• Anonym

Barn med hård knöl

Jag upptäckte en knöl igår på min son som är åtta år när jag borstade tänderna på honom. Den sitter precis vid käkbenet på höger sida och är stor som en stenkula (sådana som man spelar kula med) ungefär. Den är hård, ömmar om man klämmer på den och den går att flytta på. Själv påstår han att han har haft den där i flera månader, men jag tycker att det låter märkligt att jag inte har sett den tidigare då den syns tydligt när han gapar eller rör käken.

Kan en fettknuta vara hård? Jag har sökt runt lite på nätet, men hittar mest om fettknutor och det verkar som att de ska vara hyfsat mjuka. Jag ska givetvis ringa en läkare imorgon, men tänkte bara höra om det var någon som kände igen det här.

• Svar på tråden Barn med hård knöl
  • Höghus

Svullen lymfkörtel? Kan barn ha när de har/haft nån infektion i kroppen. De brukar kännas precis så och är helt ofarliga.

• Anonym

Han har haft väldigt många infektioner på kort tid och precis behandlats med penicillin så det kan det kanske vara.

• msmalin

Benpåväxt? Fast den ska ju inte gå att flytta. Min son hade en på knät som de opererade bort

• pluvdo

Var menar du? Långt bak typ nästan under öronen så har man väl körtlar som kan svullna upp i alla fall? Det gör mina ibland om jag är sjuk, då blir de ömma och så. Det konstiga är väl om han säger att han haft det så i flera månader.

• Anonym

Nej, inte långt bak. Mitt på käken, i samma höjd som nästippen kan man väl säga. Har man lymfkörtlar så långt ner? Vet att man har högre upp och nere på halsen. Men oftast är det väl på båda sidorna om det är pga infektion?

• och

Blir väldigt osäker på exakt var knölen sitter, jag är nog lite trött tror jag.

Men man kan få en svullnad pga en infektion, och den behöver alls inte vara dubbelsidig. Det finns flera lymfkörtlar, inte bara vid öronen, utan ner mot hakan med. Om den ömmar med så låter det som något sådant, men ring självklart läkare i morgon. Fast det låter inte som något att vara orolig för även om det är svårt att låta bli när det gäller barn.

The hard way is the right way.
  • McIris
    Anonym skrev 2012-11-22 20:01:06 följande:
    Nej, inte långt bak. Mitt på käken, i samma höjd som nästippen kan man väl säga. Har man lymfkörtlar så långt ner? Vet att man har högre upp och nere på halsen. Men oftast är det väl på båda sidorna om det är pga infektion?

Det finns lymfkörtlar på alla möjliga konstiga ställen o det kan bli på bara ena sidan. Men både fett o bindvävsknutor kan bli irriterade. Jag har en knöl av nåt slag typ innanför käken o den blir öm o större ibland.
  • Anonym

Såg att jag skrev fel. i höjd med munnen ska det vara.

Får väl se om de vill titta på den imorgon.

Svar på tråden Barn med hård knöl