• nettea

Kan det vara barn reumatism?

Hej jag har en dotter på 3,5 år som sen i somras klagat på ont i fötterna. Vi trodde först det berodde på skorna sen att hon ville bli buren. Men hon börjaade även klaga även när hon är stilla dock inte lika ofta. När hon har ont går hon lite stelt och haltar. Värst är det på morgonen och när hon suttit still i bilen. Det kan gå flera dagar utan ett pip och vissa dagar är det värre. Hon är inte varm eller svullen eller öm på lederna. Det är oftast den vänstra foten men ibland är det båda.

Vi har varit till vårdcentralen där de pratade omt tendens till plattfot.  Nu har vi varit till barn och det trodde inte läkarn där utan hon pratade om barnreumatism, men inga leder verkade inflammerade men hon tog prover och nu ska vi på röntgen. Vi har reumatism i släkten.

Nu till min egentliga fråga kan det vara barnreumatism fördet om det inte visar något på röntgen eller prover?  

Tack på förhand 

• Svar på tråden Kan det vara barn reumatism?
  • LaFontaine

Just barnreumatism behöver inte visa något varken på prover eller röntgen. Har de tagit ett ANA-värde på flickan? Det provet är ofta positivt på barnreumatiker, men det behöver som sagt inte vara det.

• nettea

Hej tack för ditt svar. När vi var och tog proverna sa hon att hon skulle höra av sig om vi behövde skynda på röntgen. Men hon har inte hört av sig så jag tolkar det som att tog det något ANA- värde borde det varit negativt? Har faktiskt ingen aning...får fråga det då vi skulle få svar på prover samt röntgen via telefon. Vi skulle då oxå bestämma hur vi skulle gå vidare. Det kunde tydligen vara så att man har ett extra ben i foten som kan göra ont med
    .

Man blir lite förtvivlad då det är så diffust och inte syns något. HOn är ju inte svullen eller varm över lederna heller behöver de inte vara det heller? Hoppas ju naturligtvis att det inte är det men det är jobbigt när jag ser att hon inte kan springa med de andra barnen osv.  

• LaFontaine

Jag vet faktiskt inte vad gäller rodnad och svullnad. Vissa av mina leder har varit det medan andra, däribland fötterna, inte varit det.

ANA-värdet borde vara negativt, men ett positivt sådant är i sig inte tecken på sjukdom. Friska människor kan också ha förhöjt ANA. Det är i kombination med andra symptom, ledvärk till exempel, som det kan leda till diagnos.

Jag hoppas verkligen att ni får bra hjälp!

• Tainted

Kan bara prata för min egen del.. jag fick juvenil artrit (ledinflammation/barnreumatism) när jag var 4 år. Det kom som en smäll och inte smygande som du beskriver. En natt hade jag kommit ålandes och gråtandes genom lägenheten mot mammas säng för jag hade för ont i knäna för att kunna gå. Hade hög feber och vi åkte till vårdcentralen morgonen därpå men dom hade skickat hem oss igen och sa att det var nog bara vanlig feber och vänta 3 dagar innan vi hör av oss igen.. Åkte dock dagen efter till akuten istället och hade då ett CRP på runt 200, blev inlagd i 6 veckor direkt och sedan inskriven med regelbunden permission i ett halvår. Det blev gradvis bättre och jag blev friskförklarad 12 år senare. Sen kom det dock tillbaka 2 år senare när jag blev gravid men i mycket lättare form, jag lever idag som vilken annan människa som helst men får se upp och ha varma kläder på vinterhalvåret.

Mina leder var en aning svullna men det var framförallt febern som var utmärkande (förutom all värk då). under de första veckorna på sjukhuset hade jag dagligen över 40C.

Mitt råd är att begär remiss till en reumatolog och be denne göra en bedömning istället för att lita på en bvcsköterska eller allmänläkare..

• nettea

Hej tack för ditt svar.
    Fy vad hemskt för dig. Ja jag har förstått att det kan vara väldigt olika hur det börjar och även hur sjukdomen yttrar sig.

Man blir väldigt osäker och får för mig att hon kör lite med det för att bli buren. Men samtidigt förstår jag att hon borde glömma om hon inte hade ont, det borde inte alltid vara mest vänster fot, hon skulle inte stanna upp i springleken när de har som roligast, inte låta bli och klättra i klätterställningen när kompisarna är där, inte halta....Ja tankarna snurrar. Jag har även provat att locka henne då hon vill bli buren vilket resulterat i att hon försökt och då och då gåttt inåt med vänster foten...vilket dåligt samvete jag får då som misstror henne. Men det är svårt då det inte finns något att ta på liksom.

• GummiGutta

Vår fyraåring klagar också på ont i fötterna ibland, det var oftare förut. Ibland vaknar han på natten och gråter och tar sej om fötterna. Vi har kommit på att en Alvedon, plåster under fötterna (mer psykologiskt kanske...) och att sova i vår säng hjälper, förut försökte vi trösta, massera försiktigt och sätta på varma sockor men nu ger vi Alvedon på en gång. Han har varit på röntgen av fötterna och fått ge blodprov men inget onormalt har visat sej, så diagnosen har varit växtvärk, brukar kanske inte vara så vanligt i just fötterna men tydligen förekommande. Inga ömma leder utan det onda verkar sitta under fötterna ungefär som när man får sendrag under fötterna. Senaste gången hade ont var förra veckan men då hade det varit lugnt ganska länge innan dess. Och visst klagar han ibland på ont på pin kiv när han tex inte vill gå och tvätta händerna eller lägga sina kläder i tvättkorgen eller hänga upp jackan.... Men det brukar vi genomskåda...

• nettea

Hej GummiGutta jag vi har oxå tänkt på växtvärk men trodde dels inte att det var i fötterna sen har hon mest besvär vid rörelse dagtid, tänkte att västvärk var på natten. Men som du säger det kan säkert förekomma trots att det inte är så vanligt. Känns naturligtvis betydligt trevligare med växtvärk, men just nu vill man bara ha ett svar.

Var på röntgen igår och svaret hade de fått idag men läkarn kunde inte ge svar förns den4 december...men efter att pratat med en sköterska lovade de att läkarn skulle ringa nästa vecka. Får då svar på blodproverna de tagit samtidigt. Det är väl att hoppas för mycket att det skulle visa något.  

• Kinya
    GummiGutta skrev 2012-11-23 13:58:01 följande:
    Vår fyraåring klagar också på ont i fötterna ibland, det var oftare förut. Ibland vaknar han på natten och gråter och tar sej om fötterna. Vi har kommit på att en Alvedon, plåster under fötterna (mer psykologiskt kanske...) och att sova i vår säng hjälper, förut försökte vi trösta, massera försiktigt och sätta på varma sockor men nu ger vi Alvedon på en gång. Han har varit på röntgen av fötterna och fått ge blodprov men inget onormalt har visat sej, så diagnosen har varit växtvärk, brukar kanske inte vara så vanligt i just fötterna men tydligen förekommande. Inga ömma leder utan det onda verkar sitta under fötterna ungefär som när man får sendrag under fötterna. Senaste gången hade ont var förra veckan men då hade det varit lugnt ganska länge innan dess. Och visst klagar han ibland på ont på pin kiv när han tex inte vill gå och tvätta händerna eller lägga sina kläder i tvättkorgen eller hänga upp jackan.... Men det brukar vi genomskåda...

Jag hade mycket växtvärk i fötterna när jag var liten. Min pappa brukade sitta och hålla om foten hårt och ge mig en alvedon om jag inte kunde sova. Jag hade aldrig växtvärk någon annanstans än just i fötterna. Jag är fullt frisk i övrigt.  
  • nettea

Vi har nu fått börja med brufen tre gånger om dagen i väntan på att komma till en reumatolog. Efter ca en vecka med medecin slutade hon att klaga. Nu kan hon nämnaa dem sporadiskt någon gång bara. Hon springer till bilen går i uppförbacke och drar pulka efter sig. Så vad det än är fungerar brufen i alla fall:)

Vi har även varit hos ögonläkare som inte såg något reumatiskt i hennes ögon men hon hade en sammanväxtning i ögat osm han inte kunde säga så mkt om då det tydligen var extremt ovanligt...skulle på kontroller en gång om året för att se vad det förde med sig sa han...  

• LOLLO HOGSTRÖM

Hej! Hur har det gått för er??? Har en son på 4 år som går igenom samma som er fast i detta fall knäna och i dag började han även klaga på fötterna :(. Just nu äter han brufen och vi väntar på tid till reumatologen ... Börjar bli ohållbart:(. Gör så ont i mitt hjärta!!! Hur har det gått för er???

• Kaya

Ni som ger brufen, har ni fått på recept eller via Apoteket som vanligt?
    Vi väntar på tid hos reumatologen för vår dotter och hon har inte fått något medan vi väntar
    Hon har ont dygnet runt i flera leder och det är så fruktansvärt frustrerande att bara vänta...

Svar på tråden Kan det vara barn reumatism?