• Askimsmamma

    12 år och vill bara umgås med mig (mamma)

    Hej kloka,
    jag har två barn och ett av dem leker mycket med kompisar medan den andra bara vill vara med mig på fritiden. Jag känner mig så



    klart glad och nöjd med att hon gillar mig så mycket, men samtidigt ska hon ju ut i livet i framtiden och behöver även kunna umgås med jämnåriga. Hon är väldigt intelligent och logisk och tränar friidrott 3 ggr per vecka. Hon skrattar ganska sällan och är tidigt in i puberteten. Jag skulle vilja göra mer för henne men vet inte vad. Till sommaren vill hon åka till Berlin, så jag ska försöka ta henne dit. Detta vill hon för att titta på historen kring muren, modet och för att hon nyss börjat med tyska i skolan. Min största oro är att hon blir vuxen "för snabbt" och att hon verkar ensam på rasterna i skolan (enligt hennes klassföreståndare). Hon lever upp ihop med mig och sitt yngre syskon. Önskar att hon kunde hitta någon vän som liknar henne. Hon är också otroligt vacker, vilket jag tror kan skapa distans till andra. Killarna t ex vågar knappt prata med henne. Otroligt tacksam för råd.
    PS. Hon tog bilden nedan på en släktfest. Hon fotar hellre än att umgås på större kalas.
  • Svar på tråden 12 år och vill bara umgås med mig (mamma)
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du har två flickor som är väldigt olika när det kommer till deras sociala sätt. De har båda hittat sina sätt så här långt och din 12-åring verkar ju ha många trumf på hand. Jag tycker du lugnt ska följa hennes utveckling och självklart stötta men inte pressa henne i någon riktning. Det bästa du kan göra är att vara hennes rollmodell och ta med henne i det umgänge som finns omkring dig. Låt henne sen göra som hon vill och fotografera i stället för att umgås. Men se till att umgås med andra själv. Kanske har du någon vän som också har barn i motsvarande ålder att åka till Berlin med.
    Ge henne också större och större möjlighet att göra saker som hon önskar utan att du nödvändigtvis blir uppbunden av det. Kanske har du någon nära anhörig som hon också känner sig trygg med som hon kan åka till några dagar och göra saker hon gillar. Bryt lite försiktigt i det direkta beroendet av dig så får hon stöd att pröva sina vingar. Hon måste inte börja träningen med att hitta en jämnårig. Det sociala kan hon få på så många andra sätt.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 12 år och vill bara umgås med mig (mamma)