Inlägg från: Ankankamon |Visa alla inlägg
  • Ankankamon

Rutavdrag för läxhjälp.

Vet inte vad jag tycker egetnligen.

"Sen tycker jag att det här med att alla inte skulle ha råd blir ganska dumt. Om samhället bara skulle tillhandahålla tjänster som alla hade råd med skulle ganska många behöva läggas ner."

Som jag ser det är väl problemet att just saker som utbildning är ju rätt mycket viktigare för ett barns framtid än de andra tjänsterna man kan dra av för med RUT och ROT.

Familjer med pengar kan ge klara fördelar, vilket de visserligen kan nu också eftersom det går ju utmärkt att anställa en privatlärare utan avdrag. Och även med avdrag finns det ju de som ff inte skulle ha råd.

Största problemet tror jag är att de pengar staten får betala för de RUT avdragen borde ju istället ha gått till att förbättra skolorna istället för att hjälpa till att öka klyftor.

• Ankankamon
    Dracarys skrev 2012-11-22 16:35:25 följande:
    På lite längre sikt så kommer läxläsningen hemma att hjälpa till att sätta press på skolorna att ordna hjälp på skolan - men framförallt så kommer den att ge föräldrar som bryr sig om sina barn möjligheten att hjälpa dem.
    Kan du utveckla ovan? Med att det blir press på skolan?
  • Ankankamon
    Dracarys skrev 2012-11-22 16:48:39 följande:
    Debatten kommer naturligtvis att fortsätta och skolorna kommer att reagera på detta. Särskilt i kombination med friskolornas spridning - läxhjälp lär bli någonting som en del friskolor kommer använda sig av, vilket också via föräldrarna kommer att sätta press på de kommunala skolorna. Jag ser många debatter i framtiden om läxornas syfte och innehåll. Det kommer att komma upp många bra idéer om jag tror att det här förslaget på sikt kommer att få oss att se med nya ögon på barnens läxor.

Men de flesta köper ju inte läxläsning vitt idag, så till stor del skulle detta bli en ny marknad (ungefär som städning i hemmet) som skulle generera nya pengar till kassan. Jag har svårt att se hur läxläsningen skulle bli en kostnad. Det kommer ju att skapa jobb.

Om jag hyr i en timmes hjälp med RUT för 200 kronor, varav staten "bara" tar 20 kronor istället för 40... så har ju staten fortfarande gått 20 kronor plus på transaktionen. Var försvinner det pengar som hade kunnat gå till att förbättra skolorna?
    Tack!
    Du tror inte att det finns en risk att t.ex. lärare på sikt erbjuder läxhjälp mot betalning efter skolan och det gör att de som inte har råd halkar efter ännu mer?

Ah, tänkte inte på det. :) Förutsatt läxhjälpen faktiskt ökar då, vilket jag antar att det gör. Borde man inte subventionera mer då så att även de med mindre pengar kan ha råd?
Svar på tråden Rutavdrag för läxhjälp.