• TiAmo

Angående fosterdiagnostik i Göteborg för de under 35 år

Varför skall vi bekosta KUB medans Lund, Stockholm etc har det gratis för de under 35 år?

Är FVP gratis i Göteborg för de under 35 år? 

• Svar på tråden Angående fosterdiagnostik i Göteborg för de under 35 år
  • Momalicious

Har också funderat på det. Fattar ju att olika landsting väljer hur de vill göra men tycker just sånt borde vara samma överallt. Undrar också vad som gäller fostervattensprovz

• Flickan och kråkan

Nej, i Göteborg är det inte gratis med KUB om man är under 35 år. Är man över 35 erbjuds man KUB gratis. Fostervattenprov kan man få göra pga ålder, ärftlighet, oro. 

• TiAmo
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-23 15:38:24 följande:
    Nej, i Göteborg är det inte gratis med KUB om man är under 35 år. Är man över 35 erbjuds man KUB gratis. Fostervattenprov kan man få göra pga ålder, ärftlighet, oro. 
    Nästa vecka skall jag till läkaren på mvc och diskutera moderkaksprov etc. Har pratat med min bm idag. Hon rådde mig först till kubb, men jag sa att jag vill ha ett tillförlitligt svar.
  • Momalicious

Jag förstår dig. Tror inte några siffror på ett KUB eller NUPP lugnat mig. För det KAN ju alltid vara fel. Jag letade efter kostnad för att göra fvp eller mkp när jag var gravid men hittade inget och antagligen är det väl gratis men man får väl verkligen tjata på sin barnmorska om man inte har någon "orsak" mer än oro.

• Flickan och kråkan
    TiAmo skrev 2012-11-23 18:52:01 följande:
    Nästa vecka skall jag till läkaren på mvc och diskutera moderkaksprov etc. Har pratat med min bm idag. Hon rådde mig först till kubb, men jag sa att jag vill ha ett tillförlitligt svar.
    Jag är 37 år och väntar tredje barnet. Efter en hel del grubblande så har vi bestämt att hoppa över kub och göra fvp direkt. Vi har fått gott stöd av vår BM. Med första barnet gjorde vi kub, fick väldigt fina siffror och inget att direkt fundera över för vår del. Jag var 32 då. Med andra barnet gjorde vi också kub. Fick inte direkt dåliga siffror, men jag blev orolig ändå. Det slutade med att vi gjorde fvp pga oro. Jag hade precis fyllt 34. BM försökte aldrig övertyga åt det ena eller andra hållet utan tog min oro på allvar och jag fick utan något ifrågasättande remiss till fvp. Men det var en jobbig period...innan och efter. Det känns jobbigt nu med.....och jag vet att vi har ett par pestiga veckor framför oss om någon månad.

• Saragbg

Jag var på mvc idag och gjorde ett tidigt ul v10 är jag i. Bor i Gbg. Jag blev lovad ett fvp då jag i förra graviditeten förra året var extremt rädd för avvikelser, så denna gång vill jag vara helt 100 på att bebis är frisk, samt att jag inte har nån möjlighet att betala för det nu när jag e mammaledig!

• lilla hej

I Lund erbjuder de alla över 33 år KUB-test.

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • Saragbg

Kubb test kostar 1600 i Göteborg för dom under 35 år FVP är gratis el Max 300 för läkarbesöket. Men man måste få remiss till provet!

Svar på tråden Angående fosterdiagnostik i Göteborg för de under 35 år