tahira skrev 2012-11-20 15:11:23 följande:
mys mymla - Ja, det är ju svårt, det där. Problemen som finns i de svenska skolorna går ju ut över idrotten också. Stora klassen, noll respekt från eleverna, dålig organisation osv.
Jag hade tur, vi var 14 personer i klassen under högstadiet och det var absolut nolltolerans mot mobbing. Vi fick inte ens prata om var vi köpt våra kläder, eftersom det kunde uppfattas som elakt mot de som inte hade råd att köpa kläder på samma ställen.
Minsta kommentar som kunde uppffattas som nedsättande och det blev samtal med elever, lärare och föräldrar. Och det fungerade. Jag har idag kontakt med en hel del från klassen och alla är starka, trygga individer som talar om skoltiden med glädje och värme.
Jag inser ju att det inte är så för alla, och det är en av anledningarna till att vi inte vill flytta tillbaka till Sverige när våra barn är i skolåldern.
Men samtidigt så är det så himla sorgligt att räkna bort något som egentligen är bra (dvs idrott varje dag) för att det finns brister i systemet.
Det är ju inte idrotten i sig som är negativt, utan det handlar ju om ett mycket större problem.
ja så är det ju, och nu är ju klasserna ännu större det flesta är ju runt 30 elever i varje klass på en lärare..och det är omänskligt om man förväntar sig att denna lärare ska klara av att ha full koll på all 30 vad dem gör på raster osv. det är nästa omöjligt.
sen är det väll så att lärarutbildning är lite under kritik med här..de har ingen direkt undervisning i hur det ska handskas med mobbning tror en kompis sa att de hade en lektion om det på uni..och det ger ju inget senare..det är också så att skolorna egentligen skulle behöva ha max 14 elever i varje klass just för att det är säkrare att eleverna lär känna varandra och även lär sig jobba med varandra. nu när det är så stora klasser bildas ju små grupper som alltid hänger och jobbar ihop medan dem som kanske inte riktigt passar in blir utanför..och det är ju skolan som brister.
och jag tror säker idrott hade varit bra varje dag om det fanns förutsättningar för det, vilket det inte finns i dag tyvärr. och att man anställer en person som kan något om idrott med så det blir variation och inte samma sak varje dag.
som ni har det i din son skola lät ju helt okej, det hade till och med jag tyckt var roligt att få prova på olika saker och inte bara samma idrott varje gång..