Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

Jag gillar inte heller margarin. Vi har ätit bregott i hela vårt liv, så gör även mina barn. De får även detta på förskolan.  Däremot känns det sjukt absurt att en arbetsplats jag varit på (där man arbetar med barn) som anser sig ha "hälsoprofil" använder sig av lättmargarin. För mig är det så långt ifrån en hälsosam kost som man bara kan komma att använda lättmargarin istället för äka vara. Men som tur var är det ovanligt.

Förövrigt har det ju blivit aktuellt att livsmedelsverket ska frångå sina rekommendationer gällande just detta, eftersom det inte finns något som helst stöd i forskningen att fullfettprodukter (som bregott eller standardmjölk) skulle vara skadligt för hälsan. Forskning visar på raka motsatsen. De har ju blivit kraftigt kritiserade för att de källor de använt sig av helt sonika är falska källor, det är alltså rent hittepå att margarin skulle vara bättre.

• skogsvitter

Bortsett från det innehållsmässiga så smakar ju dessutom bregott överlägset godast av alla märken. Att låta ett lager bregott smälta lite på ett helt nybakt tunnbröd tex är ju bara himmelskt gott! Då behövs inga pålägg för att dölja smaken så som är fallet med margarinet

Det smakar godast därför att den smak som kommer är helt och hållet naturlig! Man känner ingen som helst bismak av kemiska tillsatser, vilket man gör i kraftigt processade produkter som lättmargarin.

• skogsvitter
    niky40 skrev 2012-11-21 09:56:54 följande:

Jaså det gör "man"?
    Ja, om man har smaklökarna i behåll dvs. Däremot vet jag själv att man vänjer sig vid smaken av tillsatser ganska snabbt.
  • skogsvitter
    niky40 skrev 2012-11-21 12:12:02 följande:

Så lite så
    En fråga till er kunniga här i tråden. Bregott har ju en lättare variant Mellan. Är den framställd på ett acceptabelt sätt?
    Det är bara vatten man tillsatt i bregott mellan som gör att den totala fetthalten minskar. Så man kan ju anse att man blir "blåst" eftersom man lika gärna kan röra ner vatten själv i smörbyttan och därmed få ner fetthalten.
  • skogsvitter

Bregott mindre däremot är lite annat, där har man tillsatt både det ena och det andra ser jag nu. Men jag har personligen aldrig sett denna variant i butik?

arla.se/Default____33419.aspx&product=mindre+matfettsblandning++43%25

Vi har bara bregott mellan här i krokarna, fast vi köper alltid vanligt bregott för egen del. Ser inte alls vitsen med bregott mellan, de har ju redan sänkt fetthalten i vanliga bregott jämfört med förr och har större andel rapsolja istället. Förr var bregott alltid 80% smör och 20% olja men nu är det ju 75/25 (vilket visserligen gör det mer lätt att bre osv så mig gör det inget).

Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?