• Anonym

Fel att gråta inför sitt barn?

Är det fel att gråta inför sitt barn?

Min 8-åring har det jobbigt i skolan sedan en tid, hon vill inte gå dit och vi har tillsammans med lärare, kurator bl a försökt komma fram till vad som är fel. Hon har svårt att uttrycka det.

Nu har det emellertid kommit fram att hon på senaste tiden blivit ignorerad av sin allra bäste vän som hon hängt ihop som ler o långhalm med sedan förskoleklass. H*n har börjat vara med andra kompisar, och så långt är det ju okey. även om min dotter tycker det är jobbigt så kan hon ju inte tvinga honom att leka med henne.

Men igår framkom det äntligen, att hon upplever att h*n ignorerar henne. pratar knappt med henne.

I morse tog jag upp det med fröken, och dottern var med. När jag skulle berätta började jag gråta. Nu efteråt funderar jag om det kan ha "skadat" dottern på något sätt...men det är ju inte så lätt att hålla igen gråt...och det har varit oerhört tufft och jobbigt i flera veckor nu, och det gör mig så ont att se henne må dåligt. Jag blir både arg, ledsen, frustrerad, maktlös...ja allt!!

Förstår ju att hon mår dåligt att gå till skolan, att hon känner sig utanför. Inte världens lättaste att bara skaffa en ny kompis heller. Hon har ju verkligen hängt ihop med ovan nämnda kompis väldigt tajt i ett par år minst; och de andra i klassen har ju också sina "grupperingar" och kompisar. Är ju inget konstigt med det. 

Tror ni läraren tyckte jag var dålig som började gråta istället för att visa mig stark?           

• Svar på tråden Fel att gråta inför sitt barn?
  • Anonym

Just vid det tillfället så var det fel att börja gråta, anser jag... din dotter behöver se att du är stark och att det inte är hela världen att behöva leta nya kamrater, detta kommer hända henne många fler gånger i hennes liv....

• fläta

Jag vet inte hur läraren tänker men jag vet hur jag tycker att hen borde tänka.

Det är inte farligt, skadligt eller dåligt att visa barnen hur man känner. Det som är viktigt är hur man sedan hanterar det. Det vill säga, du kan prata med ditt barn om att du grät för att du kan känna dig in i hur jobbigt hon har haft det och hur jobbigt du själv tycker att det är att det inte fungerat bra för henne på sistone. Men du bör också förmedla och göra tydligt att även om du är ledsen över detta så betyder det inte att du inte också har kraft att hjälpa henne med att lösa de problem som uppstått. Det behöver barn höra. Det är inte viktigt att visa sig stark, det är däremot viktigt att visa att man också efter att ha känt sig svag, arg, ledsen, besviken eller vad nu ens känsla är kunna komma igen och antingen själv ta itu med det som hänt eller - när det behövs - inhämta hjälp och kunskap från andra. 

Då är man den förälder man behöver vara.  

• Anonym

Jag tycker att jag visar mig stark för det mesta för henne.....trots att jag är allt annat än en stark person egentligen.

Frågan är då bara hur man gör för att hålla igen och klistra på sig en mask?  Har det varit jobbigt en tid och man hållit sig stark många gånger så brister det ju till slut....

Sen så har jag sagt henne att hon kan skaffa nya kompisar; men ett sånt här beteende ska hon inte behöva tåla. Som tur var höll läraren med om det. Ignorering är en form av mobbing och hon ska ta upp detta med nämnda barn.      

• Anonym
    fläta skrev 2012-11-23 10:11:17 följande:
    Jag vet inte hur läraren tänker men jag vet hur jag tycker att hen borde tänka.

Det är inte farligt, skadligt eller dåligt att visa barnen hur man känner. Det som är viktigt är hur man sedan hanterar det. Det vill säga, du kan prata med ditt barn om att du grät för att du kan känna dig in i hur jobbigt hon har haft det och hur jobbigt du själv tycker att det är att det inte fungerat bra för henne på sistone. Men du bör också förmedla och göra tydligt att även om du är ledsen över detta så betyder det inte att du inte också har kraft att hjälpa henne med att lösa de problem som uppstått. Det behöver barn höra. Det är inte viktigt att visa sig stark, det är däremot viktigt att visa att man också efter att ha känt sig svag, arg, ledsen, besviken eller vad nu ens känsla är kunna komma igen och antingen själv ta itu med det som hänt eller - när det behövs - inhämta hjälp och kunskap från andra. 

Då är man den förälder man behöver vara.  

Men det gör jag...alltså jag kommer prata med henne när hon kommer hem varför jag grät...och jag/vi poängterar ofta att vi alla (vi föräldrar, lärare, kurator m fl) gör allt vi kan för att hjälpa henne och att det kommer ordna sig.

Allt det här har gjort att jag börjat tvivla på mig själv som förälder, jag har fått dålig självkänsla. Letar fel hos mig själv m m....vi ska på BUP nästa fredag för ett första samtal. Undrar om man kan få föräldrastöd där oxå?  
  • sextiotalist

Tror jag inte, att vara stark är att också kunna visa sig svag.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-11-23 10:19:02 följande:

Tack, det var skönt att höra...
  • Älsko
    sextiotalist skrev 2012-11-23 10:19:02 följande:
  • Nano07

Jag tror att det värsta vi kan lära våra barn är att vi perfekta och utan känslosvängningar.

