• Anonym (Fattig)

Mat kuponger från soc??

Nästa månad kommer bli mega tuff för oss.. Jag har fått sparken från mitt jobb och sista lönen får jag denna månaden. Med min lön + barnbidrag har jag till räkningarna denna och antagligen nästa månad också. Men! Nästa månad kommer inte räcka till maten.. Inte helt iallafall. Kan jag få hjälp av soc? I januari kommer pengarna igen förhoppningsvis då både jag och min man ska plugga.. Så de är 1 månad och rör sig om nån tusenlapp. Kan man annars få ett "lån" av soc? Vågar absolut inte ta sms lån eller dyl.

• Svar på tråden Mat kuponger från soc??
  • Johans Pillerill
    Anonym (Fattig) skrev 2012-11-22 14:56:49 följande:
    Jepp de stämmer.. De är ganska bekymmersamt med ekonomin. Och de vi har sparat är de vi kommer betala räkningarna med nästa månad. Vi har fått ihop de utan problem varje månad. Men vi har absolut inte den bästa ekonomin..
    Anonym skrev 2012-11-22 13:24:51 följande:
    beror lite på vart i landet man bor fått mat hjälp fast ja fått pengar någon månad förr då de sket sig med ekonomin sen kan du bli återbetalning skyldig kolla va som gäller idin komun, men har ni sparade pengar måste ni använda dem först,kyrkan har vi vissa fall hjälp till jag har aldrig frågat men vet de som fått hjälp lycka till
    Ja jag ska kolla upp de. För som sagt att betala tillbaka de sen är ju inga problem. Och såklart kommer vi använda allt vi har innan vi ber om hjälp. Men enligt mina beräkningar så kommer de fattas en del i matbudgeten.. Ja de kanske kan va en idé också. Vet att kyrkan hjälper folk med kläder och sånt. Fast känns lite fel då jag inte är kristen.. Tack.Ja fast jag ska få bebis nu i veckan så jag kommer få fp och får då inte a kassa.. :/ och eftersom jag fick sparken från jobbet en månad innan jag skulle slutat får jag bara fp på grundnivå.. Annars skulle jag fått en högre fp och då skulle vi inte ha detta problemet. *suck*

Du kan söka a-kassa de dagar du inte får lön/fp även om det bara är några dagar. Påverkar inte fp. Om du får fp får du ju pengar och är inte berättigad soc. Har du inga föräldrar du kan be om litet matlån annars el rent av äta hos den korta tid det gäller?
  • Anonym (Fattig)
    Johans Pillerill skrev 2012-11-22 15:00:57 följande:
    Du kan söka a-kassa de dagar du inte får lön/fp även om det bara är några dagar. Påverkar inte fp. Om du får fp får du ju pengar och är inte berättigad soc. Har du inga föräldrar du kan be om litet matlån annars el rent av äta hos den korta tid det gäller?

Jag har ansökt fp från dagen efter jag blev arbetslös. Jag ska kolla om man kan få ett "lån" av soc ifall pengarna inte räcker. Annars får vi be familjen. Fast i december månad har väl de flesta ganska snålt med pengar. Sen e de ju juletider. Blir väl att vi åker runder och bjuder in oss på julbord hos nära och kära.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fattig) skrev 2012-11-22 14:56:49 följande:

Ja fast jag ska få bebis nu i veckan så jag kommer få fp och får då inte a kassa.. :/ och eftersom jag fick sparken från jobbet en månad innan jag skulle slutat får jag bara fp på grundnivå.. Annars skulle jag fått en högre fp och då skulle vi inte ha detta problemet. *suck*
    Har du inte jobbat tillräckligt innan alltså?
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (?) skrev 2012-11-22 15:15:21 följande:
    Har du inte jobbat tillräckligt innan alltså?

Nix. Jag pluggade på KOMVUX som ett djur för att komma in på högskola. När jag fick reda på att jag va gravid skaffade jag mitt ett jobb direkt för att få högre föräldrapenning. Och om jag fått behålla jobbet hade de räckt. Jag har så jag kan få 180 dagar med 180:- om dagen sen kan jag få högre eftersom jag jobbat.. Som jag förstått de iallafall. Men de hjälper inte nu. :/ och lagom tills dess är de pappan som ska va ledig med bebisen och jag ska plugga på universitet. :) (har redan fått en plats och fått anstånd att börja nästa höst istället för denna pga graviditeten) men försäkringskassan är ju stenhårda med att man arbetat rätt antal dagar och sånt.
  • Anonym

Ring och prata med mottagningsenheten direkt i morgon, telefontiden brukar vara på morgonen. Och du kan söka akut nöd hos socialen för t ex matpengar. 

• Ms H

När det bara gäller en enda månad är det väl bättre att ringa till de man kommer få räkningar ifrån (både nov och dec), förklara situationen och fråga vad de kan göra för att hjälpa. Dvs be dem skjuta på betaldatum så pass mkt att pengarna ni får in / har kommer att räcka.

• Anonym (Fattig)
    Ms H skrev 2012-11-22 16:56:59 följande:
    När det bara gäller en enda månad är det väl bättre att ringa till de man kommer få räkningar ifrån (både nov och dec), förklara situationen och fråga vad de kan göra för att hjälpa. Dvs be dem skjuta på betaldatum så pass mkt att pengarna ni får in / har kommer att räcka.

