Inlägg från: Anonym (prata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (prata)

Jag är helt spyfärdig på sambon.

Tror du att din sambo är nöjd med tillvaron? Om inte, så kanske ni borde sätta er ner och på ett sansat sätt utan anklagelser diskutera hur ni egentligen vill ha det. Typ lista era viktigaste önskemål vad gäller hushållsgöromål, samliv och organisation och sedan komma fram till hur ni båda kan kompromissa för att båda ska bli nöjdare. Dela upp hushållssysslorna med konkreta ansvarsområden kan vara ett sätt, men då måste ni först ha diskuterat var ribban ligger för vad som behöver göras varje vecka exempelvis. Lägg över mer ansvar på din sambo, kräv att han tar initiativ, säg att han får köpa presenter till sina släktingar så köper du till dina osv. Tror som jag skrev inledningsvis att man behöver vara lite förutsättningslös och lugn när man startar ett sånt här samtal. Låta båda komma till tals och sedan kompromissa utifrån bådas önskemål.

• Anonym (prata)
    Anonym (Sur och less) skrev 2012-11-22 22:31:55 följande:
    Ja, jag förstår ju att det låter helt galet min beskrivning ovan,  men jag känner verkligen hur vanmakten sveper över mig när vi aldrig når en förändring efter vi pratat.
    Fråga honom rakt ut. Hur ser hans idealsituation ut, hur vill han ha det? Vad tycker han är en dräglig tillvaro beträffande tvätt och städning etc? Sen får du bemöta hans önskemål med dina egna och därefter behöver båda kompromissa för att situationen ska bli bättre. Ett sambopar jag känner tvättar exempelvis inte tillsammans, pga att de hade olika inställning till denna fråga. 
  • Anonym (prata)
    mabelle skrev 2012-11-22 22:39:30 följande:
    Jag kan förstå dig men... Lite intimitet och sex does wonders! Saker som annars är det mest irriterande får inte lika stor betydelse när man hittar varandra. Sex är ett klister. Man ska inte missbruka det men jag tror inte Heller att man ska underskatta det.

Båda två kommer att bli lite lugnare och en ökad endorfinmängd kan ju inte skada när ni faktiskt måste sätta er ned och prata med varandra. Det kommer inte att gå över en natt. Ibland är man bara less men då måste man tyvärr jobba lite extra :) lycka till!
    Ärligt talat, jag tror inte sex löser nåt i det här fallet. Sambon kanske blir nöjdare, men det förändrar inget för TS.
  • Anonym (prata)
    Anonym skrev 2012-11-22 22:45:31 följande:
    Ingen av er mår bra. Och inte heller er son, av att leva i ett kallt hem utan kärlek mellan föräldrarna,det känner de av. Prata med varandra ta ett snack på allvar med honom. Fast du kanske inte mår bra själv just nu för retar man hjäl sig på precis allt,som det du skrev. Så ligger felet hos dig att du är för lätt irriterad. Eller att ni är för olika och du är jävligt trött på hela honom. Jag retade mig på allt min sambo gjorde innan när jag själv mådde väldigt dåligt,jag va ganska deprimerad,irriterad och trött på livet i stort. Det gick ut över honom. Jag tyckte allt han gjorde va fel,allt han sa och inte sa va oxå fel. Fy Fan vilket helvetet han levde. Jag med. Ja mådde skit. Han med för jag bara gällde lipade va irriterad arg och sur varje dag. Trodde det skulle ta slut. Jag trodde inte ens ja älskade honom mer..det gjorde jag heller inte då. För jag själv mådde för dåligt så jag kunde inte det. Sedan sökte ja hjälp och fick prova antidepressiv medicin. Det vände och jag började gilla livet igen,tog ett tag men. Jag bara slutade reta mig på allt och alla,min sambo då mest. Nu förstår jag inte hur jag orkade med mig själv,eller hur han orkade med mig. Nu bråkar vi typ aldrig och jag retar mig inte alls så lätt. Är ingen bitter kärring längre,haha! Annars om det inte e så för dig så e du väl bara jävligt trött på han och det e man ju i perioder. Det brukar ju oftast vända och gå över om inte det är allvarliga grejer som man stör Sig på.
    Men om problemet faktiskt till stor del ligger hos TS sambo, hon nämner ju flera konkreta exempel:

- ständigt handen innanför brallorna
    - tar inte hand om sina egna kläder
    - köper aldrig presenter
    - tar inget ansvar för familjens helger/semestrar
    - spelar mycket mobilspel
    - städar inte upp efter sig i badrummet 

Alltså, jag skulle inte vilja ha en sambo med detta beteende. Jag tycker inte TS är gnällig i onödan. Dock kanske sambon inte vill precis samma som TS. Därför behöver de prata och kompromissa.  
Svar på tråden Jag är helt spyfärdig på sambon.