• amandaa

Donatorinsemination

Hej!
    Jag känner att jag inte riktigt hittat någon tråd som passar mig riktigt, så nu gör jag ett eget försök att starta en:)Vi har en efter en lång utredning fått reda på att min man är steril så vi har bestämt oss för att testa donator insemination Malmö. Vi har fått tid för samtal den 19 december,och ska då träffa läkare, kurator och sjuksköterska/koordinator. Äntligen det sista samtalet innan insemineringen!  Är det någon som är på samma resa och vill följas åt?:) Eller bara vill dela lite tankar?  

• Svar på tråden Donatorinsemination
  • hellof
    amandaa skrev 2012-11-21 11:58:23 följande:
    Hej!
    Jag känner att jag inte riktigt hittat någon tråd som passar mig riktigt, så nu gör jag ett eget försökatt starta en:)Vi har en efter en lång utredning fått reda på att min man är steril så vi har bestämt oss för att testa donator insemination Malmö. Vi har fått tid för samtal den 19 december,och ska då träffa läkare, kurator och sjuksköterska/koordinator. Äntligen det sista samtalet innan insemineringen!  Är det någon som är på samma resa och vill följas åt?:) Eller bara vill dela lite tankar?  
    Hej!
    Jag och min man var på samtal nu i november hos läkare och kurator och har efter det blivit inseminerad.  Eftersom dom inte sett något på mina blodprov och undersökningar fick jag göra en ostimulerad insemination.... Så nu väntar vi och ser hur vårt första försök har gått!

• amandaa

Hej Hellof! Åh så spännande:), hur tyckte du att samtalen var? hur menar du med inte sett något på blodprov och undersökningar? Jag har nog inte riktigt förstått när själva insemineringen blir efter samtalen, När får man göra första försöket? Tusen frågor haha men skönt att någon går igenom samma sak..

• hellof

Samtalen var inget att vara nevös över... det med läkaren var mest info om vad som skulle ske framöver+ gynundersökning, barnmorskan visade hur ägglossningstesten fungerade och så fick vi nummer till fertilitetsenheten som vi skulle ringa då ägglossningstestet var positivt.
    Kuratorn pratade lite om hur vi såg på donationsinsemination och att vi var beredda på att barnet ska kunna ta reda på vem donatorn är. Sedan frågade hon lite hur våra uppväxter har varit. Inga konstighter alls...

Efter det var ju tanken att  vi skulle vänta på att få ett brev några dagar senare där det stod att vi var godkända men eftersom läkaren såg på gynundersökningen att ägglossning var nära så fic vi sätta igång direkt... så då vi fick brevet var jag redan inseminerad :)
    Så inseminationen kommer igång din nästa ägglossning om det funkar som för oss...

Det jag menade med att dom inte sett något på mina prover, mm... var att jag inte har något problem med ägglossning eller något annat som tyder på att jag har problem att bli gravid...
    Visst är det skönt att få skriva lite med människor i samma situation... :)

Bara att fråga på!! 

• amandaa
    hellof skrev 2012-11-22 17:34:32 följande:
    Samtalen var inget att vara nevös över... det med läkaren var mest info om vad som skulle ske framöver+ gynundersökning, barnmorskan visade hur ägglossningstesten fungerade och så fick vi nummer till fertilitetsenheten som vi skulle ringa då ägglossningstestet var positivt.
    Kuratorn pratade lite om hur vi såg på donationsinsemination och att vi var beredda på att barnet ska kunna ta reda på vem donatorn är. Sedan frågade hon lite hur våra uppväxter har varit. Inga konstighter alls...

Efter det var ju tanken att  vi skulle vänta på att få ett brev några dagar senare där det stod att vi var godkända men eftersom läkaren såg på gynundersökningen att ägglossning var nära så fic vi sätta igång direkt... så då vi fick brevet var jag redan inseminerad :)
    Så inseminationen kommer igång din nästa ägglossning om det funkar som för oss...

