• Vilda Tiger

Ligger inom gränsvärden för TSH och T4fritt men mår dåligt ändå

Jag har i perioder mått ganska kasst rent fysiskt. Orkeslös, hängig, osocial, gått upp snabbt i vikt, fått svullna fingrar, vaknar trött o.s.v. Det sista året, drygt, har jag märkt att dessa perioder ofta sammanfaller med att jag ligger lite högre än vanligt i TSH. Hamnar jag högre än 2-2,5 så märker jag av det, och i somras då jag låg på 3-3,3 mådde jag riktigt dåligt. Dock hävdar min läkare att det är helt normalt och att det nog bara är konsekvenser av "tvåbarnschocken". Mitt T4fritt brukar ligga mellan 15 och 17 för det mesta. Helt okej, alltså. Nu, för två veckor sedan, var jag och krävde ytterligare ett prov då jag sedan några veckor tillbaka åter känt av det här speciella måendet. Jag gick upp fem kg på fyra veckor, vill inte träffa folk, sover sämre, vaknar trött och fast jag vill hitta på saker att göra får jag inte ändan ur vagnen. Proven gav ett fint TSH på 1,4 men T4fritt var lägre än vanligt - 13. Ändå normalt, säger min läkare och vägrar låta mig prova med Levaxin för att se OM det är sköldkörtelvärdena som är mitt problem, fast jag ligger inom gränsvärdena.

Är det någon som kan tipsa mig om vad jag ska göra? Jag har verkligen försökt att tala med min läkare, men hon verkar tro att jag vill ha Levaxin som bantningsmedel för hon fortsätter berätta att man hade det förr. Men vikten är ju ETT symptom på att jag mår sämre, ett av många för mig. Helst vill jag träffa en läkare som låter mig testa Levaxin ett tag för att se om jag kan må bättre av att ligga runt 1-1,5 i TSH och runt 15 i T4fritt. 

Så - ni kloka som kan massa om detta. Kan ni hjälpa mig?     

• Svar på tråden Ligger inom gränsvärden för TSH och T4fritt men mår dåligt ändå
  • LaTrobe

Hej,
    Jag har mest läst om TSH värdet med anledning av graviditet men surfa runt på denna länk kanske du hittar ngt mer matnyttigt http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071 Jag har även läst någonstans att kvinnor har individuella nivåer av TSH vilket innebär att en kvinna kan må bra på ett TSH värde 2 medan en annan kvinna inte mår bra förrän det går ner till 1,0.

Sen kan det ju vara så att dina symtom inte beror på ditt TSH värde och om din läkare anser att det är bra då måste hen gå vidare och se om det beror på ngt annat. Jag skulle byta läkare om jag vore dig. Hoppas att du inte bor på en alltför lite ort.    

• Vilda Tiger

Jag bor utanför Göteborg. Tack för länken, ska kika på den sedan. Ang utredningar  så har min läkare gjort massa tester. Kortisol, B12, blodvärde, ekg, allt ligger bra. Hon säger att hon vill testa om jag är glutenintolerant (!?!?) men det är jag mycket tveksam till att jag är.
  • snugglebunny

Du äter alltså inte Levaxin nu? Blir bara nyfiken på hur det kommer sig att man kollar dina sköldkörtelnvärden så ofta som det verkar i så fall? Jag har själv hypotyreos och har insett att det handlar om hur man mår inte vad proverna visar. Mitt TSH var uppe i 3,4 för några veckor sen och jag mådde kass! Nu när jag ökat Levaxindosen mår jag bättre och bättre, som om man drar upp en ryllgardin typ. Förstår inte riktigt varför inte läkaren vill låta dig prova Levaxin, om nu allt annat verkar ok. Det kommer ju märkas rätt fort om det hjälper dig eller inte. Råder blir nog annars att byta läkare.

• Vilda Tiger

Snugglebunny
    Jag är diabetiker typ 1 och har dessutom fått två barn se sista fyra åren. Då kollar de extra noga. Sedan har jag krävt fler prover eftersom jag misstänker detta.

Men du, mår du på samma sätt när t4fritt är lågt? Alltså som när tsh är högt.

• Vilda Tiger

Och nej, jag äter inte Levaxin. Min syster gör det däremot, för hypotyreos.

• SannaB83

Byt läkare oxå. Vad det som hjälpte mig efter ett år felbehandlad. Finns duktiga läkare som gör det bästa för patienten oxå

• Vilda Tiger

Sanna
    Det var ett tag sedan de tog t3 faktiskt. Kan du förklara hur t3 kommer in i det hela?

• snugglebunny

Jag vet inte vad T4 låg på men både det och T3 var inom det normala. I mitt fall tror jag det är antikropparna som gör att jag inte kan ha för högt TSH. Då "vaknar" inflammationen i sköldkörteln. Om du är diabetiker tycker jag absolut du ska kräva att man kollar antikroppar, eftersom det också är en autoimmun sjukdom, har man en kan man få fler.

Svar på tråden Ligger inom gränsvärden för TSH och T4fritt men mår dåligt ändå