• Läkerol

Gravid och får inte komma till mvc..!?

Hej. Känner mig upprörd. Har haft migrän med kräkningar och har migrän i vanliga fall. Ringde min HC och frågade om migrän medecin, de kunde bara skriva ut Alvedon som aldrig fungerat på mig. Ringde då min Mvc och bad de kontakta förlossnings läkare, som har bättre kunskap om gravida med migrän. De sa att jag får kontakta min HC läkare?! Förklarade att jag redan gjort det och även talat med 1177. HC vågade bara skriva ut Alvedon. Efter tjat så skulle min bm höra med läkare på sjukhuset. Passa på och frågade om jag kunde få komma och kolla järn, blodtryck eftersom jag har migrän och däremellan huvudvärk, nej jag fick vända mig till HC för att kolla det?! Det skulle kosta mig 150:- när jag som gravid gör det gratis på mitt mvc! Är i v 18 går in i 19 på söndag och bara varit hos bm två gånger. Inskrivning och andra tillfället var att ta blod. Har jag inte rätt att få kolla upp järn och blodtryck hos mvc när jag är gravid? Jag menar att graviditeten gör att kroppen behöver kontrolleras mer i alla fall om jag skulle ha högt blodtryck eller för mycket/ tjock blod.

• Svar på tråden Gravid och får inte komma till mvc..!?
  • kluckis

Hmm konstigt!!
    Det är klart att ska få nått starkare än alvedon om du känner att det inte funkar och vill dom inte dte får dom väl kolla upp varför du har ont i huvudet!

Kan ju vara blodvärdet eller blodtrycket också :S    

kmv.blogg.se Första barnet-Bf 6jun ♥
  • Pumpkin

Antar att MVC håller stenhårt på besöksplanen, att bara ha varit på MVC 2 gånger i vecka 18-19 är ju trots allt helt normalt och man kollar oftast inte värden oftare i "början"/första halvan. Så det är väl därför hon tyckte du skulle vända dig till HC, även om det låter lite väl hårt när du har problem.

• Ronja 551

Lät ju skitkonstigt. Jag har varit på mvc varannan vecka sedan ja blev gravid. Jag har en problemfri graviditet men känner mig trygg med min barnmorskan och får komma så ofta jag vill. Kollar blod o urin varje gång o lyssnar på hjärtljud. Frågar frågor och stämmer av att allt är bra. Lät väldigt drygt att du inte fick komma???

• Läkerol

Kan det besto på att jag väntar vårt fjärde barn?

Att de lägger mer pengar resurs på första gångs mammor??

Känner att jag inte vill hålla på och betala för att kolla börsvärde och blodtryck när jag är gravid och tillhör mvc

• Pumpkin
    Läkerol skrev 2012-11-22 21:03:46 följande:
    Känner att jag inte vill hålla på och betala för att kolla börsvärde och blodtryck när jag är gravid och tillhör mvc
    Ja, förstagångsmammor får mer uppmärksamhet av MVC.
  • Hannah76
    Läkerol skrev 2012-11-22 21:03:46 följande:

Ja det är mycket färre besök när man väntar barn nummer två, tre, fyra osv.
  • Marina80
    Hannah76 skrev 2012-11-22 21:13:04 följande:

Fast det är väl i först i slutet som omföderskor inte behöver gå så ofta? Efter v 32 eller så.
  • Dixie
    Ronja 551 skrev 2012-11-22 21:00:41 följande:
    Lät ju skitkonstigt. Jag har varit på mvc varannan vecka sedan ja blev gravid. Jag har en problemfri graviditet men känner mig trygg med min barnmorskan och får komma så ofta jag vill. Kollar blod o urin varje gång o lyssnar på hjärtljud. Frågar frågor och stämmer av att allt är bra. Lät väldigt drygt att du inte fick komma???

Varannan vecka? Vad gör du där varje gång?
  • älskarlivet81

Inte här! Jag väntar andra barnet och har lika många kontroller som med första!

Hannah76 skrev 2012-11-22 21:13:04 följande:

Svar på tråden Gravid och får inte komma till mvc..!?