Det jag menade med att dom inte sett något på mina prover, mm... var att jag inte har något problem med ägglossning eller något annat som tyder på att jag har problem att bli gravid...
    Visst är det skönt att få skriva lite med människor i samma situation... :)

Bara att fråga på!! 
    Ja ok, det låter ju bra! Jag tror att  jag kommer ha mens när vi ska dit, men såg på deras hemsida att det går bra att göra undersökningen ändå. Inte så roligt bara...men man vill ju inte boka om tiden för det lär ju dröja ett tag innan man får en ny tid isåfall. Hur fungerar det med val av donator? Utgår dom från mannens utseende något alls? Jag vet att jag får reda på allt sen, men man är ju så himla otålig! Jag tänker på detta varje dag,du vet ju säkert hur det är.. :) Skönt att ni fick köra igång på första ägglossningen, vi har ju oturen att det är julstängt när jag kommer att ha min första ägglossning. Så det blir nog i januari då!  När har du testdatumet? Känner du av något, eller gjorde efter inseminationen? Så skönt att du slapp hormonbehandling också, får se hur det går för mig där. 
    Håller tummarna för er :) 
  • hellof

Hallå igen!!!

Donatorn väljer dom ut efter mannens längd, ögonfärg och hudfärg... men dom skrev även upp mina.. (gissar att det beror på att om dom inte skulle hitta någon som liknar mannens  så utgår dom från mig)
    Jag har inte känt så mycket annat än vanligt mellan ägglossning och mens, haft ömmade bröst, lätt illamående molvärk och stickningar i livmodern/äggstockarna... så svårt att säga vad det beror på eftersom symtomen kan vara lika inför mens som om jag vore gravid, ska testa på onsdag så nu är det bara att vänta!!
    Trist att ni får vänta över jul, men året börjar ju bra iaf:)

• amandaa
    hellof skrev 2012-11-23 17:51:50 följande:
    Hallå igen!!!

Donatorn väljer dom ut efter mannens längd, ögonfärg och hudfärg... men dom skrev även upp mina.. (gissar att det beror på att om dom inte skulle hitta någon som liknar mannens  så utgår dom från mig)
    Jag har inte känt så mycket annat än vanligt mellan ägglossning och mens, haft ömmade bröst, lätt illamående molvärk och stickningar i livmodern/äggstockarna... så svårt att säga vad det beror på eftersom symtomen kan vara lika inför mens som om jag vore gravid, ska testa på onsdag så nu är det bara att vänta!!
    Trist att ni får vänta över jul, men året börjar ju bra iaf:)

Hej!
    Låter ju som ett bra system då.. Är detta ert första försök? Dina symtom låter ju lovande iallafall, spännannde :) Det blir en väldigt bra början på året ja :) dagarna går såå långsamt nu bara, vet inte hur jag ska sluta tänka på det heller.  Jag sitter bara och försöker räkna ut när första försöket kan bli..tror jag kommer få hormonstimulerande iallafall, undra om det tar längre tid då? 
  • hellof

Ja, dagarna går väldigt långsammma...  man tänker funderar och räknar dagar hit o dit om allt möjligt :) Vet inte om det tar längre tid då, men borde ju kunna komma igång då din nästa mens är kan man tycka :)

• amandaa
    hellof skrev 2012-11-24 20:58:19 följande:
    Ja, dagarna går väldigt långsammma...  man tänker funderar och räknar dagar hit o dit om allt möjligt :) Vet inte om det tar längre tid då, men borde ju kunna komma igång då din nästa mens är kan man tycka :)
    Ja verkligen..tänkte på en sak, sa dom något om att det är väntetid för att det finns få donatorer? Det är det som jag hör som ska vara långdraget, men för er del gick det ju väldigt smidigt och fort :) 
  • amandaa
    hellof skrev 2012-11-25 16:47:28 följande:
    vi var framme i kön nu efter ca 14 månader...
    Va?? Vänta nu..så ni var på ett samtal i november 2011 då? och blev inseminerade ett år därpå?!   Eller nu är jag inte med.. 
Svar på tråden Donatorinsemination