• Fluffig

Julstädning - Era bästa tips!

Kom med era bästa städtips och skriv gärna hur erat städschema ser ut för att få ett fräscht och juligt hem.

• Svar på tråden Julstädning - Era bästa tips!
  • Kinya

Mitt bästa tips att bjuda hem någon på julfika. Jag städar som allra bäst under tidspress!

• Fluffig
    Kinya skrev 2012-11-21 14:18:49 följande:
    Mitt bästa tips att bjuda hem någon på julfika. Jag städar som allra bäst under tidspress!

Vi firar jul hemma hos oss i år så då kommer mamma, syskon, syskonbarn och respektive. Så jag har en del press på mig. Och så kommer jag vara höggravid.

Vilket sätt är bäst om man delar upp städningen?
  • Kinya
    Fluffig skrev 2012-11-21 15:53:59 följande:

Vi firar jul hemma hos oss i år så då kommer mamma, syskon, syskonbarn och respektive. Så jag har en del press på mig. Och så kommer jag vara höggravid.

Vilket sätt är bäst om man delar upp städningen?

Innan jag flyttade ihop med min man så skrev jag en lista med allt som behöver göras och kunde sen pricka av efterhand. Nu funkar det inte lika bra då min man inte är lika strukturerad i sin städning som jag är. Resultatet blir lika bra i slutändan men vägen dit är helt annorlunda.

Jag brukade alltså skriva en lista. Det viktigaste med listan var att alla moment på listan var små och lätta att göra. T.ex. så skrev jag inte "Städa köket" utan istället skrev jag "Dammtorka köket", "Dammsuga köket", "rengör ugnen", "Rengör spisen", "tvätta köksfönsterna", "tvätta köksgolvet" osv. Så att jag fick bocka av moment ofta och då fick jag bra feedback = roligare att städa!
  • Fluffig
    Kinya skrev 2012-12-04 13:36:46 följande:
    Innan jag flyttade ihop med min man så skrev jag en lista med allt som behöver göras och kunde sen pricka av efterhand. Nu funkar det inte lika bra då min man inte är lika strukturerad i sin städning som jag är. Resultatet blir lika bra i slutändan men vägen dit är helt annorlunda.

Jag brukade alltså skriva en lista. Det viktigaste med listan var att alla moment på listan var små och lätta att göra. T.ex. så skrev jag inte "Städa köket" utan istället skrev jag "Dammtorka köket", "Dammsuga köket", "rengör ugnen", "Rengör spisen", "tvätta köksfönsterna", "tvätta köksgolvet" osv. Så att jag fick bocka av moment ofta och då fick jag bra feedback = roligare att städa!

• lövet2

I oktober rensar jag papper. Slänger gamla kataloger, rensar bort reklam och allt möjligt som samlats under året.
    I november städar jag lådor, skåp och hyllor. Alla sådana där utrymmen där det inte syns så mycket att man städat.
    I december tar jag det där som syns. Torkar skåpluckor, fönster, golv. Dessutom tar jag hela köket då, eftersom det går lite dåligt att städa i förväg liksom.

Svar på tråden Julstädning - Era bästa tips!