Jag har gråt inför dotter och jag och maken har haft mindre gräl som hon också hört, det vi alltid är noga med  är att prata med henne och förklara i efterhand så hon inte bara blir förvirrad eller tror det är hennes fel. Vår dotter är i dagsläget drygt 5 år.

• Palma

Det skulle väl i så fall vara om din dotter tar på sig skuld för att du är ledsen. Barn gör lätt så. Då känner hon sig ännu mer misslyckad. Hon har svårt att få vänner och hon gör sin mamma ledsen...

• vampyria2

Nej jag tycker absolut inte att det var fel, du visade din dotter att du gör vad du kan för att få till en förändring, du visade också att du är väldigt ledsen för dotterns skull, det måste ändå kännas skönt för henne att se att du bryr dig så mycket, sen gäller det ju att man visar att man blir glad igen och tar tag i saken men det känns det som att du själv redan vet.

Att gråta för sina barn tror jag bara är bra (om det inte sker hela tiden) de ser då att alla männsikor kan bli ledsna ibland men att man faktiskt blir glad igen och kan må bra, det är inget farligt att vara ledsen, farligt är att bli handlingsförlamad när man är ledsen, inget annat.

Jag kan lova dig att du inte har skadat din dotter pga det

Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för din dotter.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-23 10:15:03 följande:
    Jag tycker att jag visar mig stark för det mesta för henne.....trots att jag är allt annat än en stark person egentligen.

Frågan är då bara hur man gör för att hålla igen och klistra på sig en mask?  Har det varit jobbigt en tid och man hållit sig stark många gånger så brister det ju till slut....

Sen så har jag sagt henne att hon kan skaffa nya kompisar; men ett sånt här beteende ska hon inte behöva tåla. Som tur var höll läraren med om det. Ignorering är en form av mobbing och hon ska ta upp detta med nämnda barn.      
    Men tror du inte att det blir värre om läraren försöker få ett barn att leka med din dotter? Något kan ju ha hänt mellan de två som de borde prata om. Att hennes kompis leker med andra barn är inte mobbning och det går inte att tvinga barn att leka med varandra. Om de har hängt ihop sedan förskoleklassen borde du ju känna barnet och dennes föräldrar. Har inte de reagerat på att de inte leker mer eller om deras barn sagt något hemma? 

Och om din dotter mår så pass dåligt att kuratorer och bup är inblandade så måste det ligga mer bakom. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-23 10:29:38 följande:
    Men tror du inte att det blir värre om läraren försöker få ett barn att leka med din dotter? Något kan ju ha hänt mellan de två som de borde prata om. Att hennes kompis leker med andra barn är inte mobbning och det går inte att tvinga barn att leka med varandra. Om de har hängt ihop sedan förskoleklassen borde du ju känna barnet och dennes föräldrar. Har inte de reagerat på att de inte leker mer eller om deras barn sagt något hemma? 

Och om din dotter mår så pass dåligt att kuratorer och bup är inblandade så måste det ligga mer bakom. 

Du har inte läst ordentligt. Det handlar inte om att läraren ska tvinga barnet att leka med mitt barn. Det handlar om att läraren ska tala med barnet om att det ine är okey att ignorera/behandla andra som luft.
  • Anonym
    vampyria2 skrev 2012-11-23 10:26:15 följande:
    Nej jag tycker absolut inte att det var fel, du visade din dotter att du gör vad du kan för att få till en förändring, du visade också att du är väldigt ledsen för dotterns skull, det måste ändå kännas skönt för henne att se att du bryr dig så mycket, sen gäller det ju att man visar att man blir glad igen och tar tag i saken men det känns det som att du själv redan vet.

Att gråta för sina barn tror jag bara är bra (om det inte sker hela tiden) de ser då att alla männsikor kan bli ledsna ibland men att man faktiskt blir glad igen och kan må bra, det är inget farligt att vara ledsen, farligt är att bli handlingsförlamad när man är ledsen, inget annat.

Jag kan lova dig att du inte har skadat din dotter pga det

Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för din dotter.
    Tack för dina ord Hjärta
  • Anonym (j)

Nej, det var inte fel av dig av dig att gråt alls. Du älskar ditt barn,du oroar dig och det bara kom. Du verkar dessutom vara en reflekterande förälder! Gråt som bara blir för din skull inför barnet,där hon ska trösta och känna ansvar är såklart destruktivt. Men så är ju inte fallet. Jag hade en period för ett tag sen då jag grät av stress. Då sa jag bara när de frågade, alla gråter ibland och ibland helt utan orsak. Du gjorde inget som helst fel! O du, det kommer gå bra.

• Anonym
    HjärtaAnonym (j) skrev 2012-11-23 10:46:57 följande:
    Nej, det var inte fel av dig av dig att gråt alls. Du älskar ditt barn,du oroar dig och det bara kom. Du verkar dessutom vara en reflekterande förälder! Gråt som bara blir för din skull inför barnet,där hon ska trösta och känna ansvar är såklart destruktivt. Men så är ju inte fallet. Jag hade en period för ett tag sen då jag grät av stress. Då sa jag bara när de frågade, alla gråter ibland och ibland helt utan orsak. Du gjorde inget som helst fel! O du, det kommer gå bra.

Hjärta Tack!
Svar på tråden Fel att gråta inför sitt barn?