Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Obligatorisk idrott på schemat varje dag?

PinkSugar skrev 2012-11-20 16:10:39 följande:
    Nej tack. Skolidrotten bestod ändå mest av lagaktiviteter där klassens "idrottselit" på 20 procent gjorde 90 % av jobbet och vi andra fick sitta och titta på aka "bänkvärmare". Vid laguppdelning så kunde två personer endast stå och passa till varandra och vi andra var mest utfyllnad. 
    Det här håller jag faktiskt med om.

När jag gick i t ex 7:an så hade mina klasskamrater massor av fritidsintressen som basket, bandy etc och jag hade andra sporter. Är man intresserad så är man. För mig var gympan plågsam eftersom att översittarna alltid såg till att mobba de svagare så mycket det gick, det var lite "anything goes" på gympan på min tid. Var ngn inte vig nog så fick den höra det osv.

Då jag vet att gympan för många är plågsam och att de istället gärna utövar någon form av träning/sport/rörlig hobby på fritiden, så tycker jag idén är riktigt dålig.
    Well behaved women rarely make history
  • Jellybeanbaby
    Pleco skrev 2012-11-21 10:20:28 följande:
    Uselt, idrott i all ära men absolut inte varje dag. Annat vore det väl om man varierade motionsformerna så det innefattade promenader, lek och vad man nu kan hitta på. Vet inte om det kanske har ändrats sen jag gick i skolan, men var det idrott så var det bara bollsporter och friidrott, vilket var plågsamt för många.
    Sånt här får mig att komma ihåg hur ont i magen jag hade. Under högstadiet hade vi gymnastik den första timmen på måndagen. Första timmen på hela veckan, man kommer till skolan nyduschad, pömsig men fräsch och ska ha - tadaa, eh - gympa. Som såg ut såhär:

*skridskoåkning på vintern
    *löpning eller fotboll under barmarkssäsong
    *hårda fysiska aktiviteter inomhus i gympasalen t ex trampolin, bollsporter etc

• Jellybeanbaby
    Pleco skrev 2012-11-21 10:31:17 följande:
    Känns inte så lyckat att ha idrott första lektionen på måndag morgon. Minns att vi i en årskurs hade idrott sista timmen, kan säga att den dagen gick jag hem tidigare än alla andra.
    Åh lyxigt. Hade jag också gjort då och då! Skrattande
  • Jellybeanbaby
    Thera0 skrev 2012-11-22 04:32:50 följande:
    Forskning visar att du både mår bättre, men framför allt studerar bättre. Man behöver inte alltid ha "idrotts-pass". En rask promenad på 40 minuter och du studerar 50% mer. 
    Jag gick till och från skolan varje dag, sen när jag började ca 5:an cyklade jag.
  • Jellybeanbaby
    LunaLunatic skrev 2012-11-22 11:59:48 följande:
    Tyckte det var rätt bra i 1-6 när jag var liten.
    Tisdagar hade vi gympa. Då åkte vi buss till ett ställe med idrottshall, med omklädningsrum och duschar.
    Övriga dagar (tror det var alla dar, men iaf 2-3 gånger/vecka) hade vi o-ombytt idrott. Brännboll, skridskor, fotboll. Riktigt dåligt väder = lekar inomhus.   
    Lekar? Vi fick aldrig leka. Möjligen att vi hade hinderbana en gång per termin som var skoj men den slutade vi nog ha i 5:an, 6:an Brännboll tycker jag fortfarande är jätteroligt och det fick vi göra ungefär en gång per termin typ på sista lektionen före sommarlovet, eller första lektionen efter sommarlovet.

Jag hade gympa 3 ggr i veckan hela skolgången. Tycker det är helt sjukt att i gymnasiet där man får välja själv så ingick gympa! Fick nästan panik när jag upptäckte det. Döm om min förvåning när gymnasie.gympan var MYCKET lättare och mindre ansträngande än vad den var under högstadiet då vi verkligen blev drillade. På gymnasiet fick man göra det man tyckte var kul t ex badminton, pingpong, yoga.

Det var mycket drillning på så sätt att även de som var dåliga på skridskor var tvungna att åka i gamla skor som var helt utslitna i den viktiga "vristdelen" alltså helt mjuka, och även om det regnade fick vi åtminstone ut och springa några varv på löpbanan. Vidrigt. Fan vad jag hatade det.

• Jellybeanbaby

Det sista gällde alltså högstadiegympan. Fick känslan av att "såhär måste det kännas i lumpen".
    Tungan ute

Svar på tråden Obligatorisk idrott på schemat varje dag?