• Leiben

När var era barn mogna att somna själv?

Ja, som rubriken lyder så undrar jag när era barn kunde lägga sig/ somna själv?

Mitt barn har på senare veckor faktiskt somnat in själv ett par gånger vilket känns ofattbart. 2 gånger har han liksom somnat utan kvällsrutiner. bara lekt och sedan somnat på sängen. I kväll låg han i sängen och lyssnade på ljudbok nedbäddad i pyjamas, accepterade att göra det själv och somnade bara in medan jag stökade med annat.

Det känns lite som att förutsättningen för att han ska kunna göra det är att man inte i så fall gör någon sorts god-natt-nu lämnar-jag-dig-ritual och det känns samtidigt jobbigt att inet säga god natt och ge en puss som vi brukar men det är när vi sedan ligger där tills han somnar.

Kan man våga drömma om att han kan vara på väg att lära sig att somna själv så småning om eller är det bara lite lyckträffar så att säga, mån tro?

Jag skulle ALDRIG pressa fram något sådant.

Jag förstår att det kan vara individuellt så klart så därför tänkte jag höra med er. Då menar jag när barnen visat att de varit redo själva utan metoder eller tvång/ gråt på något sätt. 

• Svar på tråden När var era barn mogna att somna själv?
  • skogsvitter

Båda våra har varit runt 2 år. Hur gammal är din grabb nu då?
    Låter absolut som att han mognat till sig lite och är tryggare med att somna själv nu. Men kom ihåg att sådant fortfarande kan gå i vågor och i perioder kan de såklart ha ett starkare behov av närhet igen.

• Leiben
    skogsvitter skrev 2012-11-21 20:42:02 följande:
    Båda våra har varit runt 2 år. Hur gammal är din grabb nu då?
    Låter absolut som att han mognat till sig lite och är tryggare med att somna själv nu. Men kom ihåg att sådant fortfarande kan gå i vågor och i perioder kan de såklart ha ett starkare behov av närhet igen.
    hejsan skogsvitter!

ja runt 2 nu faktiskt. och givetvis så förstår jag det. ser att de skett som mer tillfälligheter och så klart får han sällskap varje kväll han behöver framåt i tiden också. jag undrar mest om man kan se någon mognad i sånt här så som att man säger att sömnen kan börja bli viljestyrd efter en viss ålder exempelvis. känns bara lite ofattbart efter
    den enorma närhetstörsten han har haft under sitt sovande liv så att säga :) 
  • Natulcien

Vår son började somna själv när han var runt 1 år. Helt utan att vi hade gjort något försök att forcera fram det. Vi hade legat bredvid hela tiden och sjungit, smekt över ryggen, hållit om etc. Men runt 1 år så kom han i i en svårsövd fas då han bara sprallade runt och tjoade, så en kväll så tänkte jag att det kanske är vår närvaro som stimulerar honom till att spralla, så jag provade att bara pussa godnatt och gå därifrån. Och då slutade han genast att tjoa och somnade plötsligt av sig själv, snabbare än han hade gjort på länge. Efter det så räckte det med att ligga bredvid i några minuter, sjunga en stump och pussa godnatt, sen somnade han inom 5-10 min.

Men strax innan han fyllde 2 år, för ca 2 månader sen, så ville han plötsligt att vi skulle stanna tills han somnade igen, vilket vi självklart gjorde, och fortsätter göra. Så nu ligger vi bredvid tills han somnar igen, precis som innan han fyllde 1. Jag antar att det är någon fas han är inne i. Och vi tänker inte forcera fram något det här gången heller, utan finnas hos honom tills han somnar så länge han önskar.

Så det där kommer säkert att gå lite fram och tillbaka under de första åren, tänker jag...

• sanlun

Våra har somnat själv från 8 månader kanske. Vi har inte gjort nån stor grej av det utan haft samma rutin varje kväll med kvällsfika, borsta tänder, pyjamas, napp, snuttis och god natt. Sen har vi lämnat dörren öppet och en liten lampa tänd...

