Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
Har inte svarat för det fanns inget svar som passade.
Med barn nr 1 kollade vi för att det var mannens önskan, jag hade klarat mig utan att kolla.
Får vi fler barn kommer vi inte kolla!
Har inte svarat för det fanns inget svar som passade.
Med barn nr 1 kollade vi för att det var mannens önskan, jag hade klarat mig utan att kolla.
Får vi fler barn kommer vi inte kolla!
För oss handlade det inte heller om kontrollbehov. I min familj är det ingen som kollat kön i förväg, nånsin, så det kändes märkligt för mig att ens fundera på att göra det. I början kände jag starkt att jag inte ville veta men men min man var som sagt väldigt nyfiken och hoppades redan till rutin-ul att det skulle gå att se. Då gick det inte, och jag andades ut. Sen gick veckorna och när jag närmade mig vecka 25 och bebisen började röra sig mer så blev jag också nyfiken på vem det var som bökade runt där inne. Jag kände att jag gärna ville kunna säga han eller hon och inte "den" hela tiden när vi pratade om bebisen. Så vi gjorde ett köns-ul i vecka 27-28 nånting och fick sagt att det var en pojke.
Att veta könet förtar inte överraskningen tycker jag för du vet fortfarande ingenting om hur bebisen ser ut, vem han/hon liknar eller har för personlighet. Och könet är ju inte helt hundra heller så vi köpte inte mer saker eller så bara för att vi "visste".
Sen talade vi inte heller om för någon att vi hade kollat könet så det var ingen som visste att vi visste. Därmed slapp vi även alla frågor och eftersom "kulturen" i min omgivning är att inte kolla så behövde vi aldrig ljuga eller mörka för andra.