Tilda78 skrev 2012-11-20 22:31:49 följande:
Nej vi har inte velat veta vilket kön barnet har som vi väntar. Varken ned nr 1 eller nr 2 eller nu när vi väntar nr 3. Jag vill att det ska vara en överraskning som man får när man legat och kämpat en hel förlossning. Roligare att kunna ringa runt och berätta "Det blev en...." än att alla redan vet. Vi har heller aldrig haft något behov av att köpa saker/kläder till bebisen utan väntar tills den är ute. Saker som passar oavsett kön har vi förstås köpt.
Att man ska knyta an bättre till bebisen i magen av att veta vilket kön barnet har är bara bull. Det finns det inga vetenskapliga bevis på (enl min bm som nyss varit på fl) snarare ett kontrollbehov hos de blivande föräldrarna.
DU tycker det är BULL.. men det tycker inte jag.. och tydligen flera med mig. Det är inte heller att knyta an det handlar om, utan att lära känna sitt barn, att känna sig mer insatt i vem det är som är där inne.
Vetenskapliga bevis behövs inte när det handlar om känslor. Det finns inga vetenskapliga bevis på en hel massa saker, likväl är de sanningar för de som upplever dem. Jag KÄNNER att jag känner mitt barn en gnuttans bättre då jag vet könet, jag tycker ärligt talat att det är ganska nonchalant och på gränsen till kränkande (även om jag hatar att använda just det ordet) att en barnmorska gör sådana uttalanden. Jag har jobbat mycket med barnmorskor och vi har haft uppe just den diskussionen och ingen av de barnmorskorna (och då var det ändå en sisådär 3-4 st som jobbat i över 25 år) kom med så klantiga uttalanden utan det handlade mer om att det just var en känsla man ville få för sitt barn- inte kontroll (detta var långt innan jag själv var gravid vill jag påpeka så det handlade inte om hänsyn från deras sida)
Kontrollbehov anser JAG dock bara är BULL, då är det isf i mitt tycke mer kontrollbehov att gå på ultraljud. Blir det bebis så blir det och får man missfall kan man iaf inte göra något.
Men jag tror att de som anser att det hänger på kontrollbehov är också de som anser att KUB och fostervattensprov är bullshit- om vi nu ska dra det hela till sin spets.
OCH ja jag gjorde KUB och hade gjort fvp om jag fått dåliga siffror på det.
DIN åsikt respekterar jag, om DU tror att det är kontrollbehov får det stå för dig, men det är ju faktiskt flera här som vittnar om motsatsen och då tycker jag att det är ett litet övertramp att du går in och säger "JOOO det är kontrollbehov för det säger min barnmorska" utan att din barnmorska ens har träffat alla de som valt att ta reda på könet och det finns heller inga vetenskapliga bevis på just DET uttalande och som yrkesperson bör man vara väldigt försiktig med vilka uttalanden man gör. SÅ i hennes position skulle det vara på sin plats med källhänvisningar och referenser på det uttalandet, kan du be henne om det tror du?