• Anonym (Läxhjälp)

Rutavdrag för läxhjälp.

Regeringen föreslår just nu rutavdrag för läxhjälp, som väcker stor debatt. 
    Det positiva är att elever med extra svårigheter i skolan kan få hjälp, det negativa att detta egentligen är något skolan borde tillhandahålla. Många verkar även tycka att det är en dålig idé pga att "alla inte kommer ha råd till det".

Jag har en syster med dyslexi. 
    Skolan har verkligen inte hjälpt henne överhuvudtaget. Under hela hennes uppväxt förde vår familj samtal med skolan om att hon har svårt för arbetet och behöver extra hjälp men skolan antog per definition att hon var lat och var extremt motsträviga när det kom till att hjälpa henne. Hon fick gå ända till gymnasiet innan hon fick sin diagnos. Under hela hennes högstadieperiod satt jag med henne 4-5 timmar 3-4 dagar i veckan, samtidigt som jag höll på med mina egna läxor, och hjälpte henne paralellt. 
    När jag sedan flyttade hemifrån hade ju inte mina föräldrar en chans att hjälpa henne på samma sätt vilket ledde till att betygen sjönk under hennes första år på gymnasiet och hon blev mycket ledsen och deprimerad. Ville inte ens gå dit när alla lärare bara anklagade henne för att vara lat och dum. Inte ens MED diagnosen fick hon den hjälp hon hade behövt. Visst blev det bättre, men de kunde för lite om det för att kunna hjälpa henne fullt ut.

För vår familj och främst för min lillasyster hade det betytt mycket att få extra läxhjälp, och att kunna dra av det. Det hade underlättat mycket då skolan inte tog sitt ansvar alls. Visst hade det varit bättre om skolan tagit sitt ansvar från början, men nu fungerar inte alla skolor på det sättet. Och om man hyr in hjälp från ett vinstdrivande företag med kunnig personal som hjälper de som har det svårt i skolan tror jag på att de skulle göra ett bättre jobb än skolan, då många skolor dessutom har för lite resurser.
    Jag ser inte det här med läxhjälp som en ersättning till skolan men ett komplement för de som har det tufft.

Sen tycker jag att det här med att alla inte skulle ha råd blir ganska dumt. Om samhället bara skulle tillhandahålla tjänster som alla hade råd med skulle ganska många behöva läggas ner.

Är nyfiken på hur ni andra tänker kring det här.
    Vad tycker ni om att betala för att era barn får läxhjälp? Och i såna fall kunna göra rutavdrag för detta? 

• Svar på tråden Rutavdrag för läxhjälp.
  • puss

Alltså med Rut för läxhjälp. Hoppas det går igenom.

• Anonym

TS, varför skaffade ni inte privat läxhjälp till din syster om ni nu är för det?

• Ankankamon

Vet inte vad jag tycker egetnligen.

"Sen tycker jag att det här med att alla inte skulle ha råd blir ganska dumt. Om samhället bara skulle tillhandahålla tjänster som alla hade råd med skulle ganska många behöva läggas ner."

Som jag ser det är väl problemet att just saker som utbildning är ju rätt mycket viktigare för ett barns framtid än de andra tjänsterna man kan dra av för med RUT och ROT.

Familjer med pengar kan ge klara fördelar, vilket de visserligen kan nu också eftersom det går ju utmärkt att anställa en privatlärare utan avdrag. Och även med avdrag finns det ju de som ff inte skulle ha råd.

Största problemet tror jag är att de pengar staten får betala för de RUT avdragen borde ju istället ha gått till att förbättra skolorna istället för att hjälpa till att öka klyftor.

• Dracarys

Jag tycker att det är ett väldigt bra förslag.

Idag är det endast de som har väldigt mycket pengar som har råd att köpa läxhjälp till barnen. Med Rut-avdrag så blir tjänsterna ekonomiskt tillgängliga även för gemene man.

Det är första steget.

På lite längre sikt så kommer läxläsningen hemma att hjälpa till att sätta press på skolorna att ordna hjälp på skolan - men framförallt så kommer den att ge föräldrar som bryr sig om sina barn möjligheten att hjälpa dem.

Jag ser det inte som realistiskt att lägga hela ansvaret direkt på skolan. Läxläsning är ju till för självstudier - för att läsa själv eller söka egna svar på frågorna. Jag tycker att det ligger en stor vikt vid att läxläsningen sker på hemmatiden och inte i direkt anslutning till skoltid. Det är oerhört värdefullt att lära sig att studera kvällstid och få med sig den vanan upp till högre stadium.

