• Anonym (Ts)

Bo permanent på vandrarhem

Hej, 

Jag undrar lite om man blir bostadslös och inte har någonstans att ta vägen förutom till vandrarhem. Hur länge får man bo där och får man bo där med barn? Jag har aldrig varit på ett vandrarhem, sover det fler i samma rum?  

• Svar på tråden Bo permanent på vandrarhem
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-11-20 10:57:12 följande:
    Du får väl bo där sålänge du betalar. Fast det lär ju kosta mer än vanlig hyra. Varför blev du bostadslös?
    Det är en vän som med största sannolikhet blir det. Vandrarhem är tyvärr hennes enda möjlighet i dagsläget och det rör sig om åratal om hon inte kan bo kvar. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (nja) skrev 2012-11-20 11:06:09 följande:
    Hur kan det vara hennes enda möjlighet? Soc finns ju t ex. Kan visserligen bli vandrarhem då också till en början men inte för evigt. Dessutom bör hon väl åtminstone kunna hitta något i andra hand eller som inneboende så varför skulle det bli vandrarhem "i åratal"?

Hur ska hon ha råd med vandrarhem förresten? Lär gå loss på minst 15.000kr/mån 
    I våras hamnade hon i rejäla ekonomiska svårigheter och hon fick inte sin lön på två månader. Hon kunde inte betala maj månads hyra och vände sig till socialen som nekade. Hon fick försörjningsstöd månaden efter, men blev åter igen nekad den maj månads hyra. Hon har därmed blivit uppsagd och om inte styrelsen accepterar att hon betalar (jag lånar henne pengar) så blir hon avhyst.

Socialen i vår kommun säger sig inte ha lägenheter förutom till t ex kvinnor som lever i våldssamma relationer. De erbjuder henne vandrarhem, men eftersom hon blir avhyst så står det i henne papper i fem (tror jag) år och hon kan inte söka annan lägenhet då värdarna skulle avvisa henne och de som hyr ut i andrahand kontrollerar ju också ekonomin. Då handlar det om fem år med barn på ett vandrarhem. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-11-20 11:11:41 följande:
    Jag bodde på vandrarhem med barn..kostade 7000:-/ mån. Här är det nästan omöjligt att få lght och soc hjälper inte med det. På "mitt" vandrarhem var det ett kominerat vardagsrum/sovrum..och en liten köksdel,med 2 plattor. Dusch och toa. Totalt kanske 15-20kvm..men det gick ju.
    Hur länge bodde du där och hur tog du dig därifrån?
    NadiaMi skrev 2012-11-20 11:11:47 följande:
    Långtidscamping kanske är ett alternativ?
    Inte heller superbilligt och kan kräva pengar i förskott, men billigare än vandrarhem iallafall plus att det skulle bli mer av en fast punkt.
    Ska kika på det, vet inte om det finns här. Jag försöker hjälpa henne och alla tips tas tacksamt emot. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (nja) skrev 2012-11-20 11:37:16 följande:
    Hur försörjer hon sig idag, har hon fortfarande försörjningsstöd? Att hon blev nekad hyran i maj och sedan skulden månaden efter är inte så konstigt då bistånd till skulder inte beviljas. Däremot brukar de beviljas när det kommit till ett akut skede och man blivit uppsagd eller ska bli avhyst, särskilt om det finns barn. I maj/juni var inte omständigheterna sådana men nu är de så jag hade kontakta Soc igen.
    Ja, hon har försörjningsstöd. Hon arbetar men har bara fått halvtid än så länge. Jag var med på sista mötet hon hade med handläggaren på socialen förra veckan och hon verkar minst sagt disträ och inte oroad alls att hon och barnen blir bostadslösa. I vår kommun finns enbart ett vandrarhem och det kostar 650 per natt = 20,150 per månad. Hennes hyra är på 5,875. Det känns väldigt underligt att de går med på att betala för det i flera år istället för att de försökte hjälpa innan det gick så långt. När hon fick uppsägningen kontaktade hon handläggaren som sa att hon inte får söka för den igen eftersom hon blivit nekad. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-11-20 11:51:20 följande:
    kan hon bo hos dig?
    Tyvärr inte, vi har tre barn och min svärmor bor här också i minst ett år till. Hon har två barn, det finns ingen plats. Jag hör runt med min mans släkt om de kan hjälpa till med stuga, de har landställe strax utanför norrtälje. 
    Anonym skrev 2012-11-20 11:55:22 följande:
    Har hon blivit uppsagd har hon ju 30 dagar sedan hon skrev på delgivningen och betala in den hyran för och återfå sin besittningsrätt så om du kan låna henne pengar så återfår hon ju den..
    Det är alldeles för sent, det är maj månads hyra... Hade hon berättat detta för mig då hade jag hjälpt henne direkt.
    Anonym (nja) skrev 2012-11-20 12:15:05 följande:
    Klart att hon får det. Nu är det en uppsägning och tidigare var det bara en skuld. hon ska såklart lämna in en skriftlig ansökan bums och skriva en utförlig motivering där hon påtalar att hon blir bostadslös med barn om hon inte får hjälp vilket får stora konsekvenser för henne och barnen. Det räcker inte med att prata med Soc och få muntliga svar, man ska alltid ansöka skriftligt. Då blir man tungen att skriftligt motivera avslag och det gör man inte i fall där Förvaltningsrätten troligen inte skulle gå på deras linje.
    Det visste jag inte. Då ska jag hjälpa henne med det i morgon. Tack!
    Anonym (soc.) skrev 2012-11-20 15:29:36 följande:
    Hon har väl överklagat beslutet om avslag på den eftersläpande hyran antar jag?
    Jag vet faktiskt inte, ska höra med henne i morgon om hon gjorde det. 

• Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-11-20 13:39:06 följande:

Jag hade fast anställning..men efter separation..så fanns det inget att få tag i..då letade jag aktivt över 1år(fick bo kvar sålänge,men gick inte tillslut) Hade då stått i bostadskö i 6år,fick inget. ANdrahand var inte många som ville ha en ensamstående mamma till 3.

Ren tur,fick jag tillslut ett kontrakt och kunde flytta dit efter 3månader. Puh. För sedan blev jag uppsagd..och då hade det varit kört tills ett nytt jobb och efter provanställning. etc etc. De jag fick kontraktet av var schyssta iaf,för de tyckte jag hade för låg inkomst,men de gav mig en chans..och det har gått bra i 1år nuGlad  
    Vad skönt! Inte roligt att bo så, speciellt inte för barnen. 
  • Anonym (Ts)
    Waldo skrev 2012-11-21 12:31:10 följande:
    Har vi pratat om detta på PM?

(För isåfall är det inte längre frågan om en uppsägning där kontraktet kan återvinnas )  

Med tanke på bakgrunden var det något sådant här resultat jag befarade isåfall och här gäller det att ligga på soc och hela tiden få skriftliga beslut, med tider som går att överklaga  
    Hej, ja det har vi. Jag är anonym nu eftersom flera av våra vänner är medlemmar här och jag vill inte hänga ut henne. Nu har jag varit i kontakt med en jurist på hyresgästföreningen och styrelsen. Styrelsens ombud har också försökt få fram en uppgörelse som gör att hon får bo kvar med korttidskontrakt men de går absolut inte med på det utan kräver skadestånd, hyresskulden, ombudskostnader, samt en kostnad på 6450 varje månad utöver det andra. Visst är det väl så att även om hon flyttar inom en vecka så syns det i registret att hon blivit avhyst? Även om inte kronofogden kontaktat henne?
  • Anonym (Ts)

Det har börjat ordna upp sig lite. Jag har pratat med styrelsens ordförande och deras ombud flera gånger nu och har fått till en överenskommelse. De skriver en förlikning mot att vissa avgifter betalas, då går inte avhysningen igenom men hon kommer inte att få ha kvar kontraktet. Däremot får hon på sig till den sista februari att flytta så länge allt är betalt. Jag har pratat med min faster som är villig att hyra ut sitt sommarhus tills hon hittar något annat. Så hon slipper i alla fall pricken och vandrarhemmet vilket gör det lättare att hitta annan bostad i framtiden. 

Svar på tråden Bo permanent på vandrarhem