Inlägg från: kakan3356 |Visa alla inlägg
  • kakan3356

herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?

Busbellan skrev 2012-11-20 14:24:12 följande:

Fast rekomendationerna om att det ska serveras lättmargarin, lättfil mm mm i skola och förskola har funnits ganska länge
    Vilket är hel-fel eftersom lätt-produkter har inte lika mycket näringsämnen som de riktiga produkterna och ämnen som barn behöver.
  • kakan3356
    SpanskaFlugan skrev 2012-11-20 14:25:09 följande:
    Det är inte mycket till källkritik när man länkar till en blogg... 
    Vilken blogg? Jnytt har orginalartikeln jag kan länka till den om det känns bättre för dig? Flera tidningar har skrivit om smörförbudet kolla Google vetja. Eller ring skolinspektionen. 
  • kakan3356
    beccagranen skrev 2012-11-20 15:23:53 följande:
    Vad är det som är farligt/gåligt med margarin? Vi äter dte inte hemma då mina föräldrar bojkotta det och alltid sa att dte var dåligt, men det är mer en vanesak. När jag läser på wikipedia så står det att margarin framställs följande:" Det vegetabiliska margarinet innehåller främst en blandning av vegetabiliska fetter från raps-, solros-, palm- och kokosolja. Det animaliska fettet kommer främst ifrån talg och ister." Ser inte vart det hemska är?
    Vad menar du: vad är gåligt? Det är hårt processade fetter från extremt dåliga råvaror. Visa kallar det för "Kemisk smörja" som ingen människa borde befatta sig med.  Och detta tvingas barnen stoppa i sig! 
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 15:06:21 följande:
    men tror du barnet dör av margarin på smörgåsen?
    sen är det väll så att oftast har de väll iaf något annat på morgonen..och när jag sa äta hemma menade jag frukost! för inte fan äter det smörgåsar till lunch! så margarin finns inte till lunchen! frukt till mellan mål och så fil eller nått på eftermiddagen..vi serverar då inte smörgåsar på eftermiddagen. det kan finnas hårt bröd till frukosten till filen men inte så att man kan sitta och äta bara smörgåsar på morgonen. så passar inte frukosten så kan ju faktiskt barnet äta hemma. 
    Ja du kan ju försöka väcka barnen klockan 0500 varje dag så de hinner med att äta innan de ska vara på förskolan innan 0800. Ska man behöva skära bort två dyrbara sovtimmar för att en förskola inte kan leverera rätt mat?
    Vi ska inte anpassa oss efter dem - de ska anpassa sig efter föräldrarnas krav, håller du inte med om det? Vad tycker du att du betalar skatt för - att ANPASSA DIG? 
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 15:56:08 följande:
    var någonstans står det Bensin på margarin paketen!? ursäkta med det var någon som länka innehållet här det var rapsolja, och andra oljor?!. var fan kom Bensin i från..
    jag bara säger att de är riktlinjer på förskolan, det är köket som beställer maten. passar det inte ta upp det med rektorn. säger rektorn nej så byt förskola eller ät frukost hemma..eller samla alla pk mammor och ställ er och demonstrera..för att sitta och bli hysteriska över en artikel på ett forum är lite väll överdrivet.

och vad jag märkt på förskolor serveras inte smörgåsar så ofta heller för de oftast anses som mindre mättande så margarin lär ju inte förekomma så ofta.

på den förskolan jag jobbar på serveras gröt och fil oftast inte smörgåsar. 
    Byt förskola? Så barnet ska skungas från ena förskolan till den andra på grund av ett SMÖRFÖRBUD? Det är just detta jag inte förstår mig på, hur lata är människor/föräldrar som inte vågar stå upp. Tillsammans kan vi föra in smöret igen och göra det accepterat.  Varför skaffade ni barn egentligen om ni inte vill barnets bästa?
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 15:48:52 följande:
    Så du menar att bara för en föräldrar tror margarin är gift som dödar med en tesked..så ska förskolorna då kasta ut allt det och ge smör..de barn som inte tycker om smör då? ska de få vara utan?..

min syster åt smörgås på väg till dagis klocka sju på morgonen!. alla barn är olika. jag åt yougruth och smörgås i vagnen på väg till dagmamman klockan halv sju på morgonen när jag var lite. så det kan gå..
    och är det så att det inte passar får man väll ge en frukt då. jag kan ju inte neka 20 andra barn smörgåsar för att en mamma säger nej till margarin.
    och sen är det ju inte avdelningarna på förskolan som beställer maten det är köket. så ogillar man maten ta upp det med rektorn. säger rektorn nej, leta ny förskola eller acceptera läget. 
    Vad jag menar är att det inte ska finnas ett Smörförbud, vad är det som är svårt att förstå med det?

