Sunnyday: jag arbetar på förskola och den mängd smörgåsfett som barnen äter i veckan intas till största del i förskolan (beroende på hur långa dagar de går dvs). Till frukost kanske ett barn äter två smörgåsar och till mellanmål till och med tre. Det kan ibland innebära 25 g smörgåsfett per dag som intas i förskolan. Vissa förskolor serverar också smörgås som komplement till luncherna och då kan det till och med röra sig om mer än 25 g. Det tycker iaf jag är en stor mängd och om jag kan påverka vilken sorts smörgåsfett som mitt barn ska äta så vill jag gärna göra det eftersom min dotter bara äter smörgås hemma på helgen, alltså en väldigt liten del av dagen.
Men visst håller jag med dig om att mindre barngrupper och mer personal är en fråga som i det stora borde prioriteras, men precis som en del familjer väljer att utesluta viss mat pga religiösa skäl borde det också vara ok att välja bort saker pga att man anser det vara ohälsosamt. Min dotter äter inte rött kött pga att vi inte tycker att det är bra mat för kroppen och det anpassas på förskolan precis som vilken annan specialkost som helst. Sen får det självklart inte gå till sån överdrift att föräldrar ska ha önskemål om vilken sorts märke på flingor som serveras osv, men det är svårt att veta vart gränsen ska gå. Det som dock är möjligt att anpassas efter våra behöv är jag otroligt tacksam för.