Om fler gör läxorna bättre så kommer eleverna också att kunna hjälpa varandra bättre på skoltid.

Att alla inte har råd direkt, det ser jag som ointressant. När det hela kommer igång så kommer det mycket möjligt att bli ekonomiskt möjligt även för fattigare familjer att köpa tjänsterna om de tycker att det är viktigt, kanske genom att dela på kostnaden med andra familjer. En och samma hjälpreda kanske kan hjälpa 3 barn samtidigt med läxorna en gång i veckan till en rimlig kostnad.

Man kan nämligen inte effektivt hjälpa ett barn hela tiden under en timme utan att missa momentet där barnet ska tänka själv och sedan ställa sina frågor. Sitter man med för mycket så blir det lätt så att man ger eleven svaret istället för att låta honom/henne tänka själv och ställa frågor. Läxor är ju ofta uppgifter av en art som man kan behöva tänka på för att ta till sig. Jag tror att 3-4 elever vore optimalt att ta hand om på en gång som läxläsare. Och om man går ihop och delar på räkningen så kan kostnaden bli oerhört rimlig även långt ner i inkomstligan. =)

• Ankankamon
    Dracarys skrev 2012-11-22 16:35:25 följande:
    På lite längre sikt så kommer läxläsningen hemma att hjälpa till att sätta press på skolorna att ordna hjälp på skolan - men framförallt så kommer den att ge föräldrar som bryr sig om sina barn möjligheten att hjälpa dem.
    Kan du utveckla ovan? Med att det blir press på skolan?
  • Dracarys
    Ankankamon skrev 2012-11-22 16:39:20 följande:
    Kan du utveckla ovan? Med att det blir press på skolan?
    Debatten kommer naturligtvis att fortsätta och skolorna kommer att reagera på detta. Särskilt i kombination med friskolornas spridning - läxhjälp lär bli någonting som en del friskolor kommer använda sig av, vilket också via föräldrarna kommer att sätta press på de kommunala skolorna. Jag ser många debatter i framtiden om läxornas syfte och innehåll. Det kommer att komma upp många bra idéer om jag tror att det här förslaget på sikt kommer att få oss att se med nya ögon på barnens läxor.
    Ankankamon skrev 2012-11-22 16:33:51 följande:
    Största problemet tror jag är att de pengar staten får betala för de RUT avdragen borde ju istället ha gått till att förbättra skolorna istället för att hjälpa till att öka klyftor.

Men de flesta köper ju inte läxläsning vitt idag, så till stor del skulle detta bli en ny marknad (ungefär som städning i hemmet) som skulle generera nya pengar till kassan. Jag har svårt att se hur läxläsningen skulle bli en kostnad. Det kommer ju att skapa jobb.

Om jag hyr i en timmes hjälp med RUT för 200 kronor, varav staten "bara" tar 20 kronor istället för 40... så har ju staten fortfarande gått 20 kronor plus på transaktionen. Var försvinner det pengar som hade kunnat gå till att förbättra skolorna?
  • Ankankamon
    Dracarys skrev 2012-11-22 16:48:39 följande:
    Debatten kommer naturligtvis att fortsätta och skolorna kommer att reagera på detta. Särskilt i kombination med friskolornas spridning - läxhjälp lär bli någonting som en del friskolor kommer använda sig av, vilket också via föräldrarna kommer att sätta press på de kommunala skolorna. Jag ser många debatter i framtiden om läxornas syfte och innehåll. Det kommer att komma upp många bra idéer om jag tror att det här förslaget på sikt kommer att få oss att se med nya ögon på barnens läxor.

Men de flesta köper ju inte läxläsning vitt idag, så till stor del skulle detta bli en ny marknad (ungefär som städning i hemmet) som skulle generera nya pengar till kassan. Jag har svårt att se hur läxläsningen skulle bli en kostnad. Det kommer ju att skapa jobb.

Om jag hyr i en timmes hjälp med RUT för 200 kronor, varav staten "bara" tar 20 kronor istället för 40... så har ju staten fortfarande gått 20 kronor plus på transaktionen. Var försvinner det pengar som hade kunnat gå till att förbättra skolorna?
    Tack!
    Du tror inte att det finns en risk att t.ex. lärare på sikt erbjuder läxhjälp mot betalning efter skolan och det gör att de som inte har råd halkar efter ännu mer?

