Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Proteinfattigt grovfoder

Överlag har det varit ett dåligt år vad gäller proteinhalten i griovfodret över hela Sverige. Vi har ett grovfoder med en energi/proteinkvot som är helt åt helvete i år tyvärr, men det finns inga realistiska alternativ där vi bor.  Vi fodrar med potatisprotein: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/2012/10/20/8852470-potatisprotein/ för att få kvoten godtagbar. Det funkar för oss.  

• Pallas
    talia skrev 2012-11-26 08:58:31 följande:
    Var får man tag på "rent" potatisprotein? Torde ju vara att föredra framför ett färdigfoder som Muskeln, som ju dessutom är svindyrt (290 kr för 15 kg). Har inte sett det nånstans. Blandar du upp med lite havre eller nåt då eller?
    Oj, har glömt svara här, förlåt!

Jag köpte mitt på Dalviks Kvarn i Falun. Det var en kompis till mig som bad dem ta hem det och de sålde slut på en hel pall omgående. Efter vad jag hört/ läst (vet dock inte om det stämmer) ska det vara rätt svårt för återförsäljarna att få tag på, eftersom det mesta går åt för att producera pellets (tex Krafft Muskel). Kolla med din Granngården eller  om du har något liknande i närheten om de kan ta in det.
  • Pallas
    talia skrev 2013-01-18 09:24:32 följande:
    Åh, har precis köpt såna nät och ska sätta upp dem i helgen. Tänkte mig dock inte fri tillgång, utan helt enkelt lägga ransonerna i nät istället för på marken. Hur mycket mer ättid uppskattar du att det blir? Min pålle slänger i sig ett kilo hö på 20-25 min, hoppas på bättring...
    Tror du kommer märka skillnad, men en del hästar är förjäkliga på att lära sig tekniken. Ett tag hade jag dubbla nät till mitt matvrak för att hon inte skulle göra slut på maten för fort. Nu står hon på fri tillgång (i den mening att maten aldrig tar slut, däremot förlängs ju ättiden iom att maten är svåråtkomligare) i småmaskigt hönät och äter mellan 10 och 12 kg. Inte idealiskt för henne, men det går att kombinera med munkorg delar av dygnet.
Svar på tråden Proteinfattigt grovfoder