Inlägg från: Ljusna |Visa alla inlägg
  • Ljusna

Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?

Jag kan erkänna att jag till viss del har både kontrollbehov och är nyfiken, men jag tror inte att det väger in så mycket när vi har diskuterat om vi vill ta reda på könet.

Alla andra verkar "veta" om det är en flicka eller pojke, alltså känna på sig vilket, och jag har inte en aning. Då blir det nästan så att folk i min omgivning gärna vill tala om för mig vad just de tror och varför de har rätt. Jag tycker det är rätt jobbigt, plus att jag upplever det som att jag inte "känner" min bebis lika väl (läs: jag känner att jag är en lite sämre mamma) som de som "känner på sig" vilket kön det skall bli.

Jag tycker inte heller att det handlar om att öppna julklapparna före julafton, jag förstår inte vad "köns-överaskningen" egentligen har med förlossningen att göra. Det är så stort att få ett barn, att barnet är friskt och att förlossningen gått bra att det känns som om könet inte är lika viktigt. Jag skulle vilja likna det vid att ha en påse godis, och äta/njuta en bit då och då, istället för att vräka i sig hela påsen samtidigt och inte uppskatta varje enskild bit lika mycket.

Så vi kommer att ta reda på könet, om barnmorskan är hyfsat säker. Är hen inte säker på vad det är, så är vi ju tillbaka i osäkerheten och då kan det lika gärna kvitta.

• Ljusna
    Viktoria1 skrev 2012-11-22 09:28:28 följande:
    Vi väntar vårt första barn och vill inte veta innan förlossningen. Tycker om att spekulera och vill inte ha några föreställningar innan som kanske inte stämmer ändå. Sen är det roligt att höra hur alla andra spekulerar och hur säkra de är. Att köpa grejer innan kan man göra ändå, varför måste allt vara anpassat till om det blir en pojke eller flicka? Jag tror absolut inte att anknytningen blir "lättare" om man vet könet!
    Oj, och jag som tycker att det är just alla spekulationer som är så jobbiga...

Men det är väl tur att vi alla är olika.
  • Ljusna
    Viktoria1 skrev 2012-11-24 14:15:32 följande:
    Vad är det ni tycker är jobbigt?
    Jag är i v 16 och har inte fått någon direkt mage som folk kan spekulera kring än. Men jag tycker bara det är roligt att höra allas teorier och hur säkra de är och sedan veta att det dröjer länge innan någon får reda på det =)
    Jag vet inte riktigt vad det är jag tycker är jobbigt, faktiskt. Det kan vara så att min släkt (och min mans) har en tendens att ha ganska högljudda åsikter vilket blir lite mycket i det här fallet.

Dessutom, som jag skrev lite högre upp känner jag själv ingenting, och det verkar som om många tycker att man "borde" känna vad det är, eller åtminstone vad man tror, och eftersom jag inte har en aning är det lite jobbigt när de tjatar om det också. Jag känner på något sätt att jag gör något fel, eller nåt. Svårt att förklara.
Svar på tråden Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?