• Perlan08

4-åring somnar sent

Hjälp oss snälla FL!

Har en kille som är född juli-08. Han har sedan han var liten sovit mindre än "genomsnittsbarnet" men nu när han är över fyra år och det bara fortsätter, så börjar vi bli oroliga pga dessa utdragna insomningar.

Vi har kvällsrutiner som vi kör i stort sett alla kvällar: kvällsmacka vid 19, tandborstning och sen bokläsning och mys till strax efter 20. Sen börjar det...
    Det är inte så att han springer upp och är allmänt busig, han ligger oftast i sängen men det kan ibland bli fram emot 21.45 innan han somnar. Oftast somnar han strax efter 21 men det känns inte helt OK. Det blir inte så många timmar/natt som man tycker att en så pass ung kille ska ha.

Vi tycker inte han sover extremt länge på morgonen så han borde vara trött på kvällen kan man tycka. Han vaknar oftast mellan 6.30-07.15.

Har provat att lägga honom tidigare men det resulterade i att han ändå låg vaken fram till 21-tiden...

Är det någon som har några tankar/tips/ideér på vad vi kan göra för att få honom att sova lite fler timmar/natt?

• Svar på tråden 4-åring somnar sent
  • anyXX

Han sover inget på dagen antar jag? Är han pigg på dagen? Isf skulle jag skaffat en cd-spelare och haft vid hans säng så han kan lyssna på en saga tills han somnar.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Perlan08

Du antar rätt =) han sover inget på dagen.

Har också funderat på det med saga, jag lyssnade alltid på band (är så gammal så kassettbandet var höjden av modernitet) när jag skulle sova.

• AgnesLucia

Känner igen det där från vår son. Han har alltid varit en riktig nattuggla och har ett litet sömnbehov. Acceptans är nog en del av lösningen- och fasta rutiner så som ni gör. Vi kämpar dagligen med vår 6-åring. 

• Månstråle

Så länge han ligger kvar i sängen och inte nojjar upp och ned gör det väl inget om han ligger vaken? Han verkar inte ha stort sömnbehov just nu och är han glad och pigg hela dagen då mår han ju bra och är nöjd tänker jag. Mitt ena barn kan inte somna om den inte får sjunga för sina nallar i sängen först en 15-30 min, jag behöver dock inte vara kvar utan vi säger godnatt så hör jag hur det sjungs där inne till det plötsligt slutat och den sover gott. Alla är olika tänker jag med olika sömnbehov så kolla mer på hur din lilla fixar dagen med gott humör, görs det så kan du väl relaxa du med

• Vinterankan

Varför känns det inte ok? Vår dotter som snart är 4 har ungefär samma tider. Hon kollar på film kl 19, kl 20 borstar vi tänder tar på nattlinne och läser lite böcker och ligger och pratar lite. Är klara runt kl 21. Sedan så tar det väl i snitt ca 30 min innan hon somnar. Då vaknar hon vanligen mellan 7-7.30. Ibland vaknar hon tidigare och ibland senare. Vissa barn har helt enkelt mindre behov och man kan ju knappast tvinga dem att sova mer än de behöver.

• AgnesLucia

Jag tror också att det är så, att barnen har olika sömnbehov och olika dygnsrytm. 
    Egentligen har vi inte upplevt några problem för vår sons del förrän nu då vi inte alls kan flexa med morgontiderna på samma sätt eftersom han börjat skolan. Det som blivit lidande är ju vår egen tid på kvällarna. 

• CrazyLady

så länge han inte är trött, grinig eller bråkig på dagen så hade jag låtit de vara...

Svar på tråden 4-åring somnar sent