Då skulle vi ju behöva be om 1 månads förskjutning? Och få dubbla räkningar i Slutet på januari.. För nu här i slutet på november är de inga som helst problem. Känns inte som en lösning..
  • Waldo
    Anonym (Fattig) skrev 2012-11-22 19:56:52 följande:

Då skulle vi ju behöva be om 1 månads förskjutning? Och få dubbla räkningar i Slutet på januari.. För nu här i slutet på november är de inga som helst problem. Känns inte som en lösning..

Nu förstår jag inte riktigt hur du resonerar

Vilket är mest en lösning, att vara utan pengar till mat och låta räkningar förfalla eller göra avbetalningar med dina borgenärer?

Det behöver ju inte innebär att du betalar allt dubbelt i januari. Ring runt och förklara läget och be om avbetalningsplaner.
    Försök att få betala på 2-3 månader
    De allra flesta går med på detta bara man hör av sig

Men det är klart tycker du inte det är någon lösning och hellre går utan pengar till mat är det helt upp till dig 

• Ms H

Självklart inte alla räkningar, utan så många som nu behöver.

• pluvdo

Jag tycker gott att du kan ringa soc och fråga i alla fall. Tänk då på att du måste ansöka denna månaden om du vill ha pengar till december. Om det är pengar till januari ni behöver så skall man (i alla fall i min kommun) ansöka senast den 7:e december eftersom folk går på semester och så under julen. Annars är det runt den 15:e-20:e eller så som man skall ansöka.

Eftersom du fick sparken och detta alltså inte var någonting som du i förväg kunde ha förutsett så tycker i alla fall jag att soc. borde kunna hjälpa er. Sedan beror det ju på hur höga omkostnader ni har i övrigt och hur hög inkomst din man har.

Om det varit så att du vetat att du skulle bli av med jobbet och kunnat planera för detta så hade det varit en annan sak, med i detta fallet så borde de väl kunna hjälpa dig...

• Anonym (Fattig)
    Waldo skrev 2012-11-22 20:12:30 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt hur du resonerar Vilket är mest en lösning, att vara utan pengar till mat och låta räkningar förfalla eller göra avbetalningar med dina borgenärer? Det behöver ju inte innebär att du betalar allt dubbelt i januari. Ring runt och förklara läget och be om avbetalningsplaner. Försök att få betala på 2-3 månader De allra flesta går med på detta bara man hör av sig Men det är klart tycker du inte det är någon lösning och hellre går utan pengar till mat är det helt upp till dig     

Jag har aldrig haft en sen betalning i mitt liv. För mig är prioriteringen 1. Hyra. 2 övriga räkningar. 3 mat. 4 övrigt.. Har ingen borgenär att göra avbetalningsplan med? Som sagt, har råd att betala alla räkningarna men kommer ha en galet tajt matbudget. Kommer bara va några hundralappar till maten kvar. Bara tanken att kanske låta räkningarna gå till inkasso gör mig illamående och yr..
  • Anonym

En galen idé ts men kan du tänka dig att jobba en månad sen barnet fötts? Då får du upp din sgi och många av era problem löser sig.

• Anonym (Fattig)
    pluvdo skrev 2012-11-22 20:21:56 följande:
    Jag tycker gott att du kan ringa soc och fråga i alla fall. Tänk då på att du måste ansöka denna månaden om du vill ha pengar till december. Om det är pengar till januari ni behöver så skall man (i alla fall i min kommun) ansöka senast den 7:e december eftersom folk går på semester och så under julen. Annars är det runt den 15:e-20:e eller så som man skall ansöka. Eftersom du fick sparken och detta alltså inte var någonting som du i förväg kunde ha förutsett så tycker i alla fall jag att soc. borde kunna hjälpa er. Sedan beror det ju på hur höga omkostnader ni har i övrigt och hur hög inkomst din man har. Om det varit så att du vetat att du skulle bli av med jobbet och kunnat planera för detta så hade det varit en annan sak, med i detta fallet så borde de väl kunna hjälpa dig...

Ja jag tänkte ringa dom imorgon och se om man kan komma fram till en bra lösning. Ja jag skulle ju fått full lön i december också. Men nu försvann den. Min man är student så han har bara csn lån. Och i december får han bara för en vecka.. Vilket blir knappt 2000:-. Jag hoppas vi kan få lite hjälp. Annars blir de nog att ringa runder till all familj och tigga pengar.. :/
  • Anonym (Fattig)
    Anonym skrev 2012-11-22 20:28:57 följande:
    En galen idé ts men kan du tänka dig att jobba en månad sen barnet fötts? Då får du upp din sgi och många av era problem löser sig.

Ja tanken har slagit mig. Men min man ska plugga och kommer ha svårt att va hemma med bebisen. Men det är absolut något jag har i åtanke. Men de hjälper mig ändå inte i december :/.. Och jag har ansökt till kurser på distans på universitetet. Så om jag kommer in ( vilket jag verkligen verkligen hoppas) kan jag ju få csn samtidigt som jag är föräldraledig om jag bara har på grund nivå. Fast skulle jag hitta ett jobb för en månad så skulle jag nog ta de.
Svar på tråden Mat kuponger från soc??