Sabiha, du låter precis som jag för två år sedan, min situation var mycket lika och jag googlade och gjorde en massa nät-autism-test och fick alltid gränsfall svar =).
Min kille e 4 år och har ev. högfunktionell autism eller autistiska drag, vet inte svaret ännu heller!!! då frågade jag mej sjäv hela tiden "har han autism" och nu 2 år senare frågar jag samma sak, har han autism eller inte. Han är tydligen ett gränsfall, skall utredas ordentligt i januari, får se om det blir någon klarhet.
Gällande min killes språkutveckling; vid 20 månader sa han inte ett enda ord, pekade inte och vinkade inte. Det var då jag blev orolig. Vid 24 månader räknade jag till ca 30 ord+ en hel massa siffror och bokstäver (han kände också igen alla bokstäver och siffror. Vid denna ålder blev dagis orolig eftersom de upplevde att han avskärmade sej, lekte annorlunda och var passiv och ointresserad av andra barn. De var inte särskilt oroliga över språket, mera det att det var svårt att få kontakt med honom och att han inte alltid svarade på sitt namn, tittade dit man pekade osv.
Han började utredas kring 3 år, då talade han mer men hade kvar sina egenheter, starkt specialintresse för hissar, bokstäver och hissar. Han klarade vissa test bra, andra mindre bra; språkförståelsen var sämre, samt ordförrådet, problemlösning ok. Utredarna sade till oss att autism inte är som att ta en röntgenbild, man kan ha mer autistiska dagar och mindre autistiska dagar och perioder....allt var rätt flummigt och ingen hade riktigt en helhetsbild av situationen kände jag; talterapeuten sa något, psykiatern något annat. Hur som heslt fick vi en assistent som stöd till dagis och senare flyttades han till ett special daghem där finns fler resurser och där man använder mycket bilder.
Jag tro själv nu att han har typ asperger, helt klart ser han mer detaljer än helheter och hans hjärna fäster sig vid annat än vad andras hjärnor gör, och han är rätt ointresserad av människor.
Språket kom småningom, kring 3 blev det mer och mer. Men första orden var inte kommunikativa. Han ropade aldrig "mamma kom" el dyl. Det började med ord som buss, tunnel, alla siffror osv. Han frågade aldrig som andra barn "vad är det?" för att lära sig nya ord. Nu, som 4 har han aldrig ännu frågat "varför"-frågor, men jag hoppas det kommer ännu.
Var inte alltför orolig, din kille är helt klart INTE klassiskt autistisk, och har han drag är det bara en rikedom. Idag njuter jag av min lilla professor och jag önskar att jag oroat mej mindre under dessa gågna år. Språket kommer, om han redan talar så där mycket som du skrev är det bara en tidsfråga, stressa inte, plötsligt kan det lossna ordentligt, han är ju så liten ännu!