Ah, tänkte inte på det. :) Förutsatt läxhjälpen faktiskt ökar då, vilket jag antar att det gör. Borde man inte subventionera mer då så att även de med mindre pengar kan ha råd?
  • Anonym

Jag tycker både RUT och ROT är bra. De kommer åt svarta marknader där staten tidigare förlorat pengar. Visst hjälper de en "rik" person, men samtidigt får de ut fler personer i arbete och får in både mer i arbetsgivaravgifter, moms och inkomsskatt, vilket vida överstiger de pengar de förlorar på skatteavdraget.

Man skulle ju kunna hårddra det och säga att den som använder dessa tjänster kanske annars hade jobbat mindre och skött detta själv (om de inte köpt det svart) och då hade staten ändå förlorat den skatteinkomsten som de efterskänker i och med avdraget.

Jag tror att jag kommer att göra läxorna själv med mina barn, så långt jag har förstånd till. Men städhjälp har jag och det är guld värt. Jag offrar gärna något annat lyxigt för att slippa ta familjetiden till att städa.

• Dracarys
    Ankankamon skrev 2012-11-22 17:01:33 följande:
    Tack!
    Du tror inte att det finns en risk att t.ex. lärare på sikt erbjuder läxhjälp mot betalning efter skolan och det gör att de som inte har råd halkar efter ännu mer?

Ah, tänkte inte på det. :) Förutsatt läxhjälpen faktiskt ökar då, vilket jag antar att det gör. Borde man inte subventionera mer då så att även de med mindre pengar kan ha råd?
    Det första tror jag inte är någon verklig risk, men det skulle i så fall kunna förebyggas genom reglering av vilka som får syssla med läxhjälp. Vi har läxor redan idag och lärare måste redan idag tackla problemen med att vissa gör läxorna och andra inte. Du har redan idag en kunskapsspridning inom varje klass. Det känns långsökt att lärare aktivt skulle försöka förstärka en sådan situation för att tvinga elever att köpa läxhjälp från just deras kompanjoner.

RUT är ett avdrag. Dvs du betalar mindre skatt för att få köpa tjänsten än du skulle ha gjort under andra omständigheter. På sikt så tror jag att vi behöver en rejäl momsreduktion på tjänster överlag i samhället. Oavsett om det gäller att köpa mat eller frisörtjänster, mekaniker eller hjälp med läxor så måste det bli billigare för oss att handla med varandra. Ingen tjänar på att vi har så hög moms att folk inte har råd att byta tjänster med varandra. Vissa tjänster är mer utsatta än andra och det är vettigt att börja med dessa snarare än en generell sänkning.

Exakt hur mycket man ska få dra av... det har jag inga starka åsikter om. Det känns lite väl långt att gå till helt momsfri tjänst. Ett mellanting av något slag får det bli.
  • Anonym (Läxhjälp)
    Anonym skrev 2012-11-22 16:26:08 följande:
    TS, varför skaffade ni inte privat läxhjälp till din syster om ni nu är för det?
    Vi bor för långt ifrån de företag som tillhandahåller det tyvärr.
  • Jenni73

Jag tycker och ena sidan att det är sorligt att så många tycker det är fel att man ska kunna köpa tjänster. Särskillt att hushållsnära tjänster ska vara så fel att köpa tycker jag verkligen är helknäppt.

och andra sidan så anser jag att alla barn och ungdomar ska ha rätt till ett sådant stöd i skolan att dom kan utvecklas till sin fulla potential. Ingen ska behöva halka efter för att mamma och/eller pappa inte är rik nog eller kunnig nog att hjälpa till med läxorna. 

Nu är det ju så att vi lever i ett samhälle där föräldrar har olika utbildningsnviå, det får till följd att barn till högutbildade har större hjälp än barn till lågutbildade. I och med detta tror jag att dom som kommer behöva mest hjälp är barn till lågutbildade och dom kommer säkerligen inte ha råd att lägga pengar på läxhjälp.       

• Anonym (Nej)

Det kommer att öka klyftorna i samhället ännu mer, tror jag.

• mliten

Rent spontant är jag negativ till att skattepengar används till sådant- de borde investeras direkt i skolorna istället.

Svar på tråden Rutavdrag för läxhjälp.