Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hans ex försöker sära på oss

Anonym skrev 2012-11-21 12:57:41 följande:
    Allt är mammans fel. Inget är ert fel. Och barnen, vem tänker på dem?

Jag tycker att du visar enorm brist på självinsikt. Det är skrämmande.
    Läste jag rätt, men såklart Ts saknar självinsikt, hon skulle vackert böja sig för exets idéer och lämnat sin sambo, så hade allt varit lugnt och bra eller....

Om det är det du menar med självinsikt så förstår jag vad du menar, inte annars.

Ts har brustit några gånger (om jag förstått ungefär en gång per år) då det har blivit ett rejält gräl. Det händer nog i nästan alla förhållande att man rycker ihop någon gång.

Jag tycker nog att Ts och hennes man tänker på barnen, frågan är om mamman tänker på barnen     
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-21 13:10:28 följande:
    Oj oj, om jag fått äta upp allt jag tyckte och tänkte om barn och föräldraskap innan jag fick barn, då hade jag varit rätt mätt nu.

Det du inte tänker på är att när man är förälder så ÄR man sitt barn. Om barnet mår dåligt så mår man själv dåligt. Det är inte alltid så lätt att bara tänka "kritiskt" och se allt utifrån när det gäller ens egna barn. Om det vet du inget, eftersom du inte har barn.

Det är lätt att sitta och på nätet och skrika och vara kategorisk (som du f.ö tycker alla andra är) när man själv inte är insatt i problemet. Och du vet inte vad barnet har sagt till mamman om bråken eller vad de handlat om, därför kan du inte heller säga vad mamman "borde" ha sagt.

Jag har barn som visat hemma att de farit illa hos de andre föräldern. Vad tycker du att jag skulle gjort? Skulle jag inte ta tag i det? Skulle jag inte gjort en orosanmälan? Hur socialtjänsten hanterar ärendet är ju knappast mammans fel i det här fallet. Utan den skulden ska ligga hos soc, ingen annan.
    Visst är det så att det finns föräldrar som brister i sitt föräldraskap, men det finns faktiskt mammor som gör det också. Det kan ju faktiskt vara så att barnet mår lika dåligt hemma hos sin mamma, men mamman klarar inte av att se detta, utan projicerar allt på boendet hos pappan.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-21 13:20:09 följande:
    Jaha? Nu har mamman tagit barnets berättelser på allvar och gjort en orosanmälan. Är inte det rätt av henne menar du? Skulle det vara hemma hos mamman som barnet far illa?
    Men frågan är om mamman har tagit barnets berättelse på allvar eller om hon tolkat och vinklat barnets berättelse och spätt på det själv genom sitt agerande.

Och barnet mådde ju dåligt innan, pga skilsmässan, dvs socanmälan var nog helt fel väg, hjälp till barnet via BUP hade varit en bättre väg.

Tvivlar starkt på att barnet blir hjälpt av det hela       
  • sextiotalist
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-21 13:29:29 följande:

Men hur tänker du nu? Vad får dig att tro att mamman direkt har vänt sig till soc? Dessa bråk har skett vid 5 tillfällen under 2 års tid. Hade mamman direkt kontaktat soc så hade hon ju gjort det efter första bråket?! Troligare så att hennes oro har ökat under tiden och att hon nu inte såg någon annan utväg.
    Och om mamman hade en oro, varför gick hon inte med på att barnet skulle få hjälp via BUP? För uppenbarligen har Ts och hennes man också hyst en oro eftersom de ville att pojken skulle få hjälp. 
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-21 14:04:32 följande:
    Han har ju inte haft en tanke på det innan så nog luktar det hämnd att han skulle anmäla nu....

Jag har inte hittat på något.
    Men bara för att ditt ex har varit knepig så är inte alla pappor det
  • sextiotalist
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-11-21 14:09:45 följande:

Och just detta har min man försökt ta upp på soc. Hon avbryter honom och avfärdar vad han säger. Det hela är ytterst märkligt.
    Det jag skulle vilja säga, dokumentera allt, be att skriftliga sammanfattningar om mötena. Spela in själva via telefonen (ja, det är lagligt), ta kontakt med chefen och berätta hur det hela förhåller sig.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-21 14:14:14 följande:
    Läser du alls vad ts skriver? Barnet mår dåligt av bråken och har blivit rädd! Barn blir rädda av högljudda bråk och nog förstår du väl att det är hotfullt för ett barn? Eller saknar du helt insikt i hur barn upplever skrämmande situationer som t.ex högljudda bråk i hemmet?

Har du läst, pojken mådde dålig innan bråken, bråken handlade om situationen.
  • sextiotalist
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-21 14:27:30 följande:

Kanske hade varit bättre att ta dessa bråk under de veckor barnen var hos sin mamma?!
    Bråk kommer när de kommer. Bråk uppstår ofta när man är trött, frustrerad etc. Man brukar inte välja att bråka
  • sextiotalist
    Iam skrev 2012-11-21 15:00:09 följande:
    Han säger det till sin mamma,.. som uppenbarligen inte alltid håller sig helt till sanningen.... Varför BUP är en lämplig väg att gå. 

Konflikter är en del av livet, och det måste ju även barn kunna lära sig.. att om man blir arg så blir man.. och det är ju inte bra.. men man kan bli sams och det är bra.
    Ett barn utan underliggande problem blir inte förstörd av att se vuxna människor bråka och bli sams.
    Dom underliggande problemen i det här fallet är separationen och barnets mamma. 

Så är det, de få gångerna vi har bråkat hemma (det är itne ofta) så har vårt barn också blivit rädd och olycklig. Men då vi pratat med honom efteråt har han förstått att det var sådant som händer.

Jag skulle nog tom säga att det är sunt om barnet reagerar när vuxna bråkar och tycker det är jobbigt, för då är ju uppenbarligen itne barn van vid att man bråkar, dvs konflikter så blir så stora är ytterst sällan återkommande.

Ett barn som inte reagerar på när vuxna bråkar skulle jag reagera mer på.   
  • sextiotalist
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-11-21 15:09:51 följande:

Vi har inte bråkat om mamman framför barnen. Man får bestämma själv var man ska bo när man är 18 år.
    Faktiskt redan när man är 16 år får man göra egen flyttanmälan utan vårndadshavarnas underskrift, förutom det så lyssnar man på barnen rätt mycket innan dess.
  • sextiotalist
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-11-23 07:21:50 följande:

Soc tog upp vad barnet hade sagt såklart. Det är vidrigt att man ska behöva bli så desperat att man spelar in ett erkännande från sitt barn. Men vad gör man när man är utsatt av en människa som bara är ute efter att förstöra ens liv? Barnet tog på eget bevåg upp det, antagligen när samvetet blev för mycket. Vi hade inte öht berört ämnet. Detta kom ca 1 dygn efter att barnet lämnat mamman.
    Det spelar ingen roll vad du skriver (ja, jag tror dig), för vissa så kan inte en biomamma vara manipulativ och hämnsdlysten och ännu mindre använda sina barn i kampen mot sitt ex (men kom ihåg att pappor kan det, ingen tvekan), inte heller kan en socialtjänsteman göra fel och ta ställning (den enda gruppen i samhället som är helt felfri och aldrig gör några tjänstefel vad jag förstått).

Det enda man kan konstatera av den här soppan är att troligen kommer denna kille inte må bättre så länge mamman kör sitt hämndrace.  
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-23 08:56:33 följande:
    Jasså? Intressant nog så vet jag att både mammor och pappor kan vara väldigt låga och hämndlystna och förstöra uppväxten för sina barn genom sitt hat till den andra föräldern.

I den här tråden tycker jag att det är mycket som är märkligt. Undrar om pappan ens har gemensam vårdnad. Att socialtjänsten skulle gå så långt som att tala om för pappan att enda lösningen är att han separerar från ts, så att problemet löser sig, tycker jag visar att det finns mer bakom. Nog för att ett barns rädsla över högljudda bråk är i sig tillräckligt alarmerande på sitt sätt.

Oj, om du visste hur min faster har manipulerat soc under vårdnadstvisten om min kusin och den jäkla kvinna blev dessutom avlastningsfamilj när min kusin stack från sin mamma (en kvinna vars barn har sagt upp all kontakt med).
    Hur jag vet det, min kusin har berättat om alla lögner hennes mamma körde med (även mot oss) 
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-11-23 09:05:42 följande:
    Okej, varför berättar du det här för mig?Obestämd Som jag skrev så vet jag att både mammor och pappor kan vara förblindade av hämnd och därmed förstöra sina barns uppväxt.
    Ja, äh, det är detta med alla anonyma (en liten egen tillfällig kunde inte skada eller hur). Förlåt
  • sextiotalist
    Labolina skrev 2012-11-23 09:20:18 följande:

Men litegranna är det samma åt andra hållet. Många inlägg av andra bonusmammor verkar inte kritiskt granska TS inlägg utan utgår från egna erfarenheter vilka innebär ATT mammor är exakt så manipulativ. Så det är två läger som alltid.
    Men ingen av oss har skrivit om det Ts har berättat, vilket andra har gjort.
  • sextiotalist
    Iam skrev 2012-11-23 13:11:11 följande:
    Hur får du det till indragen? 

Så när min bonusson kommer och säger till pappa att storasyster ljuger, då är han indragen i något?

Nej du, det är så barn funkar i den åldern, dom är små rättsaktivister som utkämpar sitt eget lilla mission för en rättvisare värld. Och i deras rättvisa värld så passar inte lögner in, oavsett vem som uttalar dom.
    6-åringen har helt enkelt bara agerat som en helt normal 6-åringen. Det är inte att bli indragen i något.  
    Fullständigt normal 6-åring alltså
  • sextiotalist
    Labolina skrev 2012-11-23 18:15:16 följande:

Jag tycker anonym skrivit en del insiktsfulla inlägg. Jag anser att styrkan i ett forum såsom detta är att läsa om olika synsätt. Men förstår att inte alla ser det på samma sätt och därför har jag så svårt att förstå att inte ni som tycker så här i alla bonustrådar skapar en stängd grupp så kan ni dryfta era problem där utan "mothugg".
    Problemet som jag ser det är att Anonym inte läser vad det står, 4 gräl på två år blir upprepade gräl, dessa gräl som grundar sig i mammans agerande helt plötsligt innebär att de grälar om henne.
    Dvs Anonym läser vad hon vill och läser in en massa saker som flera av oss inte ens har sett någonstans.  
  • sextiotalist
    Labolina skrev 2012-11-23 18:54:47 följande:

Lite fel citera just dig, sorry. Men jag vidhåller att båda "sidor" i denna tråd har framfört tankevärda åsikter. Nu har jag överhuvudtaget inte själv framfört några åsikter till TS (förutom att jag anser det vara ett stort beslut att skaffa ett 5e barn om allt innan inte är smooth as smält glass) men jag tycker inte heller att några bråk framför barnen ens är ngt att prata om. Däremot är jag inte alls lika övertygad om, som så många andra här, att socialen är så otroligt inkompetent i detta fallet. Har alldeles för lite fakta för att tycka vare sig bu el bä om just det. Däremot tycker jag otroligt synd om barnet.
    Det sista är jag säker på att alla gör, även Ts.
Svar på tråden Hans ex försöker sära på oss