Inlägg från: niky40 |Visa alla inlägg
  • niky40

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

kakan3356 skrev 2012-11-20 16:36:23 följande:
    Äntigen en vettig människa. Nu kan folk sluta fråga varför margarin är dåligt för era älskade ungars utveckling och istället förstå att det är bizarrt att det råder smörFÖRBUD på förskolor!!! Vad ska vi protestera menar du, stå med plakat utanför en förskola eller kanske rent utav klä ut oss till bregott-paket (och bli sponsrade av Bregott) det gör jag GOTT och väl, vem är med mig. 

Kan du inte beskriva vad som är så farligt med typ Lätta då? Jag vet inte. Någon bensinverkar det ju inte vara i. Vad ska man använda på mackan?
  • niky40
    kakan3356 skrev 2012-11-20 17:14:28 följande:
    Läser ni tråden egentligen, det finns en person som klart och tydligt gett information om varför margarin är farligt. 

Ok har nog missat det. Har du svårt att beskriva?
  • niky40
    Mys mymla skrev 2012-11-20 17:20:36 följande:
    vem har gett bevis på att det är farligt?

läser du själv vad folk skriver

i Sverige är det Används inte lägre HEXAN i (det ni kallar bensin) Margarin ! det är BARA KALL PRESSAD OLJA!?

så du menar att OLJA ÄR farligt?! 

Jag undrar oxå!
  • niky40
    Shoegal81 skrev 2012-11-20 17:34:59 följande:
    Vänta nu, smör är ju mycket bättre än margarin. Margarin tillverkas ju som tvål.

Hur då?
  • niky40
    Singoallaa skrev 2012-11-20 17:57:03 följande:
    Här är en mycket bra länk som förklara det: matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-skillnaden-pa-smor-och-margarin/

Tack men jag efterfrågar något mer än en då 17-årings blogg.

Jag säger inte att margarin är bättre än smör, vill bara ha lite nyanserad fakta.
    I969 skrev 2012-11-20 17:58:58 följande:
    Farligt och farligt, allt är ju relativt. Men margarin består av oljor som härdats till mättade fetter. De har alltså inte kvar sina nyttiga egenskaper och vissa menar att den här typen av härdade fetter är betydligt sämre för hälsan än naturligt mättade fetter.

Oljorna som margarinet produceras av kan också vara en stor källa till omega-6 fetter, vilket man anser att människor i väst får för mycket av. Vi behöver ha en bra balans mellan omega-6 och omega-3, annars triggas inflammatoriska processer i kroppen. Dessa anses ligga till grund för många i-landssjukdomar. 

Tack!
  • niky40
    skogsvitter skrev 2012-11-21 09:12:30 följande:
    Bortsett från det innehållsmässiga så smakar ju dessutom bregott överlägset godast av alla märken. Att låta ett lager bregott smälta lite på ett helt nybakt tunnbröd tex är ju bara himmelskt gott! Då behövs inga pålägg för att dölja smaken så som är fallet med margarinet

Det smakar godast därför att den smak som kommer är helt och hållet naturlig! Man känner ingen som helst bismak av kemiska tillsatser, vilket man gör i kraftigt processade produkter som lättmargarin.

Jaså det gör "man"?
  • niky40
    skogsvitter skrev 2012-11-21 10:00:43 följande:
    Ja, om man har smaklökarna i behåll dvs. Däremot vet jag själv att man vänjer sig vid smaken av tillsatser ganska snabbt.

Haha ok.
  • niky40
    resemamman skrev 2012-11-21 12:09:04 följande:
    Äsch, funkar inte heller. Inlägg #114 ovan har rätt. Tack!

Så lite så

En fråga till er kunniga här i tråden. Bregott har ju en lättare variant Mellan. Är den framställd på ett acceptabelt sätt?
  • niky40
    skogsvitter skrev 2012-11-21 12:30:50 följande:
    Det är bara vatten man tillsatt i bregott mellan som gör att den totala fetthalten minskar. Så man kan ju anse att man blir "blåst" eftersom man lika gärna kan röra ner vatten själv i smörbyttan och därmed få ner fetthalten.

Tack! Ja så brukar jag göra med vispgrädden för att få "matlagningsgrädde" men i en smörbytta är det svårare..
  • niky40
    resemamman skrev 2012-11-21 12:37:32 följande:
    Bregott mellan innehåller: smör (pastöriserad grädde, mjölksyrakultur), vatten, rapsolja, salt 1,0%, vitamin A och D. (från arla.se).

Alltså inga konstigheter, men lite mer vatten än vanligt Bregott. Bättre ta lite mindre mängd vanligt bregott, eller ännu hellre använda riktigt smör som förvaras i rumstemperatur så att det blir bredbart (håller sig ganska länge!).

Smöret i guldfolie menar du. Kan man förvara det framme?
  • niky40
    resemamman skrev 2012-11-21 17:55:18 följande:
    Ja, vanligt smör. Jag brukar lägga en klick i en skål. De mer avancerade har en keramikskål med lock. Håller 1-4 veckor. Lite olika bud där ;) 

Eller mixa smör med rapsolja/olivolja och gör på så sätt eget bredbart smör till smörgåsar.  

Tack det ska jag prova.
  • niky40
    kakan3356 skrev 2012-11-22 13:17:18 följande:
    varför har detta blivit en kokbok, finns det ingen moderator som kan placera de som är sugna på matlagningsmys i en annan tråd? Jag startade denna tråd i protest för att jag tycker det är skandal, SKANDAL att en mamma blir stoppad av en skolledning för att hon försökte få sin dotter att äta nyttigt!

Du får väl anmäla inlägget då.
  • niky40

Vad skumt. Jag läste den precis men nu är den borta.

• niky40
    resemamman skrev 2012-11-22 17:13:05 följande:
    Eftersom det tydligen är många i tråden som inte förstår varför margarin är ett dåligt val så är det väl toppen att det i samma tråd tas upp vad det finns för nyttigare alternativ.

Ja det fick ju mig att skriva om inköpslistan!
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?