Rutavdrag för läxhjälp.
Regeringen föreslår just nu rutavdrag för läxhjälp, som väcker stor debatt.
Det positiva är att elever med extra svårigheter i skolan kan få hjälp, det negativa att detta egentligen är något skolan borde tillhandahålla. Många verkar även tycka att det är en dålig idé pga att "alla inte kommer ha råd till det".
Jag har en syster med dyslexi.
Skolan har verkligen inte hjälpt henne överhuvudtaget. Under hela hennes uppväxt förde vår familj samtal med skolan om att hon har svårt för arbetet och behöver extra hjälp men skolan antog per definition att hon var lat och var extremt motsträviga när det kom till att hjälpa henne. Hon fick gå ända till gymnasiet innan hon fick sin diagnos. Under hela hennes högstadieperiod satt jag med henne 4-5 timmar 3-4 dagar i veckan, samtidigt som jag höll på med mina egna läxor, och hjälpte henne paralellt.
När jag sedan flyttade hemifrån hade ju inte mina föräldrar en chans att hjälpa henne på samma sätt vilket ledde till att betygen sjönk under hennes första år på gymnasiet och hon blev mycket ledsen och deprimerad. Ville inte ens gå dit när alla lärare bara anklagade henne för att vara lat och dum. Inte ens MED diagnosen fick hon den hjälp hon hade behövt. Visst blev det bättre, men de kunde för lite om det för att kunna hjälpa henne fullt ut.
För vår familj och främst för min lillasyster hade det betytt mycket att få extra läxhjälp, och att kunna dra av det. Det hade underlättat mycket då skolan inte tog sitt ansvar alls. Visst hade det varit bättre om skolan tagit sitt ansvar från början, men nu fungerar inte alla skolor på det sättet. Och om man hyr in hjälp från ett vinstdrivande företag med kunnig personal som hjälper de som har det svårt i skolan tror jag på att de skulle göra ett bättre jobb än skolan, då många skolor dessutom har för lite resurser.
Jag ser inte det här med läxhjälp som en ersättning till skolan men ett komplement för de som har det tufft.
Sen tycker jag att det här med att alla inte skulle ha råd blir ganska dumt. Om samhället bara skulle tillhandahålla tjänster som alla hade råd med skulle ganska många behöva läggas ner.
Är nyfiken på hur ni andra tänker kring det här.
Vad tycker ni om att betala för att era barn får läxhjälp? Och i såna fall kunna göra rutavdrag för detta?