Om ett barn vill ha med sig ett SMÖRpaket för att kunna äta en macka i lugn och ro som en mänsklig rättighet - ska det bli BROTTSLIGT att ta in det smörpaketet? De barn som inte tycker om smör tyckte inte om det för ett halvår sedan - innan det blev ett förbud - hur löste man det då? Inte med MARGARINFÖRBUD IAF. 
  • kakan3356
    Frontline skrev 2012-11-20 16:26:30 följande:
    Fast det är ju inte direkt bensin från macken man har på mackan om man säger så
    Och i svenskt bordsmargarin används det inte något sådan heller...

När man utvinner olja ur olika fröer är det tillåtet att använda hexan, en så kallad extraktionsbensin. I svensktillverkade bordsmargariner används inte längre olja som har utvunnits med hjälp av extraktionsbensin. De oljor som används är varm- eller kallpressade.

I oljor där man använt extraktionsbensin kan det finnas små mängder hexan kvar, men det är inte den sorts bensin vi har i våra bilar och halterna är extremt små.  I den färdiga produkten får det maximalt finnas kvar ett tusendels gram hexan per kilo. Tillverkarna måste ha en egenkontroll som säkerställer att gränsvärdet inte överskrids. Livsmedelsverket kontrollerar att de svenska tillverkarnas egenkontroll fungerar. För importerade produkter ansvarar kommunerna för kontrollen.

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fe.../
    Äntigen en vettig människa. Nu kan folk sluta fråga varför margarin är dåligt för era älskade ungars utveckling och istället förstå att det är bizarrt att det råder smörFÖRBUD på förskolor!!! Vad ska vi protestera menar du, stå med plakat utanför en förskola eller kanske rent utav klä ut oss till bregott-paket (och bli sponsrade av Bregott) det gör jag GOTT och väl, vem är med mig. 
  • kakan3356
    niky40 skrev 2012-11-20 16:56:58 följande:

Kan du inte beskriva vad som är så farligt med typ Lätta då? Jag vet inte. Någon bensinverkar det ju inte vara i. Vad ska man använda på mackan?
    Läser ni tråden egentligen, det finns en person som klart och tydligt gett information om varför margarin är farligt. 
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 16:46:44 följande:
    men gör det då så år vi se hur många då får med dig..

förlåt ts med det känns lite som är det här ditt enda problem i världen så har du ett väldigt lätt liv..
    vill du inte låta ditt barn äta margarin då får du väll se till att låta hen äta på morgonen hemma så du kan kontrollera vad för mat hen får.
    eller gå hemma tills hen börjar skolan för du kan ju inte dumförklara alla bara för dem inte köper in smör till förskolan. 
    Det är inte det enda problem i min värld. MEN det är ett problem. Ska jag hålla tyst bara för att det inte är DET ENDA? Tydligen berör detta eftersom diskussionen i denna tråd pågår. Är det också sorgligt enligt dig?
  • kakan3356
    stina k skrev 2012-11-20 16:50:25 följande:
    Jag är också emot margarin. Hos oss serveras Bregott både hemma och på förskolan. Är det nåt ovanligt att de har smör på förskolor?
    Tack för att du förstår och är medveten om vad som är nyttigt/onyttigt för barn.
  • kakan3356
    acure skrev 2012-11-20 20:13:09 följande:
    Jag har specifikt bett min dotters förskola att servera dottern Bregott istället för Milda eftersom vi inte vill att hon äter margarin. Det är inga problem för förskolan men det kan också bero på att den inte är kommunal och kan således välja mer fritt vad som beställs in.

