• Anonym (a-lös?)

Skaffa barn utan fast jobb?

Har ni skaffat barn utan ha fast jobb? Vågar jag? Sökte ni jobb under graviditeten och hur gick det? Sökte ni efter barnet kommit och fick ni napp? Är det svårt att få fast tjänst efter barn, är arbetsgivare skeptiska? Jag har bara tänkt skaffa ett barn, "barnfri", nu och rädd för att arbetsgivare ska tro att jag har fler på gång efter den första.
    Jag är utbildad men har flyttat från en av Sveriges största stöder till en riktig småstad med sämre arbetsmarknad så svårare få jobb även om jag kan tänka mig söka inom flera branscher. Kontorsnisse är vad jag är :) vad baseras föräldrapenningen på?

Råd snälla!!!!

• Svar på tråden Skaffa barn utan fast jobb?
  • lövet2

Jag hade ett vikariat och maken hade fast jobb. När barnet föddes gick företaget i konkurs och maken blev arbetslös. Han fick ett nytt fast jobb, och jag tog ett säsongsjobb innan nästa barn föddes.

• Anonym (dålig idé)

nä, jag tycker nog inte att det är en särskilt bra idé. Det är väl bättre att skaffa ett jobb först.

Jag tror kanske inte att det är svårare att få jobb som småbarnsförälder, men det är nog ingen lätt match att bli anställd som gravid...

Om du inte jobbat innan så får du 180kr om dagen i ersättning när du är föräldraledig. Inget man betalar hyran på precis....

• MiaIa 90

Hej jag och min sambo planerar barn till 2014.
    Jag är arbetslös och ska börja läsa nästa år men min sambo har jobb.
    Men vi vill skaffa barn endå spelar ingen roll med pengar eller jobb tycker vi de kan man skaffa sen söka jobb under tiden man är mammaledig.
    Om du/ni vill ha barn så kör på:).
    Kram

• Ankankamon

Är du ensamstående är det lite risky, har du en partner med jobb är det bättre rent ekonomiskt.

Vad arbetsgivaren tycker beror väl på vilken sorts jobb vi pratar om samt på vad arbetsgivaren är för person, men det går ju ganska lätt att smyga in att ni bara ska ha ett barn under en intervju. ;)

• La Lola

Hade jag väntat på ett fast jobb hade jag inte haft några barn än idag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (dålig idé)
    MiaIa 90 skrev 2012-11-20 17:40:31 följande:
    Hej jag och min sambo planerar barn till 2014.
    Jag är arbetslös och ska börja läsa nästa år men min sambo har jobb.
    Men vi vill skaffa barn endå spelar ingen roll med pengar eller jobb tycker vi de kan man skaffa sen söka jobb under tiden man är mammaledig.
    Om du/ni vill ha barn så kör på:).
    Kram

Ja, om man kan leva på luft (eller socialen) så spelar väl inte pengar någon roll... men för de flesta av oss andra här på planet verkligheten så behöver man en inkomst för att försörja sina barn.

Har man så mycket pengar att det inte spelar någon roll så är det här väl en icke-fråga?
  • Anonym

Jag är gravid och arbetslös :) Tycker man får avgöra själv vad som passar! Är tacksam att jag är arbetslös med tanke på tur tuff min graviditet är. Gör det som känna bäst i hjärtat! Att tänka sig till alla är inte det bästa..

• Anonym

Jag tycker faktiskt det är skitdumt. Och statistik osv visar att om man gör det,så får man svårare senare. Det blir en ond cirkel,tyvärr.

• Momalicious

Vi gjorde det, inget jag gör om. Jag blev av med jobbet ganska direkt efter jag plussat och hittade inget nytt. Gick hemma hela graviditeten och var sen mammaledig 13 månader. Var trött på att gå hemma långt innan bebisen kom. Ekonomiskt var det inga större problem, jag tog inte ut någon fp.
    Nästa gång vill jag ha fast jobb för att dels ha nåt att gå tillbaka till och dels känna att jag inte måste ta hela föräldraledigheten.
    Fick förresten jobb en månad efter att vi skolat in sonen på dagis. Så det var okej.

• Mamma till flera

Jag väntar mitt fjärde barn och har nyss sagt upp min fasta tjänst som USK och går som timmis nu.
    Har öven startat en medicinsk fot klinik nyligen som hår låååångt ifrån runt än.

Så de e upp till var och en hur man vill göra.

• sugga2012

Låter idiotiskt. Fruktansvärt dålig ide. 

• MiaIa 90
    Anonym (dålig idé) skrev 2012-11-20 17:49:52 följande:
    Ja, om man kan leva på luft (eller socialen) så spelar väl inte pengar någon roll... men för de flesta av oss andra här på planet verkligheten så behöver man en inkomst för att försörja sina barn.

Har man så mycket pengar att det inte spelar någon roll så är det här väl en icke-fråga?
    Men herre gud man kan ju försörja ett barn endå.
    Jag och sambon har redan lagt upp en plan på hur vi ska göra.
    Vi kommer klara oss perfekt.
    De handlar bara om vad man vill lägga pengar på.

• Anonym (a-lös?)

har sambo som har jobb. jag är 34 år så jag kan liksom inte vänta hur länge som helst på fast tjänst. Jag vet att det är bäst att ha ett fast jobb, bra trygghet och för inkomsten, men jag kan inte vänta hur länge som helst på få en fast tjänst. för min egen trygghets skull kommer vi iaf gifta oss innan.

• Anonym (mi)

Tjoho.. Det är min första graviditet och jag har aldrig haft ett fast jobb.. Bara vikariat osv.
    Jag tycker att det känns lite idiotiskt att vi ska vänta tills jag får ett fast jobb. Då får vi väl vänta flera år.
    (bor på ett ställe där det tyvärr inte finns så mycket jobb)

Nu jobbar jag 50% på ett ställe och har vikariat till nästa år.
    Sen tar jag på mig massor av extra turer inom vården.
    Vill få bra föräldrarpenning så jag ska jobba mycket och så länge det går :)

Det kommer vi att fixa.. Det kommer du också att göra! 

• Loriyana

Jag "skaffade" inte barn, utan jag fick barn. Det var inte planerat, men jag försökte göra det bästa av situationen och ta hand om barnet bäst jag kunde. Däremot hade jag nog inte PLANERAT barn som arbetslös.

• Samira87

Tycker inte du ska låta en eventuell arbetsgivare styra ditt liv på det sättet. Känner du dig mogen så kör på! Men om du känner dig otrygg med barn utan fast anställning så vänta, men det ska bero på dig och inte vad någon arbetsgivare tycker. Jag har själv tagit beslutet att vänta med barn tills jag är klar med mina studier.

• Mamma till flera

Jag har ALDRIG haft svårt att få jobb. Har tre barn.

Svar på tråden Skaffa barn utan fast jobb?