Ligger inom gränsvärden för TSH och T4fritt men mår dåligt ändå
Jag har i perioder mått ganska kasst rent fysiskt. Orkeslös, hängig, osocial, gått upp snabbt i vikt, fått svullna fingrar, vaknar trött o.s.v. Det sista året, drygt, har jag märkt att dessa perioder ofta sammanfaller med att jag ligger lite högre än vanligt i TSH. Hamnar jag högre än 2-2,5 så märker jag av det, och i somras då jag låg på 3-3,3 mådde jag riktigt dåligt. Dock hävdar min läkare att det är helt normalt och att det nog bara är konsekvenser av "tvåbarnschocken". Mitt T4fritt brukar ligga mellan 15 och 17 för det mesta. Helt okej, alltså. Nu, för två veckor sedan, var jag och krävde ytterligare ett prov då jag sedan några veckor tillbaka åter känt av det här speciella måendet. Jag gick upp fem kg på fyra veckor, vill inte träffa folk, sover sämre, vaknar trött och fast jag vill hitta på saker att göra får jag inte ändan ur vagnen. Proven gav ett fint TSH på 1,4 men T4fritt var lägre än vanligt - 13. Ändå normalt, säger min läkare och vägrar låta mig prova med Levaxin för att se OM det är sköldkörtelvärdena som är mitt problem, fast jag ligger inom gränsvärdena.
Är det någon som kan tipsa mig om vad jag ska göra? Jag har verkligen försökt att tala med min läkare, men hon verkar tro att jag vill ha Levaxin som bantningsmedel för hon fortsätter berätta att man hade det förr. Men vikten är ju ETT symptom på att jag mår sämre, ett av många för mig. Helst vill jag träffa en läkare som låter mig testa Levaxin ett tag för att se om jag kan må bättre av att ligga runt 1-1,5 i TSH och runt 15 i T4fritt.
Så - ni kloka som kan massa om detta. Kan ni hjälpa mig?