• Anonym (tid)

    hur mycket?

    hur mycket är lagom för en 6-7 åring? alltså i tid per vecka eller per dag?
    är det skillnad på att spela ensam eller tillsammans med någon? 

  • Svar på tråden hur mycket?
  • Barnspelexperten

    Hej!

    I ärlighetens namn vet jag inte om det finns någon specifikt rekommenderad mängd tid för tv-spelande, för någon ålder. Många av de föräldrar jag pratat med hanterar också sina barns spelande helt olika. Vissa känner ett behov av att begränsa spelandet när de tycker att det tar upp för mycket tid i barnens liv, andra hanterar det som vilken annan hemma-aktivitet som helst. Mycket av vad som är avgörande i dessa föräldrars beslut är nog vilken slags spel barnen spelar och vad de ser just sina barn lära sig utav dem.

    Rent generellt är mitt främsta tips att gå på magkänslan i denna fråga.

    Genom att börja begränsa vissa aktiviteter men inte andra är det dock också lätt hänt att de blir brännpunkter och en källa av nyfikenhet för barnen, vilket kan gör det svårare att få dem att låta bli. En grej man kan göra för att förebygga detta är att helt enkelt fråga barnen hur mycket tid de själva tycker vore rimligt. På så sätt får de känna sig delaktiga i beslutet (och får kanske lättare att hålla sig till det), samt att man lär dem något om ansvar. Kommunikation är a och o, som många brukar påpeka.

    Om man redan tycker att barnen spelar för mycket och neglegerar sin omgivning bör man definitivt begränsa spelandet. Tips på hur man kan göra detta har jag givit i en tidigare post: www.familjeliv.se/Forum-15-450/m67535856.html
    En tumregel jag brukar rekommendera är att sätta sig in i spelandet och reglera tiderna i förhållande till hur de specifika spelen ser ut, så att man slipper bråka med barnen om att avsluta något mitt i för att tiden är ute.

    Angående att spela ensam eller att spela tillsammans med någon beror nog också väldigt mycket på vad för slags spel det gäller, men jag brukar tycka att om man kan och har tid är det bra att sitta med när barnen spelar. Även de gånger då det bara finns enspelarläge och man får kika över axeln. På så sätt får man enkelt en inblick i vad för slags spel de är intresserade av och vilket kunskapsvärde de håller. Man kan enklare avgöra vilka spel man tycker att ens barn ska och inte ska spela. Om det gör någon skillnad för barnen själva i detta fall är jag osäker på, tror att de har roligt ändå.

    Det bästa (och roligaste) tycker jag är att spela två- eller flerspelarläge. Det är ju inte alltid man känner att man kan leka med sitt barn på en gemensam nivå. Tv- och datorspel däremot brukar ofta vara utmanande för både små och stora, ofta på helt olika sätt. Och för spelglädje gäller nog den vanliga gamla devisen - delar man blir den dubbel.

    Trevligt spelande!

    //Pernilla

Svar på tråden hur mycket?