Sphynx katt
vi funderar på att köpa en sphynx katt... är det någon som vet om någon uppfödare ..... eller någon som bor runt Östersund... vi är astmatiker så vi skulle vilja "prova" om det går bra
vi funderar på att köpa en sphynx katt... är det någon som vet om någon uppfödare ..... eller någon som bor runt Östersund... vi är astmatiker så vi skulle vilja "prova" om det går bra
Tyvärr känner jag inte till någon som föder upp Sphynx men väl Cornish Rex.Dessa katter är ju även väldigt allergivänliga-OM det nu är pälsen man reagerar på.....Är det saliven funkar det ju inte med någon katt efter vad jag förstått
Har själv 3 st CRX. Vill du ha något nummer så hör gärna av dig till mig i min gästbok.
Jag vet inget om någon uppfödare, men ville bara säga att rasen Rex är allergivänlig..
Kolla på katt.nu , där kanske finns mer info om uppfödare..
tack
Du kan ju oxå ringa kattklubben Jämtkatten och fråga om de vet ngn.
alla raser är mer eller mindre allergivänliga, det beror helt och hållet på vad man reagerar emot! fall inte i fällan att tro att bara för att en sphynx eller rex har lite eller ingen päls, så är de "mest" allergivänliga. det kan vara saliven, mjällen, äggviteämnena och de har katten på sig vare sig den har päls eller ej. korthåriga katter har dessutom mer "fett" i pälsen än vad långhåriga har, precis som korthåriga hundar.
så, efter denna brasklapp, jag har själv två c-rexar och känner av den ena liiiiite litegrann (han har annorlunda päls jämfört med den äldre, lite !fetare"), men inte mer än att det går bra så länge jag inte kliar mig i ögonen :)
vi testade med hembesök flera ggr hos uppfödare, fick låna hem en kisse i strax över en vecka (ibland tar det så lång tid att få symptom!), sen lät vi det vara i nästan två år innan vi faktiskt gjorde slag i saken och letade en kisse. valet föll på en omplacering av en vuxen katt, eftersom de är mindre allergena än ungar.
rexuppfödare hittar du lätt på rexringen.nu om det skulle vara så att ni vill testa. kom dock ihåg att er läkare förmodligen inte kommer samtycka, men han får ju tycka vad han vill man får de till fördelen med glädjen och livskvaliteten katten ger också, om man längtar så mycket som vi gjorde är det värt lite extra medicinering.
Det finns länkar till uppfödare under katt.nu och jag har för mig att några har kullar nu också. Vi har en normalpälsad Devon rex hybrid och jag är jättesugen på sphynx som nästa katt... de är såå häftiga!
Min sambo håller dock ine med mig... men han kan nog övertalas. Det enda som är lite tråkigt är priset.
Jag tillhör dem som gärna betalar mkt. för en bra hund.. men där det tar emot att betala lika mycket för en katt som jag enbart ska ha till sällskap.
Jag och min sambo funderar på att skaffa en kattkompis till vår amerikanska korthåriga katt...det är precis som en vanlig "bondkatt"...om någon undrar. Min sambo vill helst ha en Siames eftersom han växte upp med en sådan...men kan tänka sig att titta på en Spynx eller Cornish/Devon Rex eftersom jag själv är intresserad av dem. Men hur går de ihop med andra vuxna katter egentligen? Gillar de sällskap precis som Siameser?
Trådstartaren! Hur går det? Ska ni skaffa en liten kisse eller? Vi ska nog börja titta på allvar nu...det blir en Siames eller Spynx...vi vet inte riktigt...man vet nog vilken katt det blir när man ser "den rätte"!!
pratade med en uppfödare till sphynx i sala,,,men de var så extremt dyra de kostade 18000 kr,,,min cornish kostade 4500 mer rimligt och tror de e lite samma ras fast med päls...
o man kan hitta uppfödare som har ganska extrema rexar som är mindre behåriga min har mkt päls..
Ska finnas en i närhten av Umeå vet jag.
hem.passagen.se/allhairless/index.htm