Jag erbjöd mig att själv köpa Bregott så att det alltid finns till dottern men förskolechefen sa att det ordnar de ändå. Världens bästa förskola. 
    Borde finnas fler som den förskolan!!!
  • kakan3356
    Mys mymla skrev 2012-11-20 16:59:32 följande:
    Ts tycker att äkta smör och Bregott är det ända man får ha på sina smörgåsar..och det är skandalöst att en förskola inte tillät en mamma att ta med Eget smör till dottern på förskolan...

Det stämmer bra det. Ni gör vad ni vill med era barn men att det ska förbjudas... jag tar det igen FÖRBJUDAS att ta med SMÖR till en förskola är ett PROBLEM. Vad är det som r så svårt att förstå? Jag betalar skatt och har jobbat hårt hela mitt liv och möts av detta? Var är vi egentligen, Nordkorea?
  • kakan3356
    SunnyDay skrev 2012-11-20 23:13:12 följande:
    Men åååh! Den här "debatten" är så tröttsam! Skaffa lite perspektiv!

Tänk på det per vecka - margarinet/smöret på smörgåsar barnen äter i skolan är inte en speciellt stor mängd av barnets totala energiintag på veckan (eller varför inte tänka på året). Är det verkligen något att bråka så här mycket om? Är det verkligen ett stort problem i förskolan och skolan? Hur orkar man tjata vidare om detta med bensinen? Nej det är inte BENSIN i margarin, och hade det varit några spårämnen av det så får du förmodligen i dig mer bensin i kroppen genom att andas in ångorna medans du tankar bilen vid ett enda besök på Statoil än genom att äta margarin på mackan i 30 år!

Om det är något ni borde "gå ihop och kämpa för" som något skrev här ovan (om smörets återinförande på förskolan), kan ni inte snälla kämpa för mindre barngrupper, mer personal eller något annat VIKTIGT? Nej, jag tycker inte att barnen ska äta mat av dålig kvalitet (eller "skit" som det populärt kallas här på FL), men det kan vara en god idé att fundera på helheten och inte snöa in på en så pass liten del i barnens totala kost som margarinet/smöret faktiskt utgör.

Tror visserligen inte att TS (eller någon annan av de som bestämt sig för att margarin är gift som Livsmedelsverket försöker lura i våra stackars barn - allt i en stor konspiration med syfte att göra svenska folket sjuka och överviktiga) kommer bry sig om mitt inlägg eller ens bemöta det, men jag gjorde ett försök i alla fall.

Godnatt!
    Varför är den tröttsam och varför tog du dig då tid att själv kommentera allt detta? Du bryr dig också så lek inte oberörd. Så, till ämnet. 
    Man kan inte engagera sig i ALLT här i livet - ska vi inte dra ditt förslag lite längre då och kämpa för barnen i Somalia eller hela världens undergång tack vare växthuseffekten eller reunt utav en komet som kanske råkar passera och förinta allting. Jag är oerhört upprörd över att det är FÖRBJUDET med smör i förskolor. Det sänder helt fel signaler till barnen och till samhället i sig. Personer förstår inte att det är en felprioritering utan tror istället att det är BÄTTRE MED MARGARIN vilket det inte är. Sån skit är INTE BRA. Men det som ÄR bra är SMÖR.

Anledningen till att denna trås skapades var att en mamma blev tillsagd när det enda hon ville var att hennes barn skulle äta BRA inte dåligt

nyheter24.se/nyheter/udda/732127-blev-stoppad-i-skolan-for-att-ha-tagit-med-smor

Varför är det så tröttsamt för dig?  
  • kakan3356
    niky40 skrev 2012-11-21 12:42:13 följande:

Smöret i guldfolie menar du. Kan man förvara det framme?
    varför har detta blivit en kokbok, finns det ingen moderator som kan placera de som är sugna på matlagningsmys i en annan tråd? Jag startade denna tråd i protest för att jag tycker det är skandal, SKANDAL att en mamma blir stoppad av en skolledning för att hon försökte få sin dotter att äta nyttigt!
  • kakan3356
    Frontline skrev 2012-11-22 16:00:51 följande:
    Länken funka inte...
    Den funkar nu igen, trodde ett tag den hade blivit cencurerad HA!
Svar på tråden herregud hur långt får det gå, är smör brottsligt helt plötsligt?