• isht

Tillåtet att avrunda innan man slår in i kassan?

Dagens i-landsproblem, jag vet, men det stör mig!

Frågan är alltså; Får man avrunda priset på en artikel innan man slår in den i kassan?

I en butik så räknar kassörskan ihop artiklarna innan hon slår in dem i kassan. Exempelvis blir två produkter som kostar 10,90 inte inslagna som 2x10.90 kr, utan 1x22 kr.

Finns det någon lag som reglerar sånt här?

• Svar på tråden Tillåtet att avrunda innan man slår in i kassan?
  • isht

Eller ge mig förslag vad jag ska googla för att få fram ett svar!

Får bara upp sådant som har med a-kassa eller kassaregister att göra...

• Bollhav

Verkar ju inte rimligt att hon höjer priset på varorna. Fråga henne varför hon gör så hon kanske inte tänker sig för.

• isht

Personen i fråga verkar inte förstå svenska så bra, så jag tror inte att det är någon idé... :/

• atsw

Öhhh...?? Nä om du handlar två varor för 10.90 st så står det ju betalar du 21,80kro du betalar med kort. 22kr om du betalar kontant.

Å nej det står inte 1x22kr. Lr jo kanske om du typ handlar i ett grönsaksstånd på ett torg.

Lr missförstånd jag nu?

• Nape

Har också undrat samma sak. I en liten butik nära vår gamla lägenhet gjorde de i kassan så. De avrundade allt uppåt, så köpte man 10 varor som kostade 9,90:- styck betalade man 100:- .

(Grovt förenklad beskrivning. Jag handlade alltså tex en grej för 4,90- de slog in 5:-. Nästa vara kostade 6,90 och de slog in 7:- osv.)

Dagens ilandsproblem, men det var verkligen irriterande. Varje gång jag handlade blåste de ju mig på några kronor.

• izgo

Kostar varan 9.90 och du Betalar kontant så betalar du 10:-.
    Betalar du med kort är de 9.90!

• atsw

Fast i små privatägda kiosker/butiker "av modell äldre" gör de nog så här å där

• isht
    atsw skrev 2012-11-20 22:35:39 följande:
    Öhhh...?? Nä om du handlar två varor för 10.90 st så står det ju betalar du 21,80kro du betalar med kort. 22kr om du betalar kontant.
    Å nej det står inte 1x22kr. Lr jo kanske om du typ handlar i ett grönsaksstånd på ett torg.
    Lr missförstånd jag nu?
    Jag tycker inte att det spelar någon roll om jag betalar med kort eller kontanter. Personalen måste väl slå in rätt summa ändå?

Jag handlar två chipsburkar som kostar 10.90 kr. Personalen slår in det i kassan som 2x11 kr.
    Ingen torghandel utan en liten butik med ny kassa.
  • sophiie

Funderar på något snarlikt. I en butik som vi brukar handla i, en lokalbutik som går jäkligt bra rundar alltid uppåt när man betalar med kort eller kontant för den delen.
    Visst för oss handlar det om ett par ören varje gång. Men för deras skulle måste detta innebär en hel del.

• atsw

De kan inte scanna varorna då, de måste slå manuellt.

Är väl bara att säga till dom?! Vad är problemet? Lr sluta handla där är ju oxå ett alternativ

• isht
    Fick det här svaret: "Lag (1970:1029) om avrundning av vissa öresbelopp" reglerar avrundning. Den ändrades senast 2010 när 50-öringen försvann. Avrundning får bara ske av slutbeloppet och bara vid kontant betalning.
    -----

Så de som avrundar till jämna kronor vid kortbetalning gör också fel!
  • isht

Syns inte mitt inlägg?

Fick det här svaret: "Lag (1970:1029) om avrundning av vissa öresbelopp" reglerar avrundning. Den ändrades senast 2010 när 50-öringen försvann. Avrundning får bara ske av slutbeloppet och bara vid kontant betalning.
    ----

Så de som avrundar summan vid kortköp gör också fel!

• isht

"Lag (1970:1029) om avrundning av vissa öresbelopp" reglerar avrundning. Den ändrades senast 2010 när 50-öringen försvann. Avrundning får bara ske av slutbeloppet och bara vid kontant betalning.

• isht

Så de butiker som avrundar slutsumman vid kortköp gör också fel!

Svar på tråden Tillåtet att avrunda innan man slår in i kassan?