Sphynx katt
vi funderar på att köpa en sphynx katt... är det någon som vet om någon uppfödare ..... eller någon som bor runt Östersund... vi är astmatiker så vi skulle vilja "prova" om det går bra
vi funderar på att köpa en sphynx katt... är det någon som vet om någon uppfödare ..... eller någon som bor runt Östersund... vi är astmatiker så vi skulle vilja "prova" om det går bra
Det finns ett ämne i katters saliv som ofta utlöser allergiska reaktioner, därför reagerar många hårdare på katt än på hund.. Ibland är man endast pälsallergiker och då kan en Sphynx eller en Devon- eller Cornishrex fungera väldigt bra, men är man allergisk mot ämnet i saliven så är det inte mkt att göra ngt åt. Det bästa är att försöka få kontakt med någon som föder upp sphynxar och få träffa en sådan lite och se om man reagerar.. Oftast så har dessa uppfödare fler djur eller kattraser så den miljön kanske inte är den optimala att testa i..
En Sphynx ligger mellan 15.000-20.000:-, en Rex mellan 4.000-5.000:-.
Sphynxar är måhända inte så estetiskt vackra, men oj vilken gudomlig personlighet. Skulle gärna vilja ha en Sphynx själv, men de kostar lite för mkt för min plånbok så jag har nöjt mig med en Devon Rex, som jag naturligtvis också tycker är fantastiskt underbar. :)
wow seriöst.......en katt för 15.000-20.000 kr???
nog för jag vet att ras katter är dyra men sååååå dyra....
oj nu kanse jag inte höllt mej till ämnet riktigt men vart bara så...wow....
kan man ju få en hel travare för, eller 2 shetisar...... eller 3 shih-tzu
Finns katter som är ännu dyrare. Man håller på att utveckla en ny ras men har ännu inte fått fertil avkomma på dem och dessa katter kostar från 30000 och uppåt.
oki? lite coolt att folk är villiga att betala så mycket.....
jag för min del nöjer mej med en vanlig bonnakatt fast om jag va miljonär och.......... *S*
Giz, det handlar väl om vad man är ute efter för katt och personlighet (en bondkatt är en bondkatt.. man vet inte riktigt vad man får?) och så klart har råd till, men det finns många hundraser som är ohyggligt dyra också, men man väljer en särskild ras av en eller annan anledning. Vad gäller just sphynx och andra ännu inte så vanliga kattraser så kostar aveln mycket. Det finns inte så många exemplar i Sverige så man söker nya fräscha gener i andra länder och det är klart att resor och annat måste betala sig.
Oh herregud vad mycket pengar...jag får nog tänka till lite innan jag betalar så mycket pengar!!!!!!
Hej på er!
Kan inte låta bli att ´berätta att jag är allergisk mot rex, både Devon och Cornish, men inte mot perser!!!! Konstigt kan man tycka, men så är det!
Kram från en kattälskare med två perserkatter och en bonnis!!
Minne
Vad jag har förstått så är det en del uppfödare som har slutat sälja rexar till allergiker eftersom många köper såna och hoppas att det ska gå bra och sen gör det inte det. Men har man tur kan man få tag i en uppfödare eller någon man kan "låna" katt av och se om det går bra med.
En annan sak som kan funka är att bada katterna ofta (funkar om det är innekatter, annars förlorar pälsen viktigt skydd) så att de här hudavlagringarna försvinner. Många allergiker blir också efter ett visst tag immuna mot sina katter, men att träffa andra är svårt.
Spyhnkar är sällsynta i Sverige, så vad förstått kan vara en viss kötid och det krävs nogrann skötsel och är mycket sällskapliga om jag kommer ihåg rätt. Alltså en "vanlig" katt kan man fördetmesta lämna flera timmar och de klarar sig bra, men det går inte med Spynxkar. Sen hurvida och hur man ska lämna en katt själv är en annan sak.
hmm.. det ska finnas en katt som heter... sibirisk... nånting...
tror att man kan inte vara allergisk mor´t den... den saknade de där enzymerna i salivet...
det finns ett par sånna i finland.. men de är dyra typ 6-9000kr...
sen blir det jätte STORA en hane kan väga upp till10 kg tror jag...
giz,
vi hade garanterat också "nöjt oss" med en "bonnakatt" elle två, om vi hade klarat av att ha en. tyvärr kan man ibland inte välja.
hellre en dyr raskatt än ingen katt alls.
*kattälskare*
Rullan:
Sibirisk katt tror jag du menar, en långhårig katt som inte heller är så vanlig, och som kan bli dyr den också. Men den ska vara allergivänlig sägs det.
Det är ju också så att en katt som ska gå i avel och ska ställas ut är dyrast, när de ska ställas ut är de lite billigare och ska man bara ha den till sällskap är de ännu lite billigare
Vad vore livet utan katter ??
Vår ena katt är halv sibirisk(kolla i mitt fotogalleri om ni vill veta hur en sån kan se ut, det är den grå med vit krage), han kan jag gosa med hur mycket som helst utan att det kliar i snoken.
Men jag hade ingen aning om att Bo var allergivänlig!
Jag som föder upp katter håller inte med om att de som "bara" är till sällskap är billigare än de som är till utställning/avel. Det har kostat mig exakt lika mycket att föda upp kattungarna oberoende av hur de ser ut.
Däremot så kanske en del uppfödare säljer dessa katter lite billigare men jag säljer alla mina kattungar till sällskap i första hand då det är en levande varelse och inte en sak som man kan byta ut ifall den inte "håller måttet". Om det sedan visar sig att de är lämpliga för utställning och avel så ser jag inget hinder för de nya ägarna om de är intresserade.
Här är en till som vill ha Sphynx, men har ej råd, Snyft,, Lycka till med köpet!