Inlägg från: Sandraa L |Visa alla inlägg
  • Sandraa L

Man är man för gammal 46 år

Aaglars skrev 2012-12-13 14:41:28 följande:
    Nej, jag märker att du inte förstårFörvånad. Men jag ska förklar för digSkrattande Alla VÄLJER inte att vänta! Denna din tankebana tyder på en mkt stor omognad

Jag fick mitt första barn när jag var 38år, 2an när jag var 40 och 3an när jag var 42.
    Jag valde inte att vänta så länge. Men sjukdom satte stopp för mig att få tidigare.
    Sen blev jag gravid hur lätt som helst vid 38 år. Och det var den absolut bästa åldern för MIG! 

I det läget är situation en helt annan, om man te.x försökt i flera år eller som i ditt fall varit sjukt. Men det är just dessa kvinnor som kommer på när de är 42-43-44år att NU vill jag ha barn för att de tidigare valt karriär eller inte varit intresserade alls. 

Min mamma fick min lillasyster i 30års åldern, hon ansåg att det var den bästa åldern för henne. Min pappa däremot älskar min lillebror som han fick när han var över 40år gammal men hade han fått välja hade han aldrig velat ha barn så sent, så det var ett "misstag" från hans del även om han idag är älskad. Pappa däremot har inte alls samma ork, tid eller energi som han hade när han var 27-30år och vi var små. 
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 14:53:46 följande:
    Majoriteten är inte 45+ heller.

Att något klassas som en riskgraviditet betyder inte att något kommer att gå snett. Det betyder inte heller att man kommer att bli en dålig förälder.
    Jag har aldrig hävdat att man är en sämre mamma, eller älskar sitt barn mindre för att man är äldre. Men på samma sätt som DU uttryckte dig spydigt till den andra unga tjejen - "man vill väl ge sina barn de bästa möjliga förutsättningarna" ställer jag dig samma fråga. Och kan man verkligen det som 45år gammal, alla faser och olika perioder som ens barn går igenom. Kanske man själv, 40års kris osv. Jag hävdar inte att JAG är bättre, däremot säger jag att min KROPP är bättre och mer mottaglig för att bli gravid, bära och föda ett barn och det är inte taget ur intet utan finns bevisat. 
  • Sandraa L
    aldrigmer skrev 2012-12-13 14:55:29 följande:

Det var nästan kul Foten i munnen Om man argumenterar för dig kan man faktiskt hävda att man "kastar pärlor för svin"......för visst var det så du menade? Oskyldig
    Ja visst är det! Skål

Nää jag menade ÅT svin

sv.wikipedia.org/wiki/Kasta_pärlor_åt_svin 
  • Sandraa L
    aldrigmer skrev 2012-12-13 14:57:53 följande:
    Men kära nån, om man inte träffat någon med "pappamaterial" då......får man föröka sig då eller ska man kasta sig över vilken dönicke som helst bara för att? Tungan ute
    Kan man bli gravid, go for it. Men många får ju missfall och jag skulle personligen inte skaffa barn så sent. För mig har tåget gått för länge sedan vid den tidpunkten. 
  • Sandraa L
    Onkel Olga skrev 2012-12-13 14:58:13 följande:
    Hur vanligt tror du att det är så? Jag känner många som fått barn efter 40 och INGEN har satt karriären först och skjutit medvetet på barnafödandet. Ingen. Sen visst finns de men jag har hittills inte stött på en enda.
    Varför väntar man så länge med att skaffa barn då, har man inte hittat den rätta. Är det den enda anledningen? 
  • Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:04:48 följande:
    Men jisses amalia. Mitt svar var ett ironiskt svar på felicias ursprungliga spydighet om bästa förutsättningar.

Givetvis kan man ge sitt barn goda förutsättningar i livet även om man är 45. Jag upplever att du har en snedvriden syn på åldrande.

Det är helt enkelt inte relevant hur din kropp fungerar. Din kropp är inte representativ för unga kvinnor, eller någon annan för den delen. Svågerstatistik är meningslös.
    Snevriden syn på att vara runt 45år och skaffa barn, möjligtvis då jag inte läst någonstans (eller för den delen hört av BM, läkare mfl.) att det skulle vara positivt eller till ens fördel. 

Det enda jag kan läsa mig till och se är alla RISKER som medför när man väljer att sätta ett barn till världen så sent. Vet inte vem det är fel på, alla läkare och barnmorskors utlåtande och all information som finns där de jämför att få barn som 20år och 40år eller er som menar på att allt detta inte stämmer trots statistik?

Nä min kropp är inte representativ för alla unga kvinnor men om de flesta 20åringar skulle ha svårt att få barn och andra komplikationer skulle väl det stå med precis som det gör om information för de runt 40+, eller?

• Sandraa L

Det går oftast bra för mammor som är gravida och föder barn efter både 40, 43 och 46, men den biologiska åldern talar emot det och listan på de ökade riskerna när det gäller både graviditet och förlossning är tyvärr lång:

Barnet kan dö sent i graviditeten eller inom de sju första dagarna. Blodpropp. Blödningar i tredje trimestern. Diabetes. Downs, Edwards och Pataus syndrom. För tidig födsel. Förlossningen sker antingen med planerat kejsarsnitt eller igångsättning, som riskerar att dra ut på förloppet och sluta med sugklocka och tång. Fostret kan också bli mer stressat. Havandeskapsförgiftning. Högt blodtryck. Lågt liggande moderkaka. Moderkaksavlossning. Tvillinggraviditet (vilket i sig innebär en risk, oavsett mammans ålder).

Gamla pappor då?
    Barn till äldre fäder riskerar att födas för tidigt och drabbas av autism och schizofreni.

• Sandraa L

Och JUL här har du din fakta som du försökte tala undan

Det främsta hindret för en kvinna över 35 kan dock vara att bli gravid. Kvinnor är som mest fertila mellan 20 och 24 års ålder. För kvinnor mellan 35 och 39 år har fertiliteten sjunkit med minst en fjärdedel. Chansen för kvinnor mellan 40 och 45 att bli gravida har sjunkit med 95 % jämfört med kvinnor i tjugoårsåldern. Även med fertilitetsbehandlingar, t.ex. provrörsbefruktning, har kvinnor svårare att bli gravida i takt med att de blir äldre. 

Källa: Babycenter

• Sandraa L
    Jul skrev 2012-12-13 15:20:06 följande:
    Jag skrev snedvriden syn på åldrande. Och om man påstår att man är gammal och behöver rullator vid 46 årsd ålder, ja då anser jag att man har en snedvriden syn på åldrande.

Ingen säger att riskerna inte ökar. Vi säger bara att det inte är den enda faktorn att ta hänsyn till.
    Du har verkligen fastnat på rullatorn. Jag menade inte rullator ordagrant, men med tanke på att åldern verkar öka så otroligt mycket kommer väl kvinnor snart använda barnvagn som rullator om det ska eskalera som det för. 

Okej, men då är det ditt, ert val. Jag däremot skulle inte utsatta varken mig själv eller mina tidigare barn (om personen i fråga nu har det) för ett sjukt barn eller andra komplikationer som kan medföra.  
  • Sandraa L
    sextiotalist skrev 2012-12-13 15:21:50 följande:
    Det är något förhöjd risk ja, men det innebär inte att det är en stor risk, det är en viss skillnad. Däremot är missfallsfrekvensen betydligt högre (men med tanke på att det sägs att endast 10% av befruktningarna leder till ett barn så är den rätt hög från början, oavsett ålder).

Det finns risker med allt. Men till syvende och sist, så föds de allra flesta barn friska och de allra flesta förlossningarna går bra så fortfarande är det väldigt få det gäller. 
    Fast uppenbarligen är det ju en stor risk:

Risken för att föda ett barn med en kromosomavvikelse ökar med kvinnans ålder, men det förekommer i alla åldrar. Här presenteras risken för att en kvinna föder ett barn med Down Syndrom:

ÅlderRisk för Downs Syndrom (Vecka 12) 20 1 på 1070 25 1 på 950 30 1 på 630 32 1 på 460 34 1 på 310 36 1 på 200 38 1 på 120 40 1 på 70 42 1 på 40 44 1 på 20
    och utöver det kan ju andra komplikationer och sjukdomar medföra. Bara en sådan sak att det blir svårare att bli gravid. Tog ut min spiral och blev gravid direkt, några veckor senare. Medan andra jag vet/ mammas vänner pått kämpat i evigheter till och med år ju längre upp i åldern de kommit. 

Svar på tråden Man är man för gammal 46 år