Kan man återuppväcka lust?
Hej,
Jag lever sedan 15 år tillbaka tillsammans med min man och vi har en drygt 2 år gammal dotter. Redan efter några år började vi få problem med sexlivet (ffa ville han ha mer och oftare sex än vad jag ville) och sedan många år tillbaka har jag över huvud taget inte känt någon lust. Från min sida ser jag i dagsläget sex mer som en äktenskaplig plikt än något lustfyllt och tycker till och med att kyssar är jobbigt.
Eftersom jag heller inte känt någon lust till andra män har jag trott att bristen på lust berott på ålder, hektisk vardag och/eller felaktiga hormonnivåer (efter ett oändligt antal ivf-behandlingar) och jag har på något sätt accepterat att livet helt enkelt inte innehåller lust.
Men för några månader ändrades allt. Jag har länge haft ett ganska nära samarbete med en kollega som jag alltid tyckt bra om men som jag absolut inte känt något mer för. I somras åkte vi dock på en konferens tillsammans och helt plötsligt kände jag till min stora förvåning att jag var vansinnigt attraherad av honom. Han kände lika dant men eftersom vi båda har familjer valde vi att inte göra något åt den lust vi kände. Sedan dess har jag bara känt mig mer och mer attraherad av honom så fort jag känner hans lukt, ser honom och/eller befinner mig i samma rum som honom. En gång har vi kysst varandra men även om kyssen var fantastisk (trots att jag i vanliga fall tycker att kyssar är jobbiga var detta helt underbart och jag kände mig som en galen tonåring igen) får det bara inte upprepas.
Att känna lust igen är dock fullkomligt överväldigande, fantastiskt och omtumlande och jag inser nu att detta inte är något jag vill avstå ifrån resten av mitt liv. Min fråga är därför om det är möjligt att återupptäcka lusten till min man trots att det gått så lång tid (typ 10 år) och hur jag i så fall ska gå tillväga.