns.
    Att du trycker i dina ungar processerade fetter är upp till dig, det är dina ungar och ditt samvete. Jag kan ju inte gärna tvinga dig att äta smör - även om dom som önskar äta just smör, tvingas att äta just margarin.

Här är en liten länk om det är någon som önskar ta till sig rena fakta:

www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20marg arin.htm

Bon apetit! 
    men det står ju för dig då och dina barn men artikel handlade om en förskola! jag sa vår serverar inte smörgåsar överhuvudtaget för dem anser inte vara mättande!

så skiter jag fullständig i om folk sitter och käkar grädde toppat med smör och predikar om att det är så nyttigt och bra å alla mår bra av fett,fett och åter igen fett menads vissa kroppar inte alls gör det. men det är en helt annan historia.

det jag undrade över var varför TS beter sig som en pk morsa när många här säger vem orkar bry sig om vad folk har på smörgåsarna! och att TS vägrar inse att man inte kan smuggla in mat på en förskola till sitt barn, passar inte maten på förskolan kanske man ska byta förskola till en som passar då eller äta hemma. det går liksom inte att tvinga en förskola som satt sina regler att ändra det för att en människa tycker det är fel 
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?