Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

I vanliga fall är väl Aftonbladet ingen toppenkälla, men lite insyn i problematiken kring margarin ger denna artikel: www.aftonbladet.se/nyheter/article15684616.ab

Sanna Edhin har skrivit mycket klokt kring ämnet, b la här: ehdin.com/

Margarin har inget i skolan att göra. Varken som pålägg eller i matlagningen. Att livsmedelsverket rekommenderar det är helt uppåt väggarna och kommer gissningsvis ses som en riktigt stor skandal om några år.

För din och dina barns hälsa, sluta äta margarin!!! 

• resemamman
    niky40 skrev 2012-11-21 12:12:02 följande:

Så lite så
    En fråga till er kunniga här i tråden. Bregott har ju en lättare variant Mellan. Är den framställd på ett acceptabelt sätt?
    Bregott mellan innehåller: smör (pastöriserad grädde, mjölksyrakultur), vatten, rapsolja, salt 1,0%, vitamin A och D. (från arla.se).
    Alltså inga konstigheter, men lite mer vatten än vanligt Bregott. Bättre ta lite mindre mängd vanligt bregott, eller ännu hellre använda riktigt smör som förvaras i rumstemperatur så att det blir bredbart (håller sig ganska länge!).
  • resemamman
    niky40 skrev 2012-11-21 12:42:13 följande:

Smöret i guldfolie menar du. Kan man förvara det framme?
    Ja, vanligt smör. Jag brukar lägga en klick i en skål. De mer avancerade har en keramikskål med lock. Håller 1-4 veckor. Lite olika bud där ;) 

Eller mixa smör med rapsolja/olivolja och gör på så sätt eget bredbart smör till smörgåsar.  
  • resemamman
    kakan3356 skrev 2012-11-22 13:17:18 följande:
    varför har detta blivit en kokbok, finns det ingen moderator som kan placera de som är sugna på matlagningsmys i en annan tråd? Jag startade denna tråd i protest för att jag tycker det är skandal, SKANDAL att en mamma blir stoppad av en skolledning för att hon försökte få sin dotter att äta nyttigt!
    Eftersom det tydligen är många i tråden som inte förstår varför margarin är ett dåligt val så är det väl toppen att det i samma tråd tas upp vad det finns för nyttigare alternativ.
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?