barnluktarbajs skrev 2012-11-20 17:56:15 följande:
Så varje barn ska få möjligheten att promenera, ro, gå på gym, simma eller cykla, VARJE DAG? Alltså det blir ju enormt mycket organisering, tid och pengar som skulle gå åt för detta!
Nej, jag tycker två eller tre idrottslektioner i veckan räcker. Det blir för mycket krångel med ombytesgympa varje dag. Däremot vore det väl bra att uppmuntra barnen att röra på sig mer på rasterna, men hur gör man det? Oftast är skolgården ett begränsat utrymme, och alla elever är inte intresserade av idrott.
Tycker det bästa är att barnen motionerar mer efter skoltid. Går på någon idrott de gillar eller är ute mer och leker. Tycker det i första hand är föräldrarnas ansvar att barnen får tillräckligt med motion.
Alla de sakerna behöver man ju inte få möjlighet att göra, men att göra som vi hade det, krävde inte så mycket:
tahira skrev 2012-11-20 17:37:36 följande:
Jag kom ihåg nu, när jag pratade med en gammal klasskompis om det här, att vi faktiskt hade en halvtimmes "rörelse" (ja, det hette så på schemat) på mellanstadiet och högstadiet, varje dag.
Då skickades alla ut och så låste de skollokalerna och så fick man göra vad man ville där ute. Vi brukade leka dunkgömme, promenera, eller spela killerball. Andra spelade fotboll eller bandy, vissa klättrade i träd (vår "skolgård" var en ganska stor park) och det är klart att det hände att man bara satt på en bänk, men reglerna var att om man inte rörde sig och en lärare såg det, så fick man snällt följa med den läraren på en rask promenad. Och då lekte man kanske hellre dunkgömme
På högstadiet passade vi ofta på att gå promenader i de grupper vi hade grupparbeten, för att prata igenom arbetet och liksom slå två flugor i en smäll. Fungerade hur bra som helst.
Vi gick en halvtimme längre i skolan än vad mina kompisar från andra skolor gjorde.