• jjoohhaann

Lurad av en bilhandlare.. Någon med erfarenhet av detta?

Halloj! Har ett problem som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med. För 2 veckor sedan köpte jag en bil av en bilhandlare i Stockholm. Det är en Mitsubishi Galant 1996. Som jag köpte för 5900kr. Säljaren sa att bilen var helt felfri, inga fel alls på den. Han sa även att det var "året runt däck" på bilen, och eftersom att jag inte är så erfaren av bildäck så trodde jag på honom. Men nu när jag inspekterade däcken ser jag att det är vinterdäck som de har tagit bort dubben på, dock sitter hälften kvar. Och bilen ska besiktigas i juni och då är dubb förbjudet. Han lurade mig totalt. Finns det något jag kan göra åt saken? Var som sagt bara 2 veckor sedan jag köpte bilen. Sen har jag märkt att det är pyspunka på framdäcket, obalanserade däck, ABSen är ur funktion, skeva bromsskivor i fram, spolarvätskebehållaren läcker, topplockspackningen är sliten dvs det läcker olja, mm.. Alla dessa fel har jag upptäckt sedan jag köpte bilen. Är så otroligt trött på bilhandlare som döljer massa fel! Samma sak med en bil jag köpte senast vilket resulterade i att jag förlorade massvis med pengar pga att bilhandlaren vägrade fixa felen, vilket gjorde att jag fick sälja bilen trasig. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lurad av en bilhandlare.. Någon med erfarenhet av detta?
  • Frontline

En del bilfirmor har ju en månads begagnatgaranti så kolla upp det, åk till bilfirman och ställ till med en jefla scen om du inte är blyg av dig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • jjoohhaann

Frågade när jag köpte bilen om det fanns garanti, men det gjorde det inte eftersom att bilen kostade under typ 30.000:- Men det är inte garantin jag grubblar över utan det är att han dålde en massa fel när han sålde den. Vilket enligt mig är helt jävla sanslöst om man har en bilfirma.. Fåe väll åka dit och ge han en rejäl utskällning och hota med en polisanmälan, dock tror jag polisen skiter fullständigt i en sån här sak men vem vet, han kanske blir rädd?

• Frontline

Jo men hade du blivit lovad 1 månads begagnadgaranti så hade du bara kunna åka dit och lämnat in bilen sen hade dom fått fixa det.

Men som du skriver så blir det nog svårt då bilen knappt kostade nåt och tala om, tyvärr är många bilförsäljare ena jävla lurendrejare...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Isfjord

Under 30 000 har man inte mycket skydd. Men en månads trafiksäkerhet brukar ingå från bilhandlare. Så ABS och skeva bromsskivor borde de fixa. Troligen även topplockspackningen och spolarvätskan. Dvs det som bilprovningen bryr sig om. Läckande topplockspackning och oljeläckage anmärker bilprovningen på eftersom de även miljöbesiktigar bilarna. Läckande spolarvätska är brandrisk.

Som jag minns och har tolkat reglena, men jag är ingen expert. Läser på vid bilbyten och glömme hälften mellan gångerna.   

• Uncle Frank

Låter som Eurobil*r alternativt HA/Turbo bil*r...

Kanske borde tillägga att det är fritt fram att besiktiga med dubbdäck även på sommaren, samma med sommardäck på vintern.

• Noname00

Vad är det som krånglar med abs:n hur då?
    Att däcken har halva dubben kvar borde du ha sett om när du köpte bilen förutsatt att du kollat mönstret.

Tyvärr måste jag ändå säga att bilfirma eller ej för 5900kr så får man nog räkna med att en del fel dyker upp efter köpet.

• Nyfikna72

En bil för 5900 är knappast nåt man kan begära så mycket av och knappast att den ska vara felfri ....... Dessutom är det inte förbjudet med dubbdäck när man besiktigar. Det kollar inte dem utan enbart mönsterdjup.

• 100kgpappa

Tråkigt, men eftersom han redan visat sig vara ett oärligt svin, lär han nog inte fix något på goodwill. De felen kommer att kosta mer än bilen är värd att fixa om du inte gör det själv.

En av livets käftsmällar, bara att ta emot och gå vidare en erfarenhet rikare. Sälj skiten med det felen som är, du kan kanske få tillbaka en del av pengarna. Nästa gång kollar du bilen ordentligt, eller tar med någon som kan bilar bra så du slipper bli lurad igen.

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Ramborg

Det låter som det man kan vänta sig av en bil för det priset, tycker jag.

42.
  • 100kgpappa

Du skulle köpt min gamla SAAB, där funkade i princip allt, det var AC som behövde fyllas på, bra vinterdäck och sommardäck och nybesiktigad, fick ändån inte ut mer än 6000, och betalade jag skatten för helt år också. Hade tjänat mer på att skrota den och sålt däcken försig, men tyckte det var synd då jag lagt så mycket tid och pengar på att få den iordning, men det blev en bra bil för en glad 18-åring,och det är alltid något...

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Rabarbapuppa
    Ramborg skrev 2013-05-23 23:24:44 följande:
    Det låter som det man kan vänta sig av en bil för det priset, tycker jag.
    Jag håller med. Jag vill inte vara hård eller elak mot TS, men vill snarare vara realistisk. En 5000-kronorsbil hos bilhandlare? Jag kan inte förstå hur man går till en bilhandlare för detta. Eftersom bilhandlare ändå alltid lägger på mer än vad privatsäljare gör på priset så vad är bilen egentligen värd på den privata marknaden då? 3000 kronor? I den här prisklassen bara MÅSTE man vara observant själv, för finns det inte en rad fel på en bil i den prisklassen så är den helt felprissatt. Och just bilhandlare är väl de sista att felprissätta till kundens fördel.

Sålde själv en Golf för det utsatta priset 5000:- för två veckor sedan.
    Oskattad, avställd, obesiktigad. Hyfsat rostfri, fräsch inredning, dragkrok, taklucka, fungerade prylar, men: Läckande kylvattenrör, oljeläckage från toppen, oljeläckage från oljetrycksgivare, igensatt vevhusventilation, mycket dålig kopplingwire, dåliga bromsar, drivaxeldamask trasig, rostiga plåtfälgar med vinterdäck med urdragna dubb, Jag fick 4000:- 

Det ÄR fel på bilar i den prisklassen, det får man ta. Och utbudet är också stort så det går att hitta massa bilar med mer eller mindre fel för de pengarna.

/Puppa

Svar på tråden Lurad av en bilhandlare.. Någon med erfarenhet av detta?