Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

Mys mymla skrev 2012-11-20 16:19:57 följande:
    men om alla ska börja plocka med sig egna matvaror till förskolan kommer det bli kris på förskolan och för personalen på förskolan. det är där poängen är inte själva smöret men att mamman ansåg sig rätten att skicka med ett packet smör åt sin dotter.
    och jag sa ju att ni som bryr er så mycket kör i gång ett gäng och ställer och demonstrera om det då. för just nu tror jag ingen riktigt bryr sig förutom du och några få till..

jag har också påpekat flera gånger att på den förskola jag arbetar serverar vi inte ens smörgåsar utan fil och flingor osockrat och gröt med äppelmos, så för mig spelar smör eller inte smör ingen roll faktiskt.   

och jag har aldrig upptäckt bensin i margarin, det ända jag hittar är rapsolja och andra oljor. så jag ser inget problem med margarin, jag anser att folk får äta va tusan det vill.

Då hade vi varit tvungna att "smuggla" både smör, bröd och pålägg, för vårt barn åt varken fil, flingor eller gröt.

Nu gick han på en förskola som alltid hade smörgåsar och smör, vanlig mjölk, dvs inga lättprodukter alls. Barn som var vegetarianer fick vegetarisk kost, barn som var allergiska fick egen mat.

Dvs ett dagis utan principer.    
  • sextiotalist

Skrämmande, jag hade gått i taket, inte så mycket för att de endast hade margarin (som vi alla avskyr här hemma, så mitt barn hade inte ens ätit det). Utan pga principen.

Jag har alltid vägrat lättprodukter, heller lite mindre av helprodukterna om det skulle vara att det behövdes. Smör och bregott för mig är de alternativ som gäller för inte flytande fett. Sedan har vi även olja (rapsolja eller olivolja också). Men margarin göres inte besvär i vårt hem. 

• sextiotalist

För övrigt så är jag säker på att problemet med övervikt är inte att barnen äter fel i skolan, utan att många barn inte äter alls, och istället går till närliggande affär och köper en påse chips istället (då äldre barn).

Hade skolan serverat god och mättande mat under lugna former, så hade barnen ätit maten och varit mätta hela eftermiddagen.

Jag minns själv att jag ofta ratade skolmaten både på högstadiet och gymnasiet och antingen stack hem och åt mackor eller, när jag gick i gymnasiet, gick och fikade istället (ja, jag arbetade extra så jag hade pengar)    

• sextiotalist
    resemamman skrev 2012-11-21 10:06:08 följande:
    I vanliga fall är väl Aftonbladet ingen toppenkälla, men lite insyn i problematiken kring margarin ger denna artikel: www.aftonbladet.se/nyheter/article 15684616.ab

Sanna Edhin har skrivit mycket klokt kring ämnet, b la här: ehdin.com/

Margarin har inget i skolan att göra. Varken som pålägg eller i matlagningen. Att livsmedelsverket rekommenderar det är helt uppåt väggarna och kommer gissningsvis ses som en riktigt stor skandal om några år.

För din och dina barns hälsa, sluta äta margarin!!! 
    Jag är av den uppfattning att, som i ditt exempel, ett basfödoämne måste gå igenom så många processer för att kunna bli ätbart känns lite fel. Att man måste processa maten är inga problem, att man ibland måste använda vissa kemikalier har jag inte heller problem med.

Men eftersom fett finns lätt tillgänglig, både som animaliskt och som helt vegetabilskt, utan onödigt många  processer så tycker jag det är vansinnigt dumt att man anser att den hårdprocessade produkten anses bättre av seriösa myndigheter än de som inte är så hårt processeade. 

Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?