Jag tycker det låter som att er kille är redo. Kör på på samma sätt om det känns bra :)

• pippilirum

Mina båda har somnat själva tidigt. Runt 4 månaders ålder (dottern är 6 månader och sonen 3 år).
    Vi har inte haft några direkta rutiner utan amma/ersättning/välling, kramas lite och sen god natt. När min son var 1,5 år började han protestera mot att somna själv. Han fick sova hos oss en period och sen valde han själv vilka nätter han ville sova i sin säng alternativt i vår säng. Nu läser vi godnattsaga och ligger jämte honom i sängen tills han somnar. Supermysigt tycker jag!

• Leiben
    Natulcien skrev 2012-11-21 20:55:30 följande:
    Vår son började somna själv när han var runt 1 år. Helt utan att vi hade gjort något försök att forcera fram det. Vi hade legat bredvid hela tiden och sjungit, smekt över ryggen, hållit om etc. Men runt 1 år så kom han i i en svårsövd fas då han bara sprallade runt och tjoade, så en kväll så tänkte jag att det kanske är vår närvaro som stimulerar honom till att spralla, så jag provade att bara pussa godnatt och gå därifrån. Och då slutade han genast att tjoa och somnade plötsligt av sig själv, snabbare än han hade gjort på länge. Efter det så räckte det med att ligga bredvid i några minuter, sjunga en stump och pussa godnatt, sen somnade han inom 5-10 min.

Men strax innan han fyllde 2 år, för ca 2 månader sen, så ville han plötsligt att vi skulle stanna tills han somnade igen, vilket vi självklart gjorde, och fortsätter göra. Så nu ligger vi bredvid tills han somnar igen, precis som innan han fyllde 1. Jag antar att det är någon fas han är inne i. Och vi tänker inte forcera fram något det här gången heller, utan finnas hos honom tills han somnar så länge han önskar.

Så det där kommer säkert att gå lite fram och tillbaka under de första åren, tänker jag...
    Ja, det är nog så det kan vara. Så är det ju med allt annat rörande honom ;)
  • Leiben
    sanlun skrev 2012-11-21 20:59:08 följande:
    Våra har somnat själv från 8 månader kanske. Vi har inte gjort nån stor grej av det utan haft samma rutin varje kväll med kvällsfika, borsta tänder, pyjamas, napp, snuttis och god natt. Sen har vi lämnat dörren öppet och en liten lampa tänd...

Jag tycker det låter som att er kille är redo. Kör på på samma sätt om det känns bra :)
    Ja, man kan ju testa. Utgå från att han vill somna in själv. Vill han inte det är det ganska svårt inte inte märka det ;)
  • skogsvitter
    Leiben skrev 2012-11-21 20:48:23 följande:
    hejsan skogsvitter!

ja runt 2 nu faktiskt. och givetvis så förstår jag det. ser att de skett som mer tillfälligheter och så klart får han sällskap varje kväll han behöver framåt i tiden också. jag undrar mest om man kan se någon mognad i sånt här så som att man säger att sömnen kan börja bli viljestyrd efter en viss ålder exempelvis. känns bara lite ofattbart efter
    den enorma närhetstörsten han har haft under sitt sovande liv så att säga :) 
    Haha ja jag vet ju hur det känns
    Även fast det inte känns så när det är som jobbigast så blir de ju trots allt ändå äldre och sakta men säkert så mognar de! Nu är den jobbigaste tiden över (enligt mig) och även om det kanske kommer "bakslag" emellanåt så har en ny era börjat nu där barnet tar ganska ordentliga skutt framåt i självständighetsutvecklingen. Visserligen uppstår det då helt andra typer av svårigheter, problem och konflikter men de är alltså på en helt annan nivå när barnet börjar bli så här pass stort. Det där totala omsorgsbehovet och det krävande närhetsbehovet har ni obönhörligt passerat nu! Så absolut tycker jag att man kan se det som en mognadsfråga och jag personligen tyckte att väldigt mycket hände just efter närmandefasen (dvs runt 2 års ålder). Även runt 2,5 år tycker jag att en kraftig utveckling tydligt märks, och då tänker jag främst socialt och självständighetsmässigt.
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2012-11-21 20:55:30 följande:

Låter som närmandefasen
Svar på tråden När var era barn mogna att somna själv?