• Zebra71

Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??

Hej!
    Har hamnat i en jobbig situation där maken vill skiljas efter 15 år. Vi har två barn tillsammans (7 och 5 år) Vi har tidigare varit överens om att jag ska få bo kvar i huset och att han ska försöka hjälpa mig att betala huslånen genom att "ge mig" mer för barnen än han måste.
    Saken är den att han tjänar dubbelt så mycket som jag och får ut 30.000 i månaden och jag 15.000. Våra amorteringar är på 7.000:- i månaden (vilket man inte får en hyrestrea för ens)

Frågan är om banken accepterar en sån överenskommelse, kan man skriva ett avtal om detta? Eller ska jag ta över lånen, den del som jag får ta över med min inkomst och att man tar ett kompletterande lån som han borgar för?

Kan vi gemensamt äga huset (säljer vi nu får vi bara igen det vi har lånat hos banken + att barnen tappar sin trygghet i onödan) Det är väldigt viktigt för mig att barnen får bo kvar så jag är villig att göra nästan vad som helst...
    Hjälp hur ska jag göra, var ska jag börja? Måste jag ha en avdokat, var kan jag hitta en bra advokat som kan se till  min intressen som kvinna? jag finns i stockholm....

En fråga till, under betänktetiden är väl fortfarande våra tillgångar och skulder gemensamma? Han vill nämligen bara flytta till sina föräldrar och "spara" sin lön?! Men vi har ju räkningar på 35 i månaden...hur funkar det?

• Svar på tråden Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??
  • Zebra71
    Amortering och räntor ligger i dagsläget på 6.700:- och jag skulle ju kunna frysa räntan på 10 år tänkte jag?
    Ja vi är överens just nu men det är klart att jag undrar hur det blir om han ångrar sig, som du säger träffar någon ny. Jag tänkte att det kanske skulle kunna gå att skriva ett avtal på det, för det är ju faktiskt inte jag som ska ha pengarna utan de kan ju gå med autogiro direkt till banken...
    Huset är värderat till ca 2,4 miljoner och när jag har kollar på lite banksidor ser jag att jag kan låna ungerfär 1,5 med min inkomst.
    "Räkningarna" är alla kostnader vi har på en månad;
    Huskostnader 7000
    ICA 6000
    Bilaamort 3000
    försäkrningar, bilar+hem+barn 2000
    bensin 4000
    dagis-fritids 1400
    värme 800
    el 400
    mobiler 1000
    hemtel 200
    kabeltv-bredband 400
    sparande 1000
    Avbetalningar 4000 (har krediter på ca 60.000)
    Lite annat småtjafs
  • Zebra71

ja vi HAR varit överens men nu börjar han svänga och säga att det kanske ska vara han som bor kvar...för han har ju råd...bla bla..han vill verkligen förstöra men det hör inte hit.

Menar du att de räkningarna som det står hans namn på är hans ansvar? För då står ju billånet på honom te x...Vad innebär försörjningsplikten då? Att i praktiken får han betala alla räkningar som det står hans namn på..då kan jag ju bo kvar eftersom de flesta räkningarna står på honom...

Det känns ju lite svajigt med banken för vi har lån i SBAB och de har ju inga kontor direkt...men man kanske kan gå till SEB och se om de är villiga att ta över lånen? Fast de kräver 2.000 mer i amortering för vi var där och försökte deala med de i september om räntan och vi ville inte amortera 2.000 till i månaden....vi har iofs. rörliga låna så det går ju att ordna snabbt men frågan är om banken vill ta över ett sånt lån...det blir ju inget säkert lån direkt eftersom jag blir ensamstående...
    Får jag räkna i ett eventuellt underhåll(pengar för barnen) som inkomst? Om vi skriver avtal på det, kan man skriva avtal på underhållet under x antal år?

• Zebra71

ja, det kanske är det mest logiska, men jag går under om jag måste flytta från dom, samt att jag kommer att bli väldigt isolerad och ensam om jag måste flytta...så jag vill vara kvar till 100% Därför ställer jag mina frågor utifrån den premissen...tack för alla bra svar jag fått, det är mycket man inte vet när det kommer till skilsmässor...-)

Är det någon som vet om man kan skriva ett avtal mellan oss som säger att han ger mig typ 7.000:- för barnen per månad ÄVEN om vi har gemensam vårdnad? ¨Då får jag ju räkna med de pengarna när jag söker lån hos banken....

Svar på tråden Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??