Vill du ta reda på barnets kön före förlossningen?
Oj vad många åsikter det finns om varandras val! Vi är ju olika som människor och har olika behov. Själv har jag alltid tänkt att när jag får barn vill jag absolut inte veta p.g.a. att "man ska ju spara överraskningen till förlossningen". Nu står jag här och är äntligen gravid och vill nog visst veta.
Inte för att det är viktigt vilket kön barnet har eller att jag bryr mig om färger och klädval, inte för att jag vill "öppna julklappen i förväg", inte för att jag har kontrollbehov. Nej, helt enkelt för att jag får en chans att förbereda mig mentalt och göra det hela mer verkligt för oss båda och att mannen och jag får lättare att välja ett namn (vi har väldigt olika smak i frågan). Simple as that.
Min kompis som fött 4 barn tyckte att det skulle ta bort en del av överraskningsmomentet och motivationen vid förlossningen. Hm, lite som att undra över sin blivande stora kärlek och när man vet att det är en man/kvinna så tappar man lite av intresset? Nä, hahaha, det köper jag inte. Jag har väntat i över 20 år på det här barnet och jag kommer att vara såååå nyfiken på vem det är som är därinne oavsett om jag vet könet. Jag tycker varje dag av graviditeten är full av överraskningar och glädje och oro och overklighetskänslor och förlossningen kommer att vara så omtumlande ändå.
Men jag respekterar alla olika val och tror man gör helt rätt hur man än väljer att göra Inte många verkar ju ångra sitt